Manneken Pis (1995)

België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Frank Van Passel
met Antje De Boeck, Frank Vercruyssen en Ann Petersen

Harry (Frank Vercruyssen) en Jeannes (Antje de Boeck) blikken kruisen elkaar wanneer hij op haar tram stapt en beiden voelen ze iets kriebelen. Tramchauffeur Jeanne heeft het net uitgemaakt met haar vriend Gigi want die is de hele tijd goed gezind, geeft haar cadeautjes en doet eigenlijk helemaal nooit iets fout. Daar vindt ze maar niks aan en ze voelt zich onmiddellijk aangetrokken tot de ernstig kijkende, verlegen Harry. Die beantwoordt haar gevoelens wel, maar wil liever niet te hard van stapel lopen. Toen hij twaalf was, heeft Harry namelijk zijn hele familie verloren in een auto-ongeluk en sindsdien heeft 'houden van' voor hem een bijzonder sinistere bijklank... Zal Jeanne dat kunnen veranderen?

Mooie, ontroerende film met uitstekende vertolkingen van Antje De Boeck en Frank Vercruyssen.
***' 3,5 op 5 ***'

avatar van Wolkenmeter
Vind ik nog altijd de beste Vlaamse film die ik gezien heb. Schitterende muziek van Noordkaap, en inderdaad prachtig geacteerd.

Frank van Passel regisseerde later nog de fantastische, nostalgische reeks Terug naar Oosterdonk.

Was een heel mooie serie, ja. Wil ik graag nog es zien.

kappeuter (moderator)
Sympathieke film met inderdaad goed spel van de twee hoofdrolspelers.
Leuk meiske die Antje de Boeck!
Ik vind dat de scenes met de oude dame (Ann Petersen) wel helemaal uit de film gesneden hadden mogen worden. Die scenes vond ik stuk voor stuk niet boeiend.
Trouwens, kan iemand mij het merkwaardige einde verklaren? Van mij hadden de laatste 5 minuten weggelaten mogen worden.

Leuk meiske die Antje de Boeck!

Die zal ondertussen ook wel tegen de veertig lopen...

kappeuter (moderator)
Goh ja, ze is bijna veertig zie ik. In deze film was ze nog 31. En toch een heel jeugdig uiterlijk.

kappeuter schreef:

Antje De Boeck, nog altijd een hele mooie vrouw, met een prachtige stem !

mooi alternatief affiche.
De poster met gouden schoenen is het bekendst, dus ik aarzel om 'm te vervangen. Wat zeggen de Belgen ?

avatar van speedy23

mooi alternatief affiche.

In België is de meest bekende die met de Brusselse tram dacht ik. Maar voor mij blijft het hetzelfde hoor...

Beiden lelijk....

avatar van speedy23
Wouter schreef:

Beiden lelijk....

Ik vond nochtans dat die met de tram een redelijke uitstraling had. Een Brusselse tram (5 of 55, ik kan het niet goed meer herinneren) en Manneke Pis die in Brussel staat... enfin zei de Brusseleir, ge doetermee wa gaailen wil zenne menneke!!! Veuj maa aal gelaaik...

avatar van Freud
Hou de gouden schoenen maar, ik vind niet dat er 'une comédie de Frank Van Passel' op de affiche moet staan, voor die ene keer dat we eens een degelijke Vlaamse film hebben.

avatar van Badalamenti
De prachtige muziek van Noordkaap levert een belangrijke bijdrage aan de film !

Het begin van de film valt vooral op door orginele manier van dingen in beeld brengen. De tramritjes worden heel mooi in beeld gebracht. Er ontrolt ook een leuk verhaal, echter de film komt op het laatst wel erg in kabbelend water terecht. Film start op het niveau 4 sterren, maar blijft uiteindelijk steken op 3*

Zoals mijn voorgangers al aangaven : goede vertolkingen (niet te vergeten ook in de bijrollen: Wim Opbrouck en Stany Crets) en uitstekende muziekscore van Noordkaap, die mede de film draagt. Een 3-sterrenfilm.

Het abrupte einde begrijp ik echter niet: waarom sterft Antje De Boeck in de armen van Frank Vercruysse? Is hij door de jaren in het weeshuis niet meer in staat om met liefde om te gaan? En 'knuffelt' hij haar daarom dood, net nadat hij uiteindelijk toch tegen haar zegt 'Ik hou van u'?

Kan iemand een tip van de sluier oplichten?

avatar van 93.9
Vervelende met Belgische films is dat ik echt niets van versta.
Hopelijk heeft de DVD Nederlandse ondertiteling.
Bandje kan ik weggooien.
Moedeloos word ik ervan!!

avatar van Purmerend
mooi alternatief affiche.

Ik vind deze ook mooier, maar ja in woon niet in Belgie.

mijn favoriete film OOIT! een klassebak!

HaR
Antje is echt een vrouw met uitstraling, vooral in deze film! Ik heb net de film gezien en ik heb er van genoten!

Ik vind de tram affiche ook beter passen!
En "une comédie" slaat niet op een lachfilm maar gewoon op speelfilm. Spijtig dat ik nergens een nederlandstalige affiche met de tram kan vinden.

Het is allemaal heel vrolijk en grappig. Maar plots grijpt het je naar de keel.
Wat een sountrack.
Ik hou van je past echt perfect bij de beeldjes
wauw

is die film dan al op dvd???

Gouden film met gouden vertolkingen. Prachtige soundtrack en dan bedoel ik niet alleen Het lied
"ik hou van u " maar ook de melancholische gitaarmuziek op de achtergrond wanneer antje weer eens met haar tram vertrekt. Zalige vlaamse film doorspekt van details die recht door je ogen naar je hart gaan. Met een vleugje humor overgoten door de chef van dienst ... Super aanrader deze film! Lx

joke36 schreef:

Kan iemand een tip van de sluier oplichten?

Nee, schedelbreuk. Getuige het bloed uit het oor.

(en dit is m'n favoriete Vlaamse film, gelijk gekocht toen hij net uit was op dvd)