Cabra Marcado para Morrer (1985)

Alternatieve titel: Twenty Years Later

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Eduardo Coutinho
met Eduardo Coutinho, en de stemmen van Ferreira Gullar en Tite de Lemos

Deze documentaire gaat over de Braziliaanse boerenleider João Pedro Teixeira. Hij werd in 1962 geexecuteerd. Bijna twintig jaar later reist de regisseur af naar het dorpje Sapé om de familie en dorpsgenoten van hem aan het woord te laten.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Latijns Amerika heeft een traditie van geëngageerde documentairemakers, met als een van de bekendste voorbeelden Patricio Guzmán met zijn trilogie over Chili. Coutinho laat de grote lijnen los en gaat op zoek naar het persoonlijke, kleine verhaal. In Cabra Marcado para Morrer doet hij dat via een film die hij niet kan afmaken door een militaire coup, en 20 jaar later gaat hij terug om de hoofdpersonen uit die film op te zoeken, een soort film over een film dus. Dat uitgangspunt leek me intrigerend maar dit was toch een beetje een tegenvaller.

De montage en chronologie zijn warrig, waarbij dan weer iets over het leven van Joao Teixeira aan het licht komt, dan weer iets over een acteur uit de film, dan komt weer iemand een paar minuten aan bod om vervolgens weer te verdwijnen, om dan weer even teug te keren bij Joao Teixeira, en ik raakte geregeld de draad kwijt. Het laatste stuk van de film staat in het teken van de zoektocht naar de vrouw en kinderen van Joao Teixeira, die elkaar net na de opnames 20 jaar eerder uit het oog waren verloren. Je zou het oneerbiedig gezegd een voorloper van Spoorloos kunnen noemen, inclusief uitvoerige dankwoorden van de moeder aan de filmmakers. Het is niet vervelend om naar te kijken, maar er zitten te veel weinigzeggende stukken in, die vooral uit ijdele motieven van de makers lijken te zijn opgenomen, terwijl je over het conflict en de uitkomst daarvan nauwelijks wijzer wordt.