Ed Gein: The Butcher of Plainfield (2007)

Alternatieve titel: Ed Gein

Horror

geregisseerd door Michael Feifer
met Kane Hodder, Michael Berryman en Priscilla Barnes

Het verhaal gaat over de seriemoordenaar Ed Gein, die de bijnaam kreeg als "The Butcher of Plainfield". In de jaren vijftig was Ed Gein verantwoordelijk voor een serie bloedige moorden, die een golf van angst en terreur zaaide over heel Wisconsin. We nemen dit keer een kijkje in de ziekelijke geest van de slachter, waarom hij al deze moorden beraamde.

Tegenvallende film, slecht acteerwerk en het werkelijke verhaal wordt onrecht aangedaan.
De echte Ed Gein was een iel mannetje en deze acteur was een forse kerel, dat klopt al niet.

Verder wordt er teveel drama ingelegd door de dochter en moeder van die smerissen ook als slachtoffer op te voeren.

Ik vind het werkelijke verhaal maar slecht uitgevoerd.

brainless doet zijnh naam eer aan...

Max en Joep
gemiste kans.

ik ging er eens lekker voor zitten.
Ed Gein als onderwerp, Kane Hodder als acteur, ik dacht: dat fijn en lekker ziek,
Maar niets van dien aard.

De film lijkt geen specifieke insteek te kunnen/willen kiezen:
is Gein nu het belangrijkste of de totaal oninteressante relatie tussen die loze agent en dat nietszeggende blonde snolletje van hem, of zijn moesje?

Nu hebben we en geen enge Gein, en geen interessante andere invalshoek.

En wordt wordt er sowieso weinig met het specifieke gegeven Ed Gein gedaan.
Ik bedoel, als we deze moordenaar Johan of Willem hadeen genoemd, was het ook prima geweest.

Nee, zelfs op deze loze zondag, hangend op de bank met een schaal kruidnoten, was het nog niks.

avatar van RickZ
Naar waargebeurd verhaal lugubere verfilming van vrouwenmoordenaar. Schokkende beelden, oppassen dus als je niet beseft dat het nog steeds om een film gaat

Dit was echt een film waarbij alles maar dan ook echt alles slecht was. Om te beginnen de acteurs daar zat niets goed tussen. Verhaallijn was simpel maar oogde ook rommelig en onwerkelijk. Ik vond dit ook zeker geen horror want de film bevatte geen schrikmomenten en werd geen enkele keer spannend. Ik heb de film op dvd bekeken en zelfs die was niet echt van een goede kwaliteit. Beeldkwaliteit is gewoon te soft en zeker niet scherp genoeg een gemiddelde jaren 80 film ziet er beter uit. En nu het ergste het geluid van de dvd die werkelijk heel slecht klonk. Sommige geluiden te hard maar het ergste was het dialoog dat klonk voor geen meter veel te zacht en soms bijna onverstaanbaar. Het komt zelfs enkele keren voor dat er in een scene de ene keer dialoog harder klinkt dan de andere keer. Als je niet beter weet dan denk je echt dat je surround kapot. Voor mij is de film 1* waard en dat voor de weinige 'smerige ' scenes.

avatar van medansavamhel
Ed Gein is een van de meest bekendste seriemoordenaars, en daarbij ook een van de interessantste. Het interessante aan Ed Gein is zijn verleden (dat nogal deprimerend was), en hoe dit hem gevormt heeft tot het zieke personage zoals wij hem kennen. Ook erg interessant is het feit dat hij lichaamsdelen van zijn slachtoffers en van opgegraven lijken gebruikte op verschillende creatieve manieren.

Ik had niet veel verwacht van de film, dus de teleurstelling kon niet al te groot zijn. Echter, jammer genoeg is het alles behalve een meevaller. De film weergeeft Ed Gein erg oppervlakkig en oninteressant. Daarnaast klopt het verhaal niet 100% tegenover het werkelijk gebeurde verhaal. Dit is opzich niet fout, maar dan moet de film wel interessant zijn. De acteerprestaties zijn matig, en Kane Hodder lijkt veel te weinig op Ed Gein. Erg jammer is dat. Ik heb zeer zeker slechter gezien, maar ik was toch blij dat de film maar anderhalf duurde. Een vrij oninteressante film met weinig diepgang.

