• 11.521 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Justin Weinstein en Tyler Measom

Met onder meer: James Randi en Uri Geller

Gesproken taal: Engels

Plot An Honest Liar

De gerenommeerde goochelaar James 'The Amazing' Randi verrast het publiek al meer dan 50 jaar met zijn verbazingwekkende illusies, ontsnappingen en goochelarij. Toen hij ontdekte dat zijn geliefde kunstvorm werd gebruikt door allerlei oplichters, maakte Randi het zich zijn missie deze charlatans te ontmaskeren. Deze documentaire vertelt het verhaal van Randi's beste ontmaskeringen, zoals die van evangelist Peter Popoff, en zijn rivaliteit met Uri Geller, en laat zien hoe iedereen bedrogen kan worden.

logo tmdbimage

Zichzelf

Zichzelf (archiefmateriaal)

Mooie kerel deze Randi, had er nog nooit van gehoord.

Mooi hoe hij die oplichter Uri Geller ontmaskerde.

Doet soms wat denken aan het verhaal van Magic in the Moonlight (2014) .

Onderhond

• 12092 stemmen

Half goed.

Ik ging zitten voor een docu rond het ontmaskeren van oplichters aan de magische kant van het oplichtersspectrum. Ik ben zelf iemand die vaak hun trucs niet doorziet maar we wel goed bewust is van het bedrog, dus dit leek me wel een interessant startpunt.

En de eerste helft van de docu is dat ook zeker. Het gaat bij momenten iets teveel over de vroege carriere van Randi (wat eigenlijk niet zo héél relevant is, toch niet gezien de tijd die er aan gespendeerd wordt), maar het ontmaskeren van een aantal bekende TV persoonlijkheden was absoluut boeiend. Zo héél veel wordt er eigenlijk ook niet vrijgegeven (zeker die twee Alfa kerels houden de meeste van hun geheimpjes goed bij zich), maar de boodschap komt wel goed over.

Verder is Randi een geweldig subject. Innemend persoontje, apart karakter maar loveable en ook gewoon een geweldig figuur om zien. Die wenkbrouwen alleen al kunnen een kalend man van een pruik voorzien. Maar daar lopen de regisseurs wel een beetje in de val.

Halverwege de docu zit er een scene waarin zeer subtiel, via een aantal simpele gebaren, onthuld wordt dat Randi méér dan een vriendschappelijke relatie heeft met Deyvi. Vond dat op die moment een knappe scene, maar achteraf blijkt het toch vooral een opzet te zijn voor een hoop persoonlijk drama dat de tweede deel van de docu in beslag neemt. Op dat soort melig persoonlijk drama zit ik echt niet te wachten. Ik begrijp dat de onthulling een soort van poëtische weerklank lijken te hebben bij de rest van het verhaal, maar ik vond de link vooral ongepast en onnodig.

Ach ja, blijft een leuk eerste deel, met een geweldig mannetje en een paar leuke onthullingen. De rest is veel te opportunistisch.

avatar van missl

missl

Ik ben het eens met de mening hierboven, begin van de docu is heel goed, het ontmaskeren van mensen en hoe ze dit gedaan hebben. Daarna komt er een heel drama verhaal wat totaal irrelevant is aan deze film, of tenminste het eerste deel van de film.

avatar van Montorsi

Montorsi

Dat fragment van die Popoff in die zaal kende ik al, blijft fantastisch. Dat hij daarna door is gegaan wist ik niet. Ik wist ook niet dat er in Tsjernobyl niet één christen is omgekomen

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Mooie docu over een goochelaar die zijn leven wijdt aan het ontmaskeren van charlatans die beweren speciale krachten te hebben. Erg interessant vond ik, jammer dat er niet altijd wordt verteld hoe sommige trucs werken. Ik kan wel bedenken hoe de trucs werken maar ik had (nieuwsgierig als ik ben) het graag bevestigd willen zien, of dat er misschien een andere methode wordt gebruikt. De laatste 20 minuten vond ik iets minder interessant, het gedeelte over zijn liefdesleven vond ik niet echt bij de rest van de film passen. Maar voor de rest is het wel een prima filmpje dat me bleef boeien.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Altijd leuk: documentaires over charlatans en bedriegers. Zelfs als ze het voor de goede zaak doen in hun strijd om de wetenschap te vrijwaren van kwade invloeden. Zoals deze James 'The Amazing' Randi, met zijn woeste baard en doorleefde stemgeluid. En dan die priemende blik waarmee hij steeds recht in de camera staart, alsof hij ons wil dwingen om onze diepste geheimen op te biechten.

Even was ik bang dat het zou blijven hangen bij veren in de reet stekende 'talking heads', maar dan blijkt dat de documentairemakers ons twee cruciale stukken van zijn levensverhaal niet hebben verteld. De hoeder van de wetenschappelijke waarheid heeft namelijk zelf een enorme leugen op zijn kerfstok. Aardige afwisseling op de nogal standaard aanpak van de rest.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Leuk en intrigerend, maar zoals Onderhond hierboven al zegt, "die twee Alfa kerels houden de meeste van hun geheimpjes goed bij zich", en dan ben ik toch wel benieuwd hoe één en ander in z'n werk is gegaan... maar helaas blijft dat achter de schermen. Die beelden van Popoff waren echt hilarisch, en dat zo iemand een tijdje later gewoon weer z'n stiel kan oppakken is eigenlijk te zot voor woorden. De scène waarin Randi iemand met z'n blote handen "opereert" deed me ook wel denken aan het slot van Man on the moon, wanneer Andy Kaufman ergens in een Midden- of Zuidamerikaans land via een vergelijkbare operatie van zijn tumor hoopt af te komen en dan eigenlijk alleen maar moet lachen wanneer hij ziet hoe zo'n truc in z'n werk gaat. Mooie docu, nu weer lekker AstroTV kijken (of heet dat tegenwoordig anders?).
         O ja, wat betreft die "twist" op het einde : heel begrijpelijk dat "José" niet terug wil naar een land waar hij zijn leven niet zeker is. Desalniettemin: als Randi wèl van José's valse identiteit op de hoogte was is hij al die tijd zelf geweest wat hij tegelijkertijd al die tijd heeft bestreden, een bedrieger. En als hij daar níét van op de hoogte was krijgt de zin waarmee de documentaire begon en eindigde een extra lading: "No matter how smart or well-educated you are, you can be deceived...."

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2095 stemmen

Haha het blijft bizar dat als charlatans ontmaskerd worden, er toch nog hele volksstammen achteraan blijven rennen (en dus dikke bankrekeningen). Boeiende docu en een lekker markant figuur die Randi.

avatar van Goochelaars

Goochelaars

Ik herinner me James Randi nog uit de tijd dat hij nog een amateur goochelaar was. Hij bezocht een goochelcongres in Amsterdam. Toen al merkte je dat hij een enorm rechtvaardigheidsgevoel had. Mooi om te zien hoe hij het goochelen uiteindelijk heeft gebruikt om charlatans te ontmaskeren. De goochelkunst dient niet misbruik te worden door een goochelshow te presenteren als iets bovennatuurlijks. Erg goed dat James Randi deze trucs laat zien, zodat leken op hun hoede kunnen zijn.