Good Neighbor Sam (1964)

geregisseerd door David Swift
met Jack Lemmon, Romy Schneider en Dorothy Provine

Al zes jaar lang gaat hij door dezelfde routine en de directeur kent zijn naam nog steeds niet. Dan dreigt er een opdracht voor het reclamebureau verloren te gaan omdat de medewerkers in de ogen van de opdrachtgever geen goede huisvaders zijn. Hij lijkt de enige te zijn en krijgt de opdracht, maar ook hij wordt natrokken door de opdrachtgever. Juist op dat moment komt een vriendin van zijn vrouw naast ze wonen, die alleen een erfenis krijgt als de rest van de naaste familie niet uitvindt dat ze gescheiden is, zodat hij zich voordoet als haar man.

Linda
Het komt weinig voor maar ik vond dit echt een hele leuke komedie. Lemmon (Waar ik normaal niet zo dol op ben) speelt op een geweldige manier de ideale schoonzoon. Hij is ook degeen die voor de leukste momenten in de film zorgt, vooral zijn reactie bij het douche-incident was grappig. Het laatste half uur vond ik weer wat minder maar de rest van de film is zo komisch dat ik hem toch nog 4 sterren geef.

avatar van Floris22
In deze film zit werkelijk alles. Romantiek, humor, een beetje actie en natuurlijk hele goeie acteurs. Jack Lemmon en Romy Schneider maken er een onvergetelijke film van! De sfeer is fantastisch, heb zelden zo'n fijn gevoel aan een film overgehouden.

avatar van Prudh
Een komedie die weliswaar leuk begint, maar die zichzelf richting het einde verliest in de plot. De film speelt vooral af in de suburban-setting van Jack Lemon, zijn vrouw en buurvrouw en ook al is dit heel braaf: de rolverwisseling van Lemon is wel heel grappig.

Het laatste half uur vliegt de film dan ver uit de bocht en moet de humor vooral komen van wel heel erg flauwe situaties die veel verder uit de hand lopen dan goed is voor het verhaaltje. Gevolg: flauwe humor die niet leuk is. Ook Jack Lemon, die toch een uitermate goede rol neerzet, kan de film dan niet meer redden.

Als er na de climax vervolgens nog heel veel dingen onafgerond blijven en als blijkt dat je toch naar een braaf huwelijkspamflet hebt gekeken, dan is dat wel een grote smet op het zo grappige begin.