Mo Gong (2006)

China / Japan / Zuid-Korea / Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Chi Leung 'Jacob' Cheung
met Andy Lau, Sung-kee Ahn en Zhiwen Wang

China, het jaar 370 voor Christus. Het land is opgedeeld in zeven kleinere staten, waaronder de stadsstaat Liang. De wrede Xiang Yangzhong, leider van het grotere land Zhao, geeft het bevel Liang in te nemen. Het volk van Liang krijgt echter de steun van Ge Li, een vermaarde en mysterieuze krijger die hun enige hoop is tegen de terreur van Zhao.

avatar van J.T.O
De eerste recensies zijn niet al te best.

Leuk, Ik ben de eerste

Indrukwekkende film met soms wat teleurstellende special effects en iets te langdradig.

Verder wel mooie momenten en goed acteerwerk.

En uiteraard mooie tactische en psychologische veldslagen en bloedige man tot man gevechten.

avatar van hedkandi1
J.T.O schreef:
De eerste recensies zijn niet al te best.

Niet best???

Op IMDB krijgt deze film een 6,4/328 er zijn maar heel weinig films uit de aziatische landen die een voldoende krijgen en vooral de actiefilms hebben het moeilijk om een voldoende te krijgen.
Deze film is zeker de moeite waard om te kijken.
Mooi verhaal in een hele mooie omgeving.
Perfecte actie, ja soms misschien iets overtrokken maar voor mij zeker een 4 waard en een perfecte toevoeging aan de collectie.

hedkandi1 schreef:

Hoe kom je daar nou bij?

avatar van J.T.O
Haha, inderdaad

Maar goed, het is wel leuk om te zien. Niet echt van die grandioze en epische vechtslagen zoals we gewend zijn van de Hollywood films. Alhoewel wel leuk zijn de tactische wendingen bij de gevechten die The Lexx al eerder heeft genoemd. Ze lieten bij mij een grote grijns achter

3.5 sterren

J.T.O schreef:
Haha, inderdaad

3.5 sterren

ja en bij mij ook, ik vond het een goede film

avatar van film-gek
ik hoop echt dat deze op dvd uit gaat komen

vanaf 6 december verkrijgbaar op dvd

avatar van veertjebrug
een mooie film.
als ze van deze film een hollywood productie maakten zou het absoluut een top film zijn.

dit is trouwens mijn favo asiatische film.

avatar van film-gek
ik denk dat het dan juist een slechtere film is

avatar van Dynamovie
Film komt ietwat langzaam op gang maar wordt daarna steeds beter met verrassende elementen van oorlogstactiek. De score van Kenji Kawai is erg mooi, vooral de titeltrack die je hoort tijdens de aftiteling.

avatar van Frankeermachine
Door de mooie poster en het genre dat me erg aanspreekt heb ik de dvd aangeschaft, maar ik kan weinig goeds over deze film vertellen. De minpunten aan deze film zijn:
-Camerawerk, is matig te noemen. De veldslagen zijn slecht in beeld gebracht en is verre van creatief.
-De dialogen, er wordt voor een actiefilm veel in de film gepraat en gaat vooral over ethiek. Niet zo gek, want Li is een monnik, maar het is gewoon te veel.
-Geloofwaardigheid, is ver te zoeken. Voorbeeld: een vrouw als kapitein van de elitiekrijgers, de dood van de prins en nog meer van die dingen.
-Special effects, zijn gewoon slecht.
-Tijdsduur van de film is gewoon te lang. De film is al bijna een uur bezig voordat de actie begint.

Deze minpunten zijn op zich niet zo erg als er maar genoeg actie in de film zit en die is er te weinig. Maar met meer actie was het nog geen topfilm geweest, want daarvoor is het camerawerk te min.
De 'Battle of Wits' is samen met 'The Myth' en 'The Warlords' de derde tegenvaller van dit genre van de laatste jaren.

Ze zouden beter het kopje "actie" weglaten hier.

Wel een aardige film, die vooral focust op het tactisch vernuft van Li om de veldslagen te winnen. Kleine hype in HK de laatste tijd, en hoewel Lau het best aardig doet, laat deze film net iets te weinig zien.

Het tactische spel is net iets te flauwtjes. Komt toch beter tot z'n recht in andere soortgelijke films (Woo'ds tweede Red Cliff onder andere). Verder is de film een beetje duf aangekleed. Weinig echt in het oog springende zaken.

Maar onder die oerdegelijkheid zit wel een vermakelijk filmpje, met een charismatische Lau en een aantal interessante en leuke scenes. Zo is het erg cool dat twee krijgsheren alvorens tot de orde van de dag over te gaan eerst elkaar ontmoeten bij een bordspel. Heeft wel iets heroisch.

Had ietsje meer mogen zijn. Nu valt het net iets te droog allemaal. Lau trouwens wel de duidelijke overwinnaar van deze minihype.

Een aardige film, maar ik vond de special effects wel erg slecht. Verder duurt de film ook behoorlijk lang zonder dat er echt iets noemenswaardig gebeurd.
De dialogen vond ik verder wel aardig, maar ik denk dat er meer in had gezeten.

avatar van Baggerman
Weer eens een hele andere film als dat ik van Jacob Cheung gewend ben en best de moeite waard. Waarschijnlijkis het wel gelukkig dat ik bekendere soortgelijke films als Red Cliff en The Warlords nog niet heb gezien, waardoor ik hier nog zonder vergelijk in kan gaan.

Inderdaad niet teveel actie, maar ik vond het geheel toch ruim 110 minuten boeien. Daarna sleepte het geheel wel wat naar het einde. Wat ik ook niet begreep: waarom schreeuwde die verdrinkende tuthola in de bajes niet naar Lau? Of was haar tong uitgerukt?

Voor de rest vond ik de politieke intriges eigenlijk wel interessant aan deze film. Veel te vaak eindigt zo'n 'belegfilm' met een groot feest en dat was het dan, maar hier maakt de heerser zich meteen zorgen voor zijn reputatie ten opzichte van de populaire Ge Li en neemt geen halve maatregelen!

Het Robinson Eiland marsdeuntje irriteerde me wel af en toe.

Maar toch een weer prima film binnen dit genre!

avatar van sofripa
Al een hele trits aan chinese films gezien en deze is run-of-the-mill. Het begint sterk en de belegering is zeker het aanzien waard maar daarna gaat het downhill. Net als Baggerman hierboven is de politieke intrige interessant maar onvoldoende uitgewerkt. Eigenlijk jammer, want het verknoeid het einde van de film in mijn ogen. Red Cliff is duidelijk een betere film

avatar van Onslaught
Weinig aan.

Production value is goed, acteerwerk ook, maar het hele verhaal wordt niet erg interessant in beeld gebracht. Hoewel dit al een productie uit 2006 betreft begin ik een beetje immuun te worden voor dit soort films. Ze vallen te veel in herhaling, worden via dezelfde lijnen geproduceerd en op film geschoten. Het zal ongetwijfeld nog steeds een populair genre zijn in Azië, maar er mag wel iets meer mee geëxperimenteerd worden.