Holli-Dei (2006)

Zuid-Korea
Drama / Actie

geregisseerd door Yun-ho Yang
met Min-su Choi, Hyun Dong en Se-jin Jang

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. 1988 was in Zuid-Korea het jaar van de Olympische Spelen in Seoel, maar ook het jaar waar in Ji Kang-hun en nog elf gedetineerden ontsnapten uit de gevangenis. Zes man werden weer snel opgepakt, maar de overgebleven gedetineerden ontglipten de politie door het nemen van gijzelaars.

avatar van Chuck Taylor
Verhaaltje hierboven klinkt behoorlijk sick, maar er worden niet zulke sterke stemmen uitgedeeld. Hoe zit dat?

avatar van Onslaught
Zou gewoon op het verhaal afgaan en niet op de stemmen, want die zijn op 1 hand te tellen.

avatar van Goldenskull
Het begin is al meteen behoorlijk heftig en het zorgt ervoor dat je je makkelijk kan inleven in de hoofdpersoon.

Ondanks een paar kippenvelmomentjes blijf ik toch steken op 3,5*; soms is het wat te overdramatisch en de muziek is bij vlagen ook wat té, net als bepaalde bijzaken waarover de film verhaalt.

Maar een nette 3,5*.. en zou wel wat meer aandacht verdienen.

avatar van Crook
Het begin vond ik ook het vetst, begint allemaal lekker bruut. Het eerste uur vloog dan ook voorbij. Daarna kakte het een beetje in, de vaart die er in de eerste helft inzat was weg en er kwamen inderdaad wat lauwe muziekjes bij kijken. Toch valt er ook in de 2e helft nog genoeg geweld en bloed te zien.

Ook wel tof om zo'n kritische film over en vooral uit Korea te zien, de staat krijgt er goed van langs in deze film

avatar van Baggerman
Deze film kon me nergens echt 'pakken' en ik kan moeilijk aangeven waarom? Wellicht doordat de badguy in de film wel hèèl erg zwart-wit slecht is. Totaal een eendimensionaal karakter. Daarnaast zijn de gevangen juist weer extreem 'goed'. Wel erg toevallig dat er geen van de (pakweg) tien gevangenen in de cel een kinderverkrachter of psycho-killer is! Maar die zouden we als kijker ook niet willen zien ontsnappen, nietwaar?

Maar de film lijdt toch het meest (zoals in zoveel Zuid-Koreaanse films) aan een overkill aan overemotionele scènes.

Wel een meerwaarde aan de film is het feit dat het hele verhaal wel op ware gebeurtenissen is gestoeld. Drukt je nogmaals met de neus op de feiten dat het leven in Zuid-Korea (tot voor kort?) niet eens zoveel democratischer was dan in het communistische Noorden!

avatar van Movie-Addicted
Eerste deel van de film dacht ik; dit gaat um worden! tweede deel, een komische en ongeloofwaardige rotzooi! jammer jammer jammer...

*2.5

avatar van RuudC
Slaapverwekkende zooi. Op een of andere manier lukt het de Aziaten wat mij betreft niet om dit soort films goed te maken. De hele tijd gebeurt er niets noemenswaardigs. De stijl waarin men het hele gebeuren geschoten heeft, pakt mij nog het meest, maar wat het verhaal betreft was ik na een kwartier de aandacht al kwijt. Het probleem is dan ook dat het niet slecht is. Gelukkig hebben Koreanen wat dat betreft het voordeel dat ze geen troep maken, maar het is allemaal compleet nietszeggend. Sommige mensen vonden het eerste uur nog het beste. Ik kon er niks mee en heb de tv een half uur voor het einde uitgezet. Alle hoop op een enigszins interessante afloop was dus al vervlogen. Voor een gevangenisfilm werd het geheel ook uitermate saai gebracht. Next!