Une Vieille Maîtresse (2007)

Alternatieve titel: The Last Mistress

Frankrijk / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Catherine Breillat
met Asia Argento, Fu'ad Ait Aattou en Roxane Mesquida

Parijs, 1835. De Franse adel leeft in een laveloze, decadente wereld en heeft de tijden van de Verlichting allang achter zich gelaten. De Markiezin de Flers valt op een jonge, charmante aristocraat, Ryno de Marigny, die op zijn beurt weer in een andere geruchtmakende affaire met een Spaanse minnares verzeild is geraakt.

19e eeuwse porno dit keer?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Je kunt tegenwoordig een aardig spelletje van "In wiens nieuwe film duikt Asia Argento nu weer op" maken.

kappeuter (moderator)
Deze Breillat komt hier direct uit op dvd. Release: 22 november (A-film).
Adviesprijs € 14.00.

gaap-film

Tweede Franse kostuumdrama binnen een maand maar deze beviel me aanzienlijk beter dan het nogal stijve Ne touchez pas la hache. Bachelor Ryno neemt het er lekker van en staat in Parijse kringen bekend als de rascal die al tien jaar een affaire heeft met een Spaanse feeks Vellini . Aan de vooravond van zijn huwelijk met de maagdelijke Hermangarde biecht hij de details van deze affaire op aan de grootmoeder van de bruid. Na het huweijk gebeurt het onafwendbare. Breillat is bekend vanwege haar provocatieve feministisch geörienteerde films. Waarschijnlijk de reden waarom deze film overal beschreven wordt als een verhaal over lust en seksverslaving maar dat is me veel te plat en kortzichtig. Breillat contrasteert met zoveel finesse de roddelende, veroordelende leden van de upperclass met de details en expliciete scenes van ons onstuimige paar, dat gedrag van laatste steeds natuurlijker wordt en het zorgvuldig geplande huwelijk een volstrekte aberratie. Als zodanig plaatst Breillat vraagtekens bij traditionelere opvattingen over liefde en relaties, en dat middels een authentiek kostuumdrama. Dan zit er ook nog een gender-bender sausje overheen. Asia Argento, die Vellini speelt, was mij vooralsnog onbekend, maar vertoont bij vlagen grandioos spel. Aanrader dit!

Heb mijn uiterste best gedaan om mij in de adel van de eerste helft van de negentiende eeuw in te werken, maar het heeft weinig gebaat : vond het maar een vervelende film.
Heb de indruk dat het gegeven in de handen van een Britse cineast beter ware uitgevallen, al is het verhaal erg dunnetjes en dan nog irriterend in twee stukken opgediend.

Enkel en alleen gekeken voor Argento, een heel sexy vrouw en nog een goeie actrice ook. Ook hier speelt ze sterk maar deze film was zoooooo saai dat ik geregeld doorspoelde naar de scènes waar zij in voorkwam. Waarschijnlijk best mooi als je van dit soort films houdt, maar voor mij was dit een vergissing.

speranza
Asia Argento spat van het scherm af in dit prachtig kostuumdrama.

Van Catherine Breillat weten we vooraf al dat er veel bloot te zien zal zijn. Dat is hier niet anders. Een flinterdun verhaal rijgt de diverse seksscènes aan elkaar, zonder dat het ooit spannend en/of opwindend en/of boeiend wordt.
Dat Ryno met zo'n mooie vrouw als Roxane Mesquida (een mooiere rol in Breillat's Sex Is Comedy) teruggaat naar zijn "oude" maîtresse begrijp ik niet zo goed. Dat zal wel aan mij liggen, want ik heb van de hele film niet zo veel begrepen.

Ik vond het een lange zit. Temeer daar het 'verhaal' pas na een uur enige reliëf krijgt en nogal verstopt zit achter ingewikkelde en voor ons soms onbegrijpelijke omgangsvormen, erecodes en uiterlijk vertoon. Er is ook geen enkele tempowisseling en het dobbert maar door en door. Maar wie kennis wil maken met de Franse restauratie (de adel is weer helemaal terug na de Franse revolutie) moet deze film gaan zien; kosten noch moeite zijn gespaard om die tijd te laten herleven. De kostuums en locaties zijn wonderschoon, en dat geldt ook voor Asia Argento, die ik niet kende, maar nooit meer zal vergeten want ze heeft twee fantastische tieten en hairy armpits