The Mirror Crack'd (1980)

Alternatieve titel: Miss Marple: The Mirror Crack'd from Side to Side

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Drama

geregisseerd door Guy Hamilton
met Angela Lansbury, Geraldine Chaplin en Tony Curtis

In een klein Engels dorp komt een filmploeg aan om er een film te draaien. Bij aankomst van de acteurs blijkt al snel dat de hoofdrolspelers een hekel aan elkaar hebben. Eén van hen, Marina, werd zelfs met de dood bedreigd. Wanneer er iemand sterft na het drinken van een vergiftigde cocktail op een party, lijkt het alsof die voor Marina was bestemd. Iedereen denkt dat Marina het echte doelwit was, maar inspecteur Craddock is daar nog niet zo zeker van. Hij vraagt miss Marple, zijn tante, om de zaak te onderzoeken.

Elizabeth,where are thou ????

avatar van Sparkle
Behoorlijke verfilming van Agatha's boek - maar in tegenstelling tot de andere meer bekende verfilmingen, is het plot hopeloos verouderd. Rubella, of de rode hond is een ziekte waar je tegenwoordig, zonder dat je het beseft, tegen ingeënt voor wordt. Weinige die de gevolgen ervan kennen...

Prachtige film, met een prachtig plot! (Natuurlijk: voor die tijd, maar dat spreekt voor zich)
Eén van de toppers van Agatha Christie!

avatar van Kuck-x
Dit is beslist een aardige Christie-verfilming, met een cast om je vingers bij af te likken. Helaas heb ik bij Angela Lansbury geen moment het idee dat ik naar Miss Marple zit te kijken. Haar grime deugt niet, neem dan liever een actrice die echt op leeftijd is. En een rokende Miss Marple - wat kan daar nou in vredesnaam de bedoeling van zijn geweest? Volkomen overbodig en heftig in strijd met Christies origineel. Edward Fox maakt eigenlijk nog het meest goed.

ipman-99
"I've always thought of Lola as one of my oldest *oldest* friends." ... " !!!

Fantastische genre-film !!! Deze film is (uiteraard) gebaseerd op het boek van Agatha Christie.
In deze verfilming is geen plaats voor Hercule Poirot !
Miss Jane Marple (gespeeld door Angela Lansbury) moet nu proberen het mysterie te ontrafelen.
Miss Jane Marple doet dit samen met haar neefje Inspector Craddock, gespeeld door Edward Fox.
Wat een alweer schitterend mysterieus pareltje ..., met een geweldige whodunit mysterie !
De cast zit vol bekende namen, zoals o.a Tony Curtis, Elizabeth Taylor en Kim Novak !
Kim Novak ("Vertigo") mag zich uitleven als de bitch Lola Brewster.
Het is heerlijk meepuzzelen tot op het einde om het moord mysterie te ontrafelen !
Wat hou ik 'verdomme' (ook) van dit soort genre-films !!!

Dick2008
Op Duitsland 3 (WDR) za 18 oktober 14.00-15.40

avatar van aorsongmachine
Enorm genoten van deze film die deel uitmaakt van de 'Agatha Christie Mystery Collection'. Angela Lansbury speelt haar rol voortreffelijk maar ook de andere acteurs doen hun best. Een aanrader voor Agatha Christie fans.

Slechte film. Superdomme agent die de zaak leidt. Te erg gewoon. En je ziet Marple nauwelijks. Lansbury is ook zichtbaar te jong voor de rol en krijgt ook niet veel materiaal om echt iets van de rol te maken. Te ongeloofwaardig als Marple, gelukkig kreeg ze al snel een soortgelijke hoofdrol in Murder She Wrote, die ze briljant vertolkte.

Het mysterie is heel boeiend, maar de film doet het geen recht. Veel dramatische overacting ook. Alleen de vete tussen de twee actrices zorgde voor wat leuke momentjes.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen de film 2 keer 04.11 & 08.11 CINEMATEK - Programma - De spiegel barstte