Achtung! Banditi! (1951)

Alternatieve titel: Attention! Bandits!

Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Carlo Lizzani
met Gina Lollobrigida, Andrea Checchi en Lamberto Maggiorani

Tijdens de Tweede Wereldoorlog tracht een groep partisanen uit het noorden van Italië wapens te roven uit een fabriek in de buurt van Genéve. Zij hebben daarvoor de hulp nodig van de fabieksarbeiders. Een aantal Italiaanse Alpen-soldaten komt achter het plan en staat voor een moeilijke keuze, namelijk het volgen van de nazi-orders of zich aan te sluiten bij de verzetsstrijders en te vechten voor een vrij Italië.

Jonge Gina Lollobrigida (straks 90 !) krijgt de kop van de affiche (in die tijd trad ze op in gemiddeld 4 à 5 films per jaar) maar een heel belangrijke rol speelt ze niet in deze film over het Italiaans verzet tegen de Duitse overheersing in WO II.
Carlo Lizzani, mede scriptschrijver voor "Riso Amaro", zet hier een film neer die verheerlijking moet brengen aan de partizanen, maar veel indruk maakt de film niet. Niet echt boeiend en weinig overzichtelijk. Het eerste uur, waarin de oorlogssituatie alsook de karakters van de strijders wordt geschetst, verloopt eerder saai en achteraf komen de gevechten niet echt geloofwaardig en eerder amateuristisch verfilmd over.