Die Bian (1979)

Hongkong
Horror / Fantasy

geregisseerd door Hark Tsui
met Siu-Ming Lau, Michelle Mee en Shu Tong Wong

In een middeleeuwse Chinese prentenwinkel wordt een lijk ontdekt. Een journalist probeert het raadsel achter de dood op te lossen en krijgt assistentie van een hoofdvechter en een vrouw. Zij gaan naar een geheimzinnig kasteel waar een groep mensen teruggetrokken leeft en aangevallen wordt door giftige vlinders. De oorzaak van deze bevreemde situatie ligt te zoeken in een dubbel mysterie...

Hallo

Was nog niet echt bekend met het oudere werk van Hark, daarom dat deze film mij wel trok, al durfde ik er zeker niet teveel van verwachten.

Op basis van deze film wordt snel duidelijk waarom Hark furore heeft gemaakt. Ongelofelijk wat een visuele flair hij neerzet in dit pré-80s filmpje.

Het gaat dan wel over de martial arts wereld, maar laat zich totaal niet vergelijken met Shaw Bros werk. Deed mij eerder zelfs denken aan Kar-Wai's Ashes of Time.

Verhaal dat veel intrige herbergt, weinig tot geen humor kent en vooral solide acteerprestaties. Misschien heb ik de "verkeerde" films zitten kijken, maar deze kant van de oude HK cinema kende ik helemaal niet. Zou mij niet verbazen als Hark hier ook zijn tijd ver vooruit was.

Leuk verhaaltje, visueel erg knap, gevechtsscenes zijn dan wel wat minder maar heb me er niet aan kunnen sturen, aangezien de martials arts scenes (en het zijn er maar een paar) hier zeker niet centraal staan.

Vond dit een zeer apart filmpje, en een opmerkelijke verrassing. Sowieso een must see voor HK fans, film die toch een veel groter publiek verdient.

Erg dikke 3.5*