...E Tanta Paura (1976)

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Paolo Cavara
met Michele Placido, Eli Wallach en Tom Skerritt

Meerdere rijke mannen en vrouwen worden één voor één op bloederige wijze vermoord. Noch de dader, noch de motieven zijn bekend. Inspecteur Lomenzo probeert uit te zoeken of er toch een verband bestaat tussen de slachtoffers. Een mysterieus fotomodel verschaft hem uiteindelijk de nodige informatie: Al deze personen waren namelijk jaren geleden aanwezig op een decadente weekendparty, waar een jong meisje door een misplaatste grap om het leven kwam.

avatar van Mac Hammer Fan
Een onderhoudende giallo, wel met iets teveel onnodige commerciële toegevingen. Soms zijn er ook verwijzingen naar "Profondo Rosso" merkbaar, maar het is duidelijk dat Cavara toch niet het talent heeft van Argento, of wilde hij wat parodiëren?
Raro Video bracht de film op DVD uit in Italië, met Engelse ondertitels. Fervente fans van Italiaanse horrorthrillers zullen wellicht wel aan hun trekken komen.
*3*

avatar van wendyvortex
Geen horror zoals bij Dario Argento, meer een vreemd soort detective met wat sadistische moorden en kinky toestanden.
Niet meteen wegzappen, eerste half uur kabbelt iets teveel, maar dan begint het langzaam allemaal naar een schitterende climax toe te werken: onnavolgbare plot-twist, compleet uit de lucht komen vallende motieven, jaren zeventig interieurs, kinky sex parties...
Giallo-genre is iets dat je moet liggen, maar deze gaat zeker mee met de absolute top.
De love-interest van de inspecteur wordt gespeeld door de actrice uit Boek-en-Plaat-video-klassieker "Histoire d'O".

Een vreemd soort detective met wat sadistische moorden en kinky toestanden...klinkt als de definitie van een ideale giallo.Dat is deze overigens niet,eerder een soort crossover tussen giallo en poliziottesco,net als LTDVN van dezelfde regisseur,met helaas nog meer nadruk op het poliziottesco element,vooral in het 2de deel.
Het begint als een typische giallo met een paar aardige moorden,sleaze,hoeren en het reeds gememoreerde decadente feestje waarin een soort manga-achtige film wordt vertoond met een driller killer dick .Daarna volgen we meer de wederwaardigheden van de sbirro,die zoals te verwachten viel ontdekt dat hij niet op zoek is naar een doorsnee psychopaatje.
Behalve Corinne Cléry(die uiteraard ook in volle glorie in beeld komt) als love- interest van inspecteur Placido wordt de rol van morele ambiguerik gespeeld door de acteur uit de videoland klassieker "the good,the bad and the ugly".
Het acteerwerk van Placido en Wallach is ok,Clery hoeft slechts mooi te wezen.De regie is in een nuchtere polizoittesco stijl uitgevoerd.
De soundtrack waggelt heen en weer tussen funky en elegisch,zij het niet altijd op de juiste momenten,had ik de indruk.

avatar van mikey
Sadistische moorden en kinky toestanden... althans zo begon het, maar klapte wel in. Dan krijg je de Skerrit one man show als detective. Wat ook wel weer grappig is. Ook leuk is een gedubde Wallach die opeens een belegen stem heeft, wat op een een of andere manier nog werkt bovendien. Er zit ook nog een apocalyptisch idee in de film: een angst voor massa communicatie (ditmaal de telefoon).

Conclusie: flauw doch sjiek!! Genietbaar op zijn momenten