Une Vieille Maîtresse (2007)

Alternatieve titel: The Last Mistress

Frankrijk / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Catherine Breillat
met Asia Argento, Fu'ad Ait Aattou en Roxane Mesquida

Parijs, 1835. De Franse adel leeft in een laveloze, decadente wereld en heeft de tijden van de Verlichting allang achter zich gelaten. De Markiezin de Flers valt op een jonge, charmante aristocraat, Ryno de Marigny, die op zijn beurt weer in een andere geruchtmakende affaire met een Spaanse minnares verzeild is geraakt.

Heb mijn uiterste best gedaan om mij in de adel van de eerste helft van de negentiende eeuw in te werken, maar het heeft weinig gebaat : vond het maar een vervelende film.
Heb de indruk dat het gegeven in de handen van een Britse cineast beter ware uitgevallen, al is het verhaal erg dunnetjes en dan nog irriterend in twee stukken opgediend.

Van Catherine Breillat weten we vooraf al dat er veel bloot te zien zal zijn. Dat is hier niet anders. Een flinterdun verhaal rijgt de diverse seksscènes aan elkaar, zonder dat het ooit spannend en/of opwindend en/of boeiend wordt.
Dat Ryno met zo'n mooie vrouw als Roxane Mesquida (een mooiere rol in Breillat's Sex Is Comedy) teruggaat naar zijn "oude" maîtresse begrijp ik niet zo goed. Dat zal wel aan mij liggen, want ik heb van de hele film niet zo veel begrepen.

Ik vond het een lange zit. Temeer daar het 'verhaal' pas na een uur enige reliëf krijgt en nogal verstopt zit achter ingewikkelde en voor ons soms onbegrijpelijke omgangsvormen, erecodes en uiterlijk vertoon. Er is ook geen enkele tempowisseling en het dobbert maar door en door. Maar wie kennis wil maken met de Franse restauratie (de adel is weer helemaal terug na de Franse revolutie) moet deze film gaan zien; kosten noch moeite zijn gespaard om die tijd te laten herleven. De kostuums en locaties zijn wonderschoon, en dat geldt ook voor Asia Argento, die ik niet kende, maar nooit meer zal vergeten want ze heeft twee fantastische tieten en hairy armpits