All This Mayhem (2014)

Verenigd Koninkrijk / Australië
Documentaire

geregisseerd door Eddie Martin
met Tas Pappas, Ben Pappas en Tommy Caudill

In nooit eerder vertoonde beelden van de donkere, met drugs doorspekte kant van het professionele skateboarden staat de relatie tussen broers Tas en Ben Pappas centraal. All This Mayhem is een verslag van wat er gebeurt als rauw talent en extreme persoonlijkheden met elkaar botsen.

avatar van Verhoeven
De 'skaterdocumentaire' lijkt wel hot. Na Zombie - The Resurrection of Tim Zom nu dus eentje over de Australische broers Pappas. Krijgt ook hele positieve recensies.

avatar van Inland Rabbit
Voor Zombie (die ik best wel zien) was er ook al de indie hit Dragonslayer (2011) . Skate filmpjes worden al jaren gemaakt hoor, maar het lijkt me puur toeval dat er in de afgelopen 3 jaar gelijk 3 in de spotlight komen? wel tof.

Wow! Ik dacht even een 'average' skateboarddocumentaire te gaan zien, maar boy, was I wrong!
Zelden zo'n "What the fuck heb ik net allemaal gezien" gevoel gehad na het kijken van een film, maar dit was een documentaire! Even heavier.
Door deze documentaire ook een ware hekel aan Tony Hawk gekregen, hoewel ik altijd tegen hem op keek.

MUST WATCH!

Uitstekende documentaire over twee broers uit Australië die op jonge leeftijd naar Amerika vertrekken om het te maken in skateboarden. Een persoonlijk en ook meeslepend verhaal over de rise and fall van deze twee broers. Veel archiefmateriaal van het skateboarden en ook de commercialisering van de sport komt goed naar voren hier.

Wel interessant.

Absoluut niks met de hele skaterscene, maar uiteraard was die wel best populair in mijn jeugd. Dus is het ook fijn om een redelijk open en eerlijke documentaire over dit onderwerp te zien. Al moet ook wel gezegd dat de geïnterviewde personen niet meteen de meest betrouwbare oogden.

Wel een typisch rise to fame verhaaltje, zeker omdat het om een underground scene gaat die plots vol in de spotlight kom te staan. Dat gaat eigenlijk zelden goed, zeker voor de hoofdpersonages in dat soort verhalen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de tweede helft van deze docu vooral om het drama draait.

Wel een goeie opbouw, oprechte interviews en veel beeldmateriaal uit die tijd. Nog steeds is het absoluut niet mijn scene en heb ik ook écht niet het gevoel iets gemist te hebben, maar toch vond ik het een interessant inkijkje in een wereld die absoluut de mijne niet is.