Fugitive Pieces (2007)

Canada / Griekenland

geregisseerd door Jeremy Podeswa
met Stephen Dillane, Rade Šerbedžija en Rosamund Pike

Op middelbare leeftijd kijkt Jakob Beer (Stephen Dillane) terug op zijn leven. Hij is geboren en getogen als jood in Polen. Toen hij nog een beginnende puber was, werden zijn ouders tijdens de Tweede Wereldoorlog doodgeschoten en zijn zus Bella (Nina Dobrev) afgevoerd door de nazi's. Van huis weggevlucht wordt Jakob gevonden door de Griekse archeoloog Athos Roussos (Rade Šerbedžija), die in Polen aan het werk is. Athos smokkelt hem naar zijn eigen geboorteland Griekenland. Kort na de oorlog verhuizen Athos en Jakob naar Canada. Daar leert Jakob jaren later de levenslustige Alex (Rosamund Pike) kennen. Het huwelijk met haar loopt stuk omdat Jakob geobsedeerd is door zijn herinneringen, in het bijzonder die over zijn zusje Bella. Dan maakt hij kennis met Michaela (Ayelet Zurer).

avatar van edejong
Hier ben ik wel benieuwd naar.

avatar van MGpower
er staat drama, maar als ik de beschrijving lees, lijkt me dat er ook wel actie in zit... kan iemand daar wat meer over vertellen?

avatar van bateman
Dit is geen actie, maar een psychologisch verhaal van man die als klein ventje de oorlog meemaakt. Alleen geschikt voor liefhebbers van het genre. Tempo ligt laag en verwikkelingen worden uitvoerig beschreven.

Bijzonder traag psychologisch drama over een man van middelbare leeftijd, die jaren na de oorlog zijn trauma's nog steeds niet verwerkt heeft. Had heel pakkend moeten zijn, maar is dat merkwaardig genoeg niet, tot het moment dat zijn tweede vrouw zijn aantekeningen gaat lezen. Ik had hier meer van verwacht.
Volgens informatie op Wikipedia heeft de voorproductie van deze film zeven jaar geduurd! Het is er niet aan af te zien.