Documented (2013)

Verenigde Staten / Filipijnen
Documentaire / Familie

geregisseerd door Jose Antonio Vargas en Ann Raffaela Lupo
met Emelie Salinas, Leonila Salinas en Jose Antonio Vargas

Jose Antonio Vargas is behalve een Pulitzerprijswinnende journalist in Amerika, ook wat ze noemen een 'ongedocumenteerde', dus illegale, immigrant. Op twaalfjarig leeftijd werd hij door zijn moeder naar Amerika gestuurd in de hoop op een betere toekomst. Vargas zet het project Define American op en sluit zich aan bij de Dreamers, die strijden voor legalisatie van de ongeveer elf miljoen inwoners van de VS die net als Vargas op jonge leeftijd de grens overkwamen en vervolgens een heel leven hebben opgebouwd. Beelden van de lezingen en andere publicitaire activiteiten die de journalist ten bate van de Dreamers ontwikkelt, worden afgewisseld met herinneringen aan zijn jeugd en zijn grootouders bij wie hij opgroeide, overpeinzingen over wat het betekent Amerikaan te zijn, en opnamen van zijn familie in de Filipijnen.