Cocaine Cowboys (2006)

Alternatieve titel: Cocaine Cowboys: Reloaded

Documentaire / Misdaad
116 minuten / 152 minuten ("Reloaded")

geregisseerd door Billy Corben
met Jon Roberts, Mickey Munday en Jorge Ayala

In de jaren 80 trokken veel Colombiaanse drugsbaronnen naar de Verenigde Staten en vestigden zich veelal in de stad Miami. Miami kreeg ineens te maken met meedogenloos geweld zoals de stad nog nooit eerder had gezien of meegemaakt. Deze documentaire laat zien hoe de stad de drugs- en moord stad van de wereld werd, verteld door de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn.

avatar van ILDIB
Dreiecke schreef:
Klopt, de waardering heeft m.i. hier vnl. met (de/je) smaak (van het onderwerp) te maken.
Mijn eerste argument betrof ook mijn smaak en was ongeveer hetzelfde als dat van Hectometerpaal. Drugs + mensen doodmaken om drugs te vervoeren is in mijn ogen niet stoer of het vermelden op deze wijze waard. En als het een soortgelijk uitgevoerde docu over kaas was, dan ook een 4.0?

Waarschijnlijk wel. Keuringsdienst van waarde doet dat bv.. Ook heel goed. Bowling for columbine is ook zon voorbeeld.

Daarom zeg ik, kwestie van smaak

avatar van SaNDuTjE
Uiterst vermakelijke docu over de tsunami van drugs en het daaropvolgende geweld dat het voormalige rustoord Miami in de jaren 70 en 80 werd aangedaan.

Het is vooral de snelle montage en de vele goed onderbouwde feiten die het tot een aangenaam kijken maakt. Natuurlijk is het onderwerp op voorhand al spannend en kleeft er iets geheimzinnigs aan maar de manier waarop met name de opkomst wordt verteld en geïllustreerd door Jon en Mickey is erg onderhoudend en interessant. Persoonlijk vond ik het 2e deel over the Godmother wat minder interessant waardoor het geen topdocu is geworden maar desalniettemin het kijken meer dan waard!

Interessante, vlot gesneden documentaire over de wilde drugsjaren ’70 en ‘80 in Miami. Erg boeiend, mijn hart ging bij het zien van de pallets drugsdollars zelfs wat harder kloppen. Een soort van Miami Vice zonder Don Johnson en Philip Michael Thomas maar met Jan Hammer.
Naar aanleiding van deze documentaire heb ik laatst American Desperado gelezen over het onnavolgbare leven van een van deze cocaine cowboys, Jon Roberts. Leest als een trein en is vanwege de extra achtergrondinformatie nog net wat interessanter dan deze docu. 4*

avatar van madmax2011
top deze docu

avatar van Bottleneck
Al die banken opeens overal.. en snellere telmachines
Redelijke docu met veel informatie en authentieke beelden. Heel veel, en in een hoog tempo, wat een bizarre tijd daar, waar alles kon en mocht. Wel jammer dat ik het een en ander al wist via drugs-programma's van Discovery Channel etc., vooral over Griselda Blanco, en vind het altijd irritant hoe (ex-)criminelen ratelen over zichzelf en hun succes (laat dat aan anderen over).

Haha ja, filialen van Banco de Bogota in Miami

Inhoudelijk heeft de docu zijn momenten, maar het wordt teveel gebracht als een Discovery Channel reconstructie in overdrive.

avatar van david bohm
Een interessante documentaire over de grote invloed die de cocaïne handel heeft gehad op Florida en met name Miami. Wel wat onevenwichtig en rommelig maar goed kijkbaar.

Goeie documentaire over de hoogtijdagen van de cocaïnesmokkel in Miami. Interessant en ook zeker onderhoudend door het flinke tempo. De getallen spreken boekdelen hier (geld, kilo's en moorden). Veel archiefmateriaal en ook de direct betrokkenen komen aan het woord. Wellicht iets te sensationeel gebracht voor 4.0 sterren.

Een stuk geschiedenis die je niet leert op school.

avatar van 93.9
Krijg epilepsie van deze Amerikaanse shit docu!
Na een half uur heb je het allemaal wel gezien. Helaas gaat het maar door met sterke anekdotes. Al die foto's en beelden om de seconde en dat fucking 2 uur lang.
9 van de 10 beelden zijn er bij gezocht en zijn niet de echte beelden. Bijvoorbeeld dan wordt er gesproken over een moord en zie je een willekeurig beeld van een lijkzak en dat beeld ff oud gemaakt dmv gerafeld beeld, soms zwart wit enzo.

Vre-se-lijk!