Feng Kuang De Shi Tou (2006)

Alternatieve titels: Crazy Stone | 瘋狂的石頭

China / Hongkong
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Hao Ning
met Tao Guo, Gang Liu en Huang Bo

Een zeer kostbare jade wordt in een (bijna failliete) fabriek gevonden. De directeur besluit de steen ten toon te stellen om geld binnen te halen en zo de fabriek te redden. Hij stelt één van zijn werknemers, ex-detective Bao, aan om de bewaking te regelen. De arme man, die kampt met prostaatproblemen, heeft al snel zijn handen vol aan een incompetent trio dieven, een professionele inbreker en de zoon van de directeur, die allen de steen in hun bezit willen krijgen.

avatar van -fal
Niet mijn genre, niet mijn tempo, niet mijn humor.

Hao Ning is best een toffe.

Met No Man's Land wist hij een geweldig stukje genrecinema neer te planten, deze Crazy Stone vertoont daar al de eerste voortekenen van. Maar qua timing is deze allicht nog net iets te oud om hoge toppen te scheren. Niet dat ze 10 jaar geleden in China geen films konden maken, maar dit soort werk is toch echt iets van de laatste jaren.

Dit is echt zo'n overgangsfilm, een beetje in het verlengde van Zhang Yimou's Keep Cool, maar dan uitgebracht op een moment dat de kanteling vol aan de gang was in China. Je herkent er nog steeds het oude, wat belegen landelijke in, tegelijkertijd probeert de film met allerlei visuele trucjes een stuk moderner te zijn.

De humor is typisch Chinees, wil zeggen dik aangezet en redelijk kolderiek. Huang Bo is ondertussen ook uitgegroeid tot een lokale ster, ook Tao Guo is niet de meest onbekende Chinese acteur. Wat bekende gezichten dus, al maakt het voor deze film nu niet zo heel veel uit.

Af en toe zit er zeker een leuke, cool en/of vlotte scene tussen, alleen weet Ning het niveau niet de hele tijd aan te houden. Telkens wanneer het qua regie weer een versnelling lager schakelt verliest de film ook weer wat kwaliteit. Ning trapt geregeld de gas weer in, maar het blijft een beetje op die momenten wachten, wat ertussen zit is nog niet goed genoeg om de hele tijd te kunnen boeien.

Maar zeker een interessant werkje, gezien z'n (relatieve) bekendheid (8 stemmen voor een Chinese film!) zal deze z'n plaatsje in de geschiedenis wel opeisen, al zullen we daar ook nog wel enkele jaren op moeten wachten.