Una Vela para el Diablo (1973)

Alternatieve titels: A Candle for the Devil | It Happened at Nightmare Inn | Nightmare Hotel

Spanje
Horror

geregisseerd door Eugenio Martín
met Judy Geeson, Lone Fleming en Blanca Estrada

Twee zusters runnen een hotel, waar sommige gasten, vooral jonge vrouwen, systematisch geliquideerd worden. Op een dag arriveert een jonge moeder met haar kind. Als na een tijdje de moeder in het hotel wordt vermist, besluit een Britse toeriste, die met haar vriend tevens in het hotel verblijft, een onderzoek in te stellen.

avatar van Mac Hammer Fan
De Engels gedubde versie die ik ken is slechts 83 minuten. Er bestaat nog een kortere , van minder dan 70 minuten, die in de States uit is, onder de titel "It Happened at Nightmare Inn". Deze is te mijden.
De film komt nu uit op DVD in Groot Brittannië:
Hoewel ze een tijdsduur aangeven van 120 minuten betwijfel ik sterk of dit het geval zal zijn, want ook de BBFC geeft een tijdsduur aan van 83 minuten.
Wat de film zelf betreft, vind ik deze een stuk beter dan "Horror Express" van dezelfde kineast. Het verhaal van de twee fanatiek religieuze zusters die een hotel uitbaten en de klanten die niet volgens hun normen leven naar het hiernamaals helpen, houdt je vanaf het begin in de greep en vooral de vertolking van Judy Geeson is erg overtuigend. Een verrassend knappe Spaanse griezelfilm.

avatar van FatMike
Shit!!!! Heb net dus de korte versie gezien!
Zodra de UK-versie uit is, tijdsduur controleren en is ie langer: inruilen!

Desondanks.....een alleraardigst Spaans produkt.
Mooie locatie, toffe score en 2 aantrekkelijke, rijpe religieuze zusters.

Beter dan Horror Express?
Christopher Lee, Peter Cushing en Telly Savalas?
....hmmmm....nee.....

3,5 Ster

avatar van stephan73
Engelse release blijkt ook 83 minuten te zijn.. Zal waarschijnlijk een directe kopie zijn van de Amerikaanse release!

recensie via DVDtimes.co.uk

avatar van Mac Hammer Fan
stephan73 schreef:

recensie via DVDtimes.co.uk

Volgens mij bestaat er geen versie van 120 minuten, wat men ook beweert op de imdb, Ik zie er ook het nut niet van in, telkens als ik de film nog eens bekijk. Toch is deze Engelse DVD release de complete versie, en niet de Amerikaanse versie "It Happened at Nightmare Inn" van slechts 69 minuten.
Ik heb nu vijf verschillende keer de film gezien, steeds van een verschillende bron en ik kan het getuigen; zelfs een Zweedse en Nederlandse VHS video duurden ook maar 83 minuten. Die versie kan ik aanbevelen, ondanks de tekortkoming op technisch gebied van de UK DVD: non anamorphic, niet digitaal gerestaureerd, geen ondertitels en geen perfecte synchronisatie van de Engelse dubbing - de Amerikaanse nog kortere release is te mijden.
FatMike schreef:

Beter dan Horror Express?
Christopher Lee, Peter Cushing en Telly Savalas?
....hmmmm....nee.....

Voor mij een krachtige ja, en dat zeg ik ondanks het feit dat ik als Hammer en Amicus fan een fervente bewonderaar ben van Lee en Cushing!
Wat Eugenio Martin hier bracht is een verhaal dat mij zal bijblijven!

avatar van Querelle
Geweldige "preutse, spaanse, katholieke hypocrisie vs. ordinaire Britse en Nederlandse toeristen horror" (eigenlijk thriller). De twee oude vrijsters zijn gewoonweg schitterend in hun spel en in hun karaktertekening, en de spanning is vrijwel constant en wordt steeds iets opgedreven.
Dat is ook wel het voordeel van de versie van 83 min. want er zit weinig vet aan de film en er zijn geen slepende of saaie momenten.
Hoogtepunt is wat mij betreft als de slechtste van de twee zussen stiekem naakte jongens en mannen aan het bespieden is en vervolgens verstrikt raakt in het harde riet, waar ze zich bloedend doorheen worstelt en bijna klaarkomt van genot. Bizarre en zeer betekenisvolle scene.
De zussen handelen duidelijk naar een mix van jaloezie, hypocrisie en protocol, en dat maakt de film gelaagd en interessant, maar hysterisch en overdreven zoals Spaanse horror wel vaker kan zijn is het natuurlijk ook. en dat is een pluspunt.

Horror express vond ik heel goed, maar deze is inderdaad beter. Wat mij betreft heeft de horror geschiedenis er 2 vergeten iconen bijgekregen.

avatar van wendyvortex
Twee vrome zussen runnen een pension, maar hebben nogal moeite met de veranderde zeden: topless zonnen, minirokjes, ongehuwde moeders. Tweede slachtoffer blijkt zowaar een Nederlandse!
Lijkt iets te lang door te sudderen, maar de ontknoping zorgt toch nog voor vaart, al had het thriller-gehalte iets meer gebruikt mogen worden. De zussen zelf nemen de meeste screen-time in beslag, maar blijven gelukkig geloofwaardige karakters.

avatar van alexspyforever
Tja het is uiteindelijk wel allemaal sfeervol, maar het ging mij toch allemaal beetje te traag en zoals wendyvortex al eerder aanhaalde blijft het iets te lang doorgaan en is er van spanning niet veel sprake. Na de 2de moord weet je het ondertussen wel. De zussen zijn op zich goed uitgewerkt maar de blonde dame die op onderzoek ging bleef nogal een zoutloos personage. Sterkste scène is zoals Querelle aanhaalde het moment waarop de meest preutse (en ook meest hypocriete) van de zussen naakte jonge mannen gata bespieden, vervolgens door het riet gaat en schijnbaar geniet van de zelfpijniging waarna ze zich gaat optutten.. Het had wat gedurfder gemogen, nu speelt het iets te veel op veilig.