ad
  • 8.083.949 stemmen

Die Austernprinzessin (1919)

Komedie | 58 minuten / 60 minuten (dvd)

Genre: Komedie

Speelduur: 58 minuten / 60 minuten (dvd)

Alternatieve titels: The Oyster Princess / My Lady Margarine

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Ernst Lubitsch

Met onder meer: Victor Janson, Ossi Oswalda en Harry Liedtke

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 16 juni 1919

Over Die Austernprinzessin

Quaker, de ongekroonde "Oesterkoning", is zó rijk dat hem haast niets meer kan verrassen. Alleen de wens van zijn dochter Ossi, die heeft gezegd met een echte prins te willen trouwen, baart hem nog enige zorgen. Hij stelt de aan lager wal geraakte prins Nucki een flinke bruidsschat in het verschiet, als die de hand van Quakers dochter wil aanvaarden. Maar prins Nucki vertrouwt het zaakje niet helemaal en stuurt daarom eerst zijn goede vriend Josef op onderzoek uit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Seligsohn the Matchmaker

Conductor

avatar van JJ_D

JJ_D

Afgelopen zaterdag gezien met muzikale begeleiding van de Belgische avant-garde/jazz-bigband 'Flat Earth Society'... Het zou me bijzonder zwaar vallen de verdiensten van de film en de muziek te gaan onderscheiden, en dat doe ik dan ook gewoon niet.

'Die Austernprinzessin' is een amusante 'stille film', met een goed gevoel voor mise-en-scène en komische timing. De karikaturale personages komen uitstekend van pas, ook om op te bouwen naar het mierzoete einde... Dat de film niet saai werd, hadden wij toeschouwers die avond wellicht aan Peter Vermeersch' muzikale aanvulling te danken. Maar voor de gelegenheid ben ik bereid een oogje dicht te knijpen - ik heb me immers wel geamuseerd .

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

26 mei te zien in EYE/NFM in het kader van de Cinema Concert-reeks.

avatar van Spetie

Spetie

Een redelijk leuk en vrij vlot filmpje van Lubitsch. Bij vlagen is het best komisch en ook leuk om te ontdekken dat de screwball komedie al in dit decennium bestond, terwijl ik dacht dat dit genre pas in de jaren dertig van de vorige eeuw zijn oorsprong kent. Op zich ook niet zo raar, aangezien Lubitsch zelf in zijn latere carrière ook een aantal goede screwball komedies heeft afgeleverd.

In deze Austernprinzessin zie je duidelijk invloeden terug, die Lubitsch later ook weer gebruikt heeft. Los daarvan is het een satire, die behoorlijk over the top gaat, met een vrij hoog tempo en een vermakelijk verhaaltje. Hoewel het nooit echt hoogstaand wordt, verveeld het ook geen moment en is de humor meestal wel geslaagd. Ik vond alleen wel dat er nogal veel tekst intermezzo’s werden gebruikt. Die kwamen er bijna elke tien seconden tussendoor, iets wat toch wel teveel van het goede was. Ik snap dat ze af en toe noodzakelijk zijn, maar ik ken genoeg andere stomme films, waarin ze minder gebruikt worden, zonder dat bepaalde zaken onduidelijk zijn.

Maar verder is het in orde en heb ik me voldoende vermaakt, waarbij het ook scheelt dat de speelduur gelukkig niet zo heel lang is.

avatar van Prinz

Prinz

Een vroege film van Lubitsch waarin zijn spitsvondige dialogen (in de tussentitels) al stilaan tot bloei komen. Decorgewijs minder boeiend, de choreografieën waren dan wel weer leuk.

avatar van eRCee

eRCee

Bijzonder indrukwekkende kwaliteit schotelt de 'Masters of cinema' serie je voor, met een editie uit 2012 die is verzorgd door de Murnau Stichting. Op gebied van zowel beeld- als geluid zag ik nooit een fraaier gerestaureerde stomme film. Die austernprinzessin zelf blinkt vooral uit in z'n mise-en-scene, daar is een hoop werk in gaan zitten. Daarnaast zijn er een paar leuke point-of-view shots te vinden. De humor is niet altijd even geweldig maar voor de tijd toch ook niet slecht. Soms zit de humor in de tussentitels gestopt, verwacht je niet direct. "De Oesterkoning" doet zelfs een heuse impressie van Shania Twain als running gag. Het geheel duurt lekker kort en biedt met name in de vormgeving genoeg om nog steeds de moeite waard te zijn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

In hetzelfde jaar als Die Puppe schotelt Ernst Lubitsch Die Austernprinzessin voor, een verhaal over een verwend meisje dat wenst te huwen, maar niet zomaar met de eerste de beste. Fijn verhaal met bij vlagen leuke humor en situaties. Veel tekst weliswaar in het plot, maar zeker niet nefast voor het volgen van het plot.

