S.F.W. (1994)

geregisseerd door Jefery Levy
met Stephen Dorff, Reese Witherspoon en Jake Busey

Nadat hij 36 dagen gegijzeld is geweest in een winkel, is Cliff Spab veranderd in een landelijke superster. De gijzelaars eisten namelijk dat de gijzeling live uitgezonden zou worden via de televisie en hij veroverde gedurende de uitzendingen de harten van het Amerikaanse publiek door zijn humor en de nu beroemde slogan "So Fucking What?". Nu hij vrij is blijkt dat Cliff niet goed om kan met z'n verworven bekendheid. Hij probeert de media te ontlopen en contact te zoeken met mede-gegijzelde Wendy, op wie hij verliefd is geworden.

Jordy (admin)
Toen ik 15/16 was heb ik deze film echt 6 keer gezien ofzo, ik vond 'm geweldig. Ik vraag me nu een beetje af waarom, helemaal gezien het feit dat deze film compleet de grond in wordt geboord in elke recensie die ik er over lees. Hoog tijd dus dat ik 'm nog een keer zie, maar tot die tijd hou ik het op een 3 en een half.

neo (crew)
ik ben nu 15 en ik vind deze film echt niet leuk.

Bijzondere film, die echt niet enkel slechte recensies kreeg, Jordy. Vergeet Zusje, kijk dit.

Jordy (admin)
Hey er is een regio 1 dvd uitgekomen deze zomer, maar eens bestellen...

Jordy (admin)
Misschien niet het meesterwerk dat ik er 8 jaar geleden in zag, maar zeker erg leuk om weer te zien. Begrijp niet veel van de 5,3 op imdb, er zit veel interessants in de film, vooral na de hele Big Brother-hype, die was deze film toch mooi voor. Het argument "wat belachelijk dat die jongen zoveel aandacht krijgt" kun je iig niet gebruiken Hij is alleen wat onevenwichtig, de film. Er zitten een paar overbodige, matige scenes in. Die met die zoon van Gary Busey bijvoorbeeld.

Leuk trouwens om bv. een jonge Amber Benson en Toby Maguire (hilarisch rolletje) te zien. Doe er een half sterretje bij.

Jordy schreef:

helemaal mee eens. ik heb deze film ook rond mijn zestiende bekeken en vond hem toen ook geweldig. Misschien is voor mij ook wel een herziening aan te raden

sebas83
nee verhaal is geweldig, hoe krankzinnig comercie is, dorff heeft het nog een keer geprobeerd in cecil b. demented (het commerciele gehalte) maar dat werktte niet echt

Geweldige film die qua idee vergelijkbaar is met iets als Natural Born Killers, alleen een heel andere uitvoering. De overeenkomst zit natuurlijk in de rol van de media in de (Amerikaanse) wereld.
In deze film worden Cliff en Wendy (dit was trouwens de eerste film met Reese Witherspoon die ik zag) door de media gedwongen hun verhaal te doen. Wendy heeft er ogenschijnlijk geen probleem mee, die huppelt van talkshow naar talkshow. Cliff daarentegen heeft er helemaal geen zin in. De media wordt vooral goed te kijk gezet

na het schietincident waarna de media Cliff en Wendy meteen vergeten zijn en Barbara de nieuwe ster is.

Ik heb later het boek ook gevonden, erg verrassend en best wel (met terugwerkende kracht) teleurstellend om te zien dat Hollywood toch het einde heeft aangepast. Maar omdat ik de film eerst kende waardeer ik 'm daar toch niet minder om.

avatar van niethie
Bijzonder interessant filmpje. De film is erg apart en de eerste keer dat ik hem zag vond ik hem ook zeker niet goed, maar na een tweede kijkbeurt vond ik hem geweldig. De film is erg hip en het soort tieners in de film worden erg apart neergezet (werd destijds de generation x genoemd). Hoofdrolspeler dorff speelt erg leuk, en ook de bijrollen worden erg leuk vertolkt. Ook de humor in de film is erg apart maar tergelijker tijd geniaal, een hoop goede en krachtige grappen hebben mij een paar keer ontzettend verrast en tergelijke tijd ontzettend hard laten lachen. Kortom een erg leuk verassend bijzonder, hip, apart maar brilljant filmpje, die naar mijn mening veel meer aandacht mag krijgen. mensen dit genre kunnen waarderen zullen genieten, maar de film is zeker niet voor iedereen.
4 sterren

Een van de beter geslaagde media persiflages (bv Natural Born Killers en series 7:the contenders vond ik helemaal niks).

Prima acteerwerk, met een zoals eigenlijk altijd goeie Reese Witherspoon. Het verhaal is lekker losjes, met hier en daar een aardige dosis humor, maar de boodschap komt toch prima aan!
Vooral de twist met de aanslag en het draaien van de media aandacht vond ik erg goed gevonden.
En niet te vergeten: Uitstekende muziek, al moet je wel een beetje van metal houden.

*** 1/2

Tegenvallende film over de invloed van de media op een gijzelingsdrama. Verhaal heeft weinig om het lijf en is niet altijd even goed en vaak rommelig uitgewerkt. Ook het acteerwerk valt wat tegen. Het einde daarentegen maakt het nog een beetje goed (ook al had ik liever gezien dat de twee het schietincident niet hadden overleefd). Verder een passende grunge-soundtrack en een leuk bijrolletje van een jonge Tobey Maguire.

orbit
Prima filmpje over cultheld Spab en misschien wel meest briljante ingredient: GWAR!!

avatar van Lefgozer
Moest er even inkomen de eerste 10 minuten, maar daarna beviel de film me toch wel. Dorff zet zijn personage goed neer en we zien zelfs Tobey Maguire ook nog in een klein rolletje (beetje hetzelfde als in Fear and Loathing). De boodschap die de film wilt overbrengen komt inderdaad prima aan.

Gratis te bekijken via MGM On Demand tot en met woensdag 15 februari 2012.

avatar van Aapje81
Interessante film met een bijzonder lekkere soundtrack. Als in de opening Jezus Christ Pose van Soundgarden wordt ingezet ben ik gelijk verkocht. Het is ook een beetje jeugdsentiment. Qua muziek hoorde ik verder nog Ronnie James Dio, Metallica, Radiohead en Gwar voorbij komen.

Maar goed de film moet het naast de Soundtrack vooral hebben van het goede acteerwerk van Witherspoon en Dorff beide slagen er zeer overtuigend in om mooie personages neer te zetten en de sfeer past ook prima bij de gevoelswereld van de jaren 90. Aan de ene kant werkt deze film erg goed als satire maar tegelijkertijd is het hier en daar ook wat veel van hetzelfde. Met name de rol van Jake Busey kon mij minder bekoren maar daar staat tegenover dat de laatste 10 minuten erg sterk zijn.

Dit is een cultfilm die meer erkenning verdiend.

Goed