Malizia (1973)

Alternatieve titels: Malice | Malicious

Italië

geregisseerd door Salvatore Samperi
met Laura Antonelli, Turi Ferro en Alessandro Momo

Een weduwnaar met drie zonen wil zijn overleden vrouw zo vlug mogelijk vergeten. Hij werft een knappe jonge vrouw aan als dienstmeid en wordt verliefd op haar. Spoedig realiseert hij zich echter dat hij niet de enige is in zijn gezin die met haar een verhouding zou willen hebben.

neron
Achter de uiterlijke aspecten van deze vlotte satire zit vaak op een vernuftige wijze veel bitterheid verscholen. MALIZIA is meer dan een erotische komedie: de film werkt voortdurend op dubbele bodems. Het lijkt enerzijds een dolle klucht waar soms hard mee kan gelachen worden maar anderzijds stelt het de traditionele familiewaarden in onze verburgerlijkte samenleving in vraag en is het een genadeloze ontleding van de hypocrisie die schuilt achter de zogenaamde "eerbiedwaardige en vrome conventies". Geen enkele orde of fatsoen blijft overeind. Laura Antonelli was midden de jaren 70 een topvedette in de Italiaanse box-office. In het begin lijkt ze als dienstmeisje er eentje van engelachtige onschuld - ze heet ook Angela - maar ze ontwikkelt zich, naarmate het verhaal vordert, tot een een geboren verleidster die tot alles bereid is om haar doel te bereiken. Ze evolueert van een lijdend voorwerp tot een aanvallend wijfjesdier...
Salvatore Samperi heeft zijn (voor die tijd gewaagde) film alleszins heel knap afgewerkt tot een bezinning voor wie eens nadenkt over wat achter de gechargeerde beelden allemaal steekt...

ik zoek die film al een tijdje
en vind die nergens
heb die in mijn jonge jaren gezien
en vind laura een mooie .........
wat deed zij pubers hun hard sneller slaan

avatar van Mac Hammer Fan
De film is uit in Italië op DVD, helaas met met alleen Italiaanse ondertitels. http://www.dvd.it/page/dett/arti/496722/nv/DVD.COM/malizia.html
Eén van de betere prenten in zijn genre, die de klippen van voyeurisme en vulgariteit handig wist te omzeilen.

Zo zie ik vrouwen het liefst met die geweldige nylons.

avatar van Hannibal
Henk, gedraag je!

speranza
Salvatore Samperi is een meester in het in beeld brengen van vrouwelijk schoon. Laura Antonelli spat als geboren verleidster van het scherm af.

avatar van mayhemblik
frankske 2 schreef:
ik zoek die film al een tijdje
en vind die nergens wat deed zij pubers hun hard sneller slaan

Prachtig voorbeeld van een Freudiaanse verspreking
De film is overigens in zijn geheel met engelse ondertiteling te zien op Youtube.

speranza schreef:

Precies! En niet alleen dat. Ook een prachtig beeld van de mannelijke hypocrisie. En de Italiaanse samenleving anno de jaren vijftig. Met z'n kleinsteedse burgerlijke moraal en de kerk als dominant middelpunt. Het is wel een komedie, maar toch ook weer niet zo heel erg een komedie. Vond het een prachtfilm. En hier wordt er (weer eens) niet gestemd, en die wel stemmen komen niet verder dan een magere drie sterretjes. Wat een helden. Nou ik heb genoten hoor van Laura's boobs.

Was echter door allerlei beschrijvingen (die moet je ook niet lezen) op het verkeerde been gezet en verkeerde in de veronderstelling dat Angela zich gaandeweg de film zou ontwikkelen tot een soort manipulatieve heks. Dat is helemaal niet waar. Ben het wat dat betreft dan ook absoluut niet eens met neron. Dat Malizia (boosaardig) slaat op die ettertjes van kinderen, met Nino voorop. Jammer dat ze dat pistool niet te pakken heeft gekregen, in plaats van met hem te neuken.. Wat mij betreft een fantastische film in de beste Italiaanse traditie en een Laura Antonelli van een bijna engelachtige schoonheid.

Laura Antonelli is zonder meer een prachtige vrouw. Dat kan ik helaas niet zeggen van de films die ik van haar gezien heb. Die zijn eerder middelmatig of zelfs nog minder van kwaliteit. Dat geldt ook voor deze flauwe, seksueel getinte komedie over een moederloos gezin, waarvan de leden ieder op hun eigen wijze toenadering zoeken tot de mooie huishoudster.
Ik heb de laatste maanden een aantal bijzonder leuke Italiaanse komedies gezien uit de eerste helft van de jaren ’50 met sterren als Gina Lollobrigida, Sophia Loren en Silvana Mangano. Vergeleken daarmee is dit een zwakke film, die de meeste kijkers snel zullen vergeten. Ik zeker.