Schiedammer schreef:

Je verward Horror met Thriller. Horror betreft "griezelige" thematiek zoals geesten, lijken, moord enz. maar spanning en schrikmomenten zijn totaal geen specificaties van Horror. Dit zijn termen die typisch zijn voor Thriller, en dat is de film inderdaad niet.

Schiedammer schreef:

Vreemd. Het beeld is niet haarscherp dus wat dat betreft had het net zo goed een film uit de jaren 80 of 90 kunnen zijn, maar met het geluid was niets mis. Dat zal dan aan je DVD hebben gelegen.

Medansavamhel bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik met het eerste gedeelte over horror thriller je toch wel een beetje gelijk moet geven. Al heb ik wel de meeste schrikmomenten bij horrorfilms gehad maar over het geluid was ik echt niet te spreken. Ik heb de film gewoon op dvd gekocht en ik heb toch een behoorlijke surroundset maar ik krijg er toch niet echt een goed geluid eruit. Of heb jij soms de dvd op de 2.0 spoor afgeluisterd ipv. 5.1. Misschien dat andere ook die ervaring hebben met die dvd?

Schiedammer schreef:

Ik heb 'm gedownload en zonder surround bekeken. Ik heb niets vreemds aan het geluid ondervonden.

avatar van 606
Gelukkig was deze niet supercslecht en wist toch te boeien.
Acteren kon wel beter.

3 sterren

avatar van scholtie
leuke film:D ik vind films met waar gebeurde verhalen vaak erg interesant, zo ook deze:P

4 sterren

avatar van conjo
Zeer tegenvallende film. Slecht acteer en camera werk. Wordt veel te weinig in gegaan op de personages en het ik vaak onduidelijk waar het nu over gaat

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Slechte verfilming van een interessant verhaal. Ed Gein: The Butcher of Plainfield probeert het oorspronkelijke verhaal te combineren met het op Ed Gein gebaseerde The Texas Chainsaw Massacre, maar dat werkt voor geen meter. Het originele verhaal komt totaal niet uit de verf, de personages zijn compleet idioot (die deputy en zijn blonde vriendin zijn misschien wel de belachelijkste karakters in een film ooit) en spannend is de film al helemaal niet.

Dan is er enkel nog Ed Gein zelf, maar ook daar blijft niets van over. Kane Hodder is misschien een prima stuntman en goed geschikt als Jason Voorhees, maar acteren kan ie echt niet. Maar dit laatste geldt overigens voor alle acteurs in de film. Ed Gein is hier een gespierde gek zonder enige vorm van charisma, terwijl Railsback in In the Light of the Moon (aka Ed Gein) hem nog voortreffelijk speelde. En niet dat die film zo briljant was, maar alsnog pakken beter dan deze Butcher of Plainfield. Met name het einde is te triest voor woorden.

Slechts een paar aardige momenten gezien. Daarvoor toch nog 1,5 kleine sterren.

Niet onaardig, maar had er meer van verwacht.
Ik heb vooraf eerst op wikipedia eens zitten snuffelen over Edje en dan valt de film dus helaas tegen...

avatar van tal1b
niet goed, maar ook niet slecht. 'n wat 'domme' horror waar geen spanning in zit. Echter zijn de horror scenes erg goed gedaan

avatar van erik1677
Persoonlijk vind ik de ed gein uit 2001 een fantastische film.
En volgens mij is er in de jaren 70 of 80 ook nog een ed gein film gemaakt.
allebei veel betere films dan deze.
ga eerder voor deze 2 , dan dit wangedrocht.
Er zitten nog wel een paar aardige slashscenes in, en daardoor nog 1 ster.

avatar van IcU
IcU
erik1677 schreef:
Persoonlijk vind ik de ed gein uit 2001 een fantastische film.
En volgens mij is er in de jaren 70 of 80 ook nog een ed gein film gemaakt.