De korte speelduur zorgde voor een vlotte film. Wederom met Ossi Oswalda in de hoofdrol, een dame die wel geregeld terugkwam in de films van Lubitsch. Fijn!

avatar van Metalfist

Metalfist

Lubitsch en oesters

Toen ik ergens eind maart 2020 aan Die Puppe begon, dan had ik nog het idee dat 2020 mijn Lubitsch jaar ging worden en dat ik tegen het einde van het jaar dan wel de volledige Lubitsch in Berlin boxset gekeken had. Wel, we zijn januari 2021 en ik ben na Die Puppe nog geen stap verder gekomen en dat is geen goed teken. Geen idee waarom ik hier zo moeilijk aan kan beginnen eigenlijk, want Ich Möchte Kein Mann Sein en Meyer aus Berlin (die laatste zit wel niet in de boxset trouwens) zijn vermakelijke films en ook in Die Puppe zaten wel wat fijne elementen.

En Die Austernprinzessin is al helemaal de moeite! Het valt op dat Lubitsch in zijn ouder werk met veel van dezelfde namen werkt, maar van mij mag hij gerust elke film met Ossi Oswalda maken. Ze speelt deze keer een verwend rijkeluiskind (haar vader is rijk geworden met de import en verkoop van oesters, vandaar dus dat ze de oesterprinses is) en komt terecht in een aantal misverstanden. Die Austernprinzessin is dan ook een vermakelijk kort filmpje waarbij de focus ligt op het vinden van, nadat ze eerst nog de halve inboedel heeft gesloopt, een man voor Ossi. Het datingbureau is op zich al een fijne vondst met de fichebak en Selighson die met een ladder over en weer schuift, maar de meeste fun is toch te beleven wanneer Josef zich prinselijk moet gedragen terwijl hij eigenlijk maar een gewone bediende is. Dat die intrige niet kan blijven duren en dat Ossi en Nucki (de echte prins) elkaar uiteindelijk toch nog in de armen vallen zal niemand verbazen maar ondertussen heb je wel flink wat komische scènes achter de rug.

Lubitsch is een veelfilmer (in 1919 alleen al maakte hij maar liefst 4 films) maar toch is het verwonderlijk dat hij nog altijd origineel uit de hoek weet te komen, want het zijn niet bepaald soortgelijke films. Oké, in sommige films zoals Die Puppe werkt het concept niet volledig maar bon, elke film met een heuse foxtrot epidemie zoals hier scoort wel wat punten ten huize Metalfist. Ik heb het gevoel dat die Duitse silent films uit deze periode vooral rond actrices zijn gebouwd - of ik word op het verkeerde been gezet doordat ik ook een Asta Nielsen boxset in huis heb - en bij het geval van Lubitsch lijkt Ossi Oswalda de primaire kracht te zijn. Begrijpelijk, want ze speelt dit erg fijn maar ook qua bijrollen is er wel wat leuks te beleven. Victor Janson is als de oesterkoning een imposant figuur (ook fijn om te zien dat Lubitsch al via de tussentitels humor probeert te introduceren, dat is iets wat ik enkel nog maar Harold Lloyd echt heb weten doen) maar ook Julius Falkenstein is een goed klankbord voor Ossi. Harry Liedtke heeft als Nucki iets minder te doen maar weet naar het einde toe ook nog wel te overtuigen.

Ik zit nu in de helft van de boxset en nu hoop ik de rest toch ook de komende maanden eens te zien. In het silent genre heb ik liever dat de films niet al te lang duren dus Anna Boleyn en Sumurun gaan nog een serieuze zit worden, maar hopelijk zijn ze even behapbaar als deze Die Austernprinzessin en Ich Möchte Kein Mann Sein. Wordt (hopelijk in 2021) vervolgd!