Waterloo Bridge (1931)

geregisseerd door James Whale
met Mae Clarke, Douglass Montgomery en Doris Lloyd

Myra Deuville zit dusdanig krap bij kas dat ze haar huur alleen maar kan betalen door te werken als 'gezelschapsmeisje' voor soldaten die ze oppikt bij Waterloo Bridge. Wanneer ze de naïeve, maar charmante Canadese Roy ontmoet, wordt hij prompt verliefd op haar en vraagt haar, voor hij naar het front gaat, of ze met hem wil trouwen. Myra twijfelt, maar dat weerhoudt Roy er niet van haar door middel een list voor te stellen aan zijn familie. Ondertussen wordt Myra's geheim een steeds grotere last.

Mae Clarke was op slag “hot”, nadat James Cagney een halve grapefruit in haar gezicht had geduwd in Public Enemy (1931), een fameuze scène die in vrijwel elk geschiedenisoverzicht van Hollywood terug te vinden is. Universal wilde Clarke’s plotselinge roem zo snel mogelijk verzilveren en deed dat door haar de hoofdrol te geven in de verfilming van Robert Sherwood’s toneelstuk over een aan lager wal geraakte showdanseres.
Mae Clarke heeft de studio op zijn wenken bediend, want ze zet in deze film een uitstekende vertolking neer. Jammer dat haar tegenspeler Kent Douglass er eerder uitziet als een brave koorknaap dan als een soldaat, die elk moment teruggestuurd kan worden naar het front. Zijn beperkte mimiek en theatraal optreden doen de film geen goed, maar het acteren van Mae Clarke en het boeiende verhaal zorgen ervoor dat deze film toch een ruime voldoende verdient.
De remake uit 1940 met Robert Taylor en Vivien Leigh heeft weliswaar dezelfde personages en achtergronden, maar is feitelijk een heel andere film die ik zeker kan aanbevelen.