Je bedoeld de Texas Chainsaw Massacre films. Klassieker in het horror genre, het eerste deel. Voor een prikkie te koop in de dvd winkels. Moet je zeker eens bekijken!

avatar van kirk douglas
mijn eerste miskoop van het jaar.
de film is echt niks aan.
ed gein niet bepaald vreeswekkend.
alle andere figuren onsimpatiek.voor de rest blijft er niet veel over behalve een piepklein rolletje voor michael berryman.

CaptainTwisted
Verschrikkelijke vertoning. De enige die pluspunten krijgt, is Kane Hodder. Ook al sloeg die rol voor hem ook nergens op. Ed Gein was een klein mannetje, als ik me niet vergis. 1,5*

avatar van erik1677
IcU schreef:

Nee de ed gein films bedoel ik.
heheheh texas chainsaw massacre ken ik ook wel.
Inderdaad te gek

avatar van jordandejong
Ed gein in the light of the moon
met Steve Railsback.
Die bedoel je

GuyB
Dacht ik een gore en tegelijkertijd iets zeggend over Ed Gein te zien, waar veel films op gebaseerd zijn, krijg je deze kouwe pap.
Bah, nergens spannend, niemand die kan acteren en nietszeggend.

avatar van hendriks
kane hodder ken beter gewoon jason spelen

avatar van psychonaatje
erik1677 schreef:

En volgens mij is er in de jaren 70 of 80 ook nog een ed gein film gemaakt.

Volgens mij bedoel je Deranged.

avatar van Goldenskull
Wát een drama. Enige horror aan deze film is dat ik hem heb uitgezeten.

Die moeder , Ed Gein zelf, deputy en vriendin, de hele cast, acteerwerk? Whut? Ik heb echt niet zo snel moeite met acteerwerk in horrorfilms, maar het was hier in combinatie met de dialogen echt schrijnend slecht.

Pijnlijk ook dat er eigenlijk helemaal niks te zien valt. Weinig boeiende kills iig. Meest hilarisch is de scène waarin de hulp sheriff met zijn vriendinnetje naar de bar gaat en na vijf minuten droogneuken op eens een flesje met modder ziet liggen . Verder helaas weinig kunnen lachen, want deze film is niks.

Laat dit liggen en kijk Texas Chainsaw.

avatar van moviechick-99
Geen film waar veel in gebeurde maar eens dat ik keek wou ik wel het einde weten.Het einde daareentegen was wel goed.

avatar van Hostelg
Ik had hoge verwachtingen van deze film,die totaal niet werden ingelost.

De film is enorm saai, Op een paar momenten na, vooral slecht acteerwerk en geen diepgang over ed gein, gore was ook maar weinig aanwezig,totaal niet spanned en sfeerloos geen shrikmomenten.
Het mist dus ALLES! wat in een goeie horrorfilm hoord.
Deze film was nog lichtelijk vermakelijk door ed gein zelf, maar verder was dit best wel troep.

avatar van adso
Geen Ed maar On Gein...

Slechte film, die dit waar gebeurde verhaal zeer ongeloofwaardig maakt.
Vooral de belabberde vertolkingen maken de film tot een zootje.
En horror ?? Veel heb ik er niet van gezien..
Misschien dat de makers van 'Saw' zich eens kunnen buigen over een remake van deze film.. dat zou pas interessant worden !!

avatar van Boeikens
Het verhaal over Ed Gein biedt potentieel maar de uitwerking hiervan is in deze film eerder oppervlakkig.
Op een paar kleine leuke kills na mis ik hier de gepaste sfeerschepping, spanning, gore enz...
Vond het eerder een drama/misdaad

avatar van m1701
mwah... niet veel aan.
De eerder uitgebrachte film over Ed Gein vond ik boeiender en pakkender.

Deze was saai, slachtingen vielen ook erg mee en die irritant breedbekkikker
van de Bold and the Beautiful maakt het ook niet veel beter.