La Faute à Fidel! (2006)

Alternatieve titel: Blame It on Fidel!

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Julie Gavras
met Julie Depardieu, Stefano Accorsi en Nina Kervel-Bey

1970. Anna is negen jaar oud. Haar leven is rustig en simpel. Ze pendelt tussen Bordeaux en Parijs, tussen haar school en het ouderlijke en grootouderlijke huis. Enige schaduw op dit vredige tafereel is de oom die in Spanje Franco bevecht. Een communist waar niet over gepraat wordt. Maar dan gebeuren er dingen: de arrestatie en de dood van de oom, een reis naar Chili, enkele ontmoetingen... Gebeurtenissen die voor Anna van weinig belang zijn, maar die een grote impact hebben op haar ouders. Marie en Fernando laten zich leiden door begrippen als engagement, altruïsme, vechten tegen het imperialisme, feminisme en manifesteren. Voor Anna vertaalt dit zich in andere termen: verhuizen, chaos, andere kindermeisjes, kleinere slaapkamer, nieuwe gezichten. Ze verzet zich en vecht met haar eigen wapens...

avatar van Baggerman
Gisteren op TV5 Monde. Heel aardige film en nogal veronachtzaamd hier moet ik zeggen! Prachtige poster ook, zeer beeldend voor de film!

Doet wel een beetje denken aan een Zweedse film waarvan me de titel me ontschoten is (waarin twee kids in een hippie-kolonie moeten wonen). Deze film is even kritisch in de richting van de volwassenen, maar komt minder wrokkig over en veroordeelt de volwassenen minder.

De kinderen spelen opvallend goed (meestal erger ik me aan kinderen in films en hun hopeloze acteerwerk!). De hoofdpersoon is een prachtig dwars stuurs (maar toch sympathiek) meisje dat bij alle gebeurtenissen al wat na begint te denken en een eigen willetje begint te vormen. Broertje is juist nog echt een klein kind dat alles gewoon over zich heen laat komen (en alles eet wat hem wordt voorgeschoteld: blahklava, lekker!).

De volwassenen daarentegen hebben enorme moeite om zich te verplaatsen in de gedachtenwereld van de kinderen.

Mooiste scènes: als de juf vraagt welke beschaving het eerst was: de Griekse of Romeinse? Anna weet als enige het juiste antwoord, maar durft niet als enige dit standpunt te verkondigen. Prachtig de scène daarna, waarin ze haar ouders voor de voeten gooit dat die 'groepsgeest' maar niks is!

Julie Gavras in de voetsporen van papa, namelijk een film met politieke inslag.
Om dat nu te doen met een negenjarig meisje, in de rol van een intelligent dwarsliggertje, is wel even gewaagd maar Nina Kervel-Bey is zo verbluffend dat ge er niet op uit gekeken geraakt. Toch heb ik bedenkingen om een een kind in een zo een hoofdrol te duwen. Uiteindelijk hoort een negenjarig kind te doen, zoals in de eindscène van de film wordt aangetoond : spelen.
Maar goed, uiteindelijk draait de film om Anna. Een andere boodschap vind ik er niet in.

Aardige film, vooral dankzij het ontwappende spel van hoofdsspeelster Nina Kervel-Bey (Anna) en haar broertje Benjamin Feuillet (François). Gaandeweg wordt de film steeds leuker, wanneer Anna niet alleen meer vragen stelt aan haar ouders, maar zich ook probeert te mengen in hun politieke discussies.

avatar van wendyvortex
Vader advocaat, moeder schrijft voor Marie-Claire en de 9-jarige Anna krijgt een flinke cultuurshock te verwerken als haar ouders opeens anti-Franco, pro-Allende en pro-baas-in-eigen-buik gaan strijden en een proletarischer leven gaan leven....niet helemaal ondenkbaar dat regisseuse Gavras hier flink wat autobiografische elementen in heeft verwerkt.
In dat geval wist dat kleine broertje onlangs flink te overtuigen met zijn debuutfilm, zus Julie houdt het allemaal veel ingetogener, dat is op zich geen probleem, maar de film weet helaas niet zo te overtuigen en biedt ook weinig dat we al niet eerder zagen, al doet de hoofdrolspeelster het behoorlijk goed.

avatar van Mug
Mug
Heerlijke tragikomedie over een meisje wiens ideaalwereld wreed verstoord wordt als paps en mams besluiten hun gegoede leventje vaarwel te zetten en zich in te zetten voor 'een betere wereld'. Zo krijgt ze op vroege leeftijd al te maken met seventies onderwerpen als 'baas in eigen buik', groepsdynamiek (via demonstraties) en politiek (kapitalisme vs socialisme). Pittige stof voor een 9-jarig meisje die alles met lede ogen toeziet en aanhoort en daaruit conclusies trekt. Veelal gepaard met nukkig verzet, maar de kentering komt geleidelijk aan, met als hoogtepunt een logeerpartijtje en een machtig mooi tripje down memory lane naar Spanje naar de (voor)ouders van paps.

Zeer politiek beladen vol broodnodige karikaturen, zodat de zwaarheid van de thematiek niet de zwartgallige arty farty kant op gaat.

Zal ik ook maar als mijn voorgangers benadrukken dat die Nina Kervel(-Bey) de sterren van de hemel speelt. Wat een rol! Ik mis wel die stuk b(l)aklava in haar hand op de poster...

avatar van Mug
Mug
wendyvortex schreef:
biedt ook weinig dat we al niet eerder zagen

Serieus, vertel! Ik ben benieuwd.

avatar van wendyvortex
Mug schreef:

Serieus, vertel! Ik ben benieuwd.

Jeugdherinneringen, jaren 70, socialisme/communisme, Franco, Tillsammans, My Life as a Dog, Machuca, Toto le Heros, Cria Cuervos, The Ice Storm, Fanny & Alexander, The Quiet Room. P'tit Con....