Dororo (2007)

Japan
Actie / Fantasy

geregisseerd door Akihiko Shiota
met Kou Shibasaki, Satoshi