Die Austernprinzessin (1919)

Alternatieve titels: The Oyster Princess | My Lady Margarine

Duitsland
58 minuten / 60 minuten (dvd)

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Victor Janson, Ossi Oswalda en Harry Liedtke

Quaker, de ongekroonde "Oesterkoning", is zó rijk dat hem haast niets meer kan verrassen. Alleen de wens van zijn dochter Ossi, die heeft gezegd met een echte prins te willen trouwen, baart hem nog enige zorgen. Hij stelt de aan lager wal geraakte prins Nucki een flinke bruidsschat in het verschiet, als die de hand van Quakers dochter wil aanvaarden. Maar prins Nucki vertrouwt het zaakje niet helemaal en stuurt daarom eerst zijn goede vriend Josef op onderzoek uit.

avatar van JJ_D
Afgelopen zaterdag gezien met muzikale begeleiding van de Belgische avant-garde/jazz-bigband 'Flat Earth Society'... Het zou me bijzonder zwaar vallen de verdiensten van de film en de muziek te gaan onderscheiden, en dat doe ik dan ook gewoon niet.
'Die Austernprinzessin' is een amusante 'stille film', met een goed gevoel voor mise-en-scène en komische timing. De karikaturale personages komen uitstekend van pas, ook om op te bouwen naar het mierzoete einde... Dat de film niet saai werd, hadden wij toeschouwers die avond wellicht aan Peter Vermeersch' muzikale aanvulling te danken. Maar voor de gelegenheid ben ik bereid een oogje dicht te knijpen - ik heb me immers wel geamuseerd .

26 mei te zien in EYE/NFM in het kader van de Cinema Concert-reeks.

avatar van Spetie
Een redelijk leuk en vrij vlot filmpje van Lubitsch. Bij vlagen is het best komisch en ook leuk om te ontdekken dat de screwball komedie al in dit decennium bestond, terwijl ik dacht dat dit genre pas in de jaren dertig van de vorige eeuw zijn oorsprong kent. Op zich ook niet zo raar, aangezien Lubitsch zelf in zijn latere carrière ook een aantal goede screwball komedies heeft afgeleverd.

In deze Austernprinzessin zie je duidelijk invloeden terug, die Lubitsch later ook weer gebruikt heeft. Los daarvan is het een satire, die behoorlijk over the top gaat, met een vrij hoog tempo en een vermakelijk verhaaltje. Hoewel het nooit echt hoogstaand wordt, verveeld het ook geen moment en is de humor meestal wel geslaagd. Ik vond alleen wel dat er nogal veel tekst intermezzo’s werden gebruikt. Die kwamen er bijna elke tien seconden tussendoor, iets wat toch wel teveel van het goede was. Ik snap dat ze af en toe noodzakelijk zijn, maar ik ken genoeg andere stomme films, waarin ze minder gebruikt worden, zonder dat bepaalde zaken onduidelijk zijn.

Maar verder is het in orde en heb ik me voldoende vermaakt, waarbij het ook scheelt dat de speelduur gelukkig niet zo heel lang is.

avatar van Prinz
Een vroege film van Lubitsch waarin zijn spitsvondige dialogen (in de tussentitels) al stilaan tot bloei komen. Decorgewijs minder boeiend, de choreografieën waren dan wel weer leuk.

avatar van eRCee
Bijzonder indrukwekkende kwaliteit schotelt de 'Masters of cinema' serie je voor, met een editie uit 2012 die is verzorgd door de Murnau Stichting. Op gebied van zowel beeld- als geluid zag ik nooit een fraaier gerestaureerde stomme film. Die austernprinzessin zelf blinkt vooral uit in z'n mise-en-scene, daar is een hoop werk in gaan zitten. Daarnaast zijn er een paar leuke point-of-view shots te vinden. De humor is niet altijd even geweldig maar voor de tijd toch ook niet slecht. Soms zit de humor in de tussentitels gestopt, verwacht je niet direct. "De Oesterkoning" doet zelfs een heuse impressie van Shania Twain als running gag. Het geheel duurt lekker kort en biedt met name in de vormgeving genoeg om nog steeds de moeite waard te zijn.

avatar van Fisico
In hetzelfde jaar als Die Puppe schotelt Ernst Lubitsch Die Austernprinzessin voor, een verhaal over een verwend meisje dat wenst te huwen, maar niet zomaar met de eerste de beste. Fijn verhaal met bij vlagen leuke humor en situaties. Veel tekst weliswaar in het plot, maar zeker niet nefast voor het volgen van het plot.

De korte speelduur zorgde voor een vlotte film. Wederom met Ossi Oswalda in de hoofdrol, een dame die wel geregeld terugkwam in de films van Lubitsch. Fijn!