Stefan Zweig: Farewell to Europe (2016)

Alternatieve titels: Vor der Morgenröte | Vor der Morgenröte - Stefan Zweig in Amerika

1 stem

Oostenrijk / Duitsland / Frankrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Maria Schrader
met Josef Hader, Barbara Sukowa en Aenne Schwarz

1934. De Oostenrijkse schrijver Stefan Zweig bevindt zich op het hoogtepunt van zijn creativiteit en in de literaire wereld is hij een echte ster. Door de machtsovername van de nationaalsocialisten in Duitsland een jaar eerder wordt zijn invloed ook in dat land steeds groter. Op een dag wordt de overtuigde pacifist ervan verdacht om wapens te verbergen. De daaropvolgende huiszoeking raakt hem zo hard, dat hij besluit om meteen in ballingschap te gaan. Eerst verblijft hij in Engeland, maar zijn zoektocht drijft hem naar New York, Buenos Aires en uiteindelijk naar Brazilië. Daar schreef hij in 1942 zijn laatste en ook bekendste werk 'The Royal Game'.

De laatste jaren en zelfgekozen dood van Stefan Zweig blijkt filmmakers nog steeds te intrigeren. In 2002 maakte de Braziliaanse regisseur Sylvio Back de film 'Lost Zweig' met het accent op zijn verblijf in Brazilië. Een moeizame film. Zeg maar gerust saai, zonder interessante gezichtspunten. Vorig jaar heeft Maria Schrader het nog eens over gedaan met deze film. Ook geen succes.

Ze trekt het wel wat breder dan het verblijf in Brazilië; ook zijn verblijf in New York is meegenomen. Niet dat je daar zoveel wijzer van wordt. De film bestaat voornamelijk uit gesprekken met vrienden, familie en kennissen, die niet bij de kijker worden geïntroduceerd, dus zit je je voortdurend af te vragen wie is dat nu weer. Van die gesprekken leer je ook weinig.

De gezamenlijke zelfmoord van Zweig en zijn vrouw is altijd omstreden geweest. Een klap voor alle collega schrijvers in exil, die ook moedig probeerden vol te houden. Bovendien was het 'duizendjarige rijk' al op z'n retour. Zweig vertelde voortdurend hoe fantastisch ze hadden in Brazilië en schreef er zelfs een boek over. Hij moet dus enorm wanhopig zijn geweest. Maar daar merk je niets van in deze film, die toch nauwelijks interessant is voor mensen die niets van hem gelezen hebben.