La Cité de la Peur (1994)

Frankrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Alain Berbérian
met Alain Chabat, Chantal Lauby en Richard Darmon

Odile, een Franse filmcriticus, tracht de horror B-Film "Red is Dead", een film over een gemaskerde moordenaar, te promoten. De problemen beginnen echter pas wanneer een echte moordenaar, gelijkend op die van de film, bekende regisseurs begint te moorden. Het verhaal speelt zich in Cannes af, juist vooraleer het filmfestival van start gaat.

Deze doldwaas overkomende Franse komedie met nogal wat grofheden is niet anders dan een stekelige en spetterende satire op de Amerikaanse cinema met zijn horror- en actiefilms met de superhelden en de serial killers, de lange, vervelende achtervolgingen, de onmogelijke acrobatie, de bloederige gevechten, de flauwe sterfscenes en de even flauwe interventies van de politie, de romantiek en meerdere persiflages van bekende fragmenten, zoals de plakkerige "Basic Instinct"-scene e.a.
Grappig, ondeugende zinspelingen en acteurs die meerdere rollen vervullen.
De openingsscene met de in het Frans gedubde Amerikaanse horrorfilm is hilarisch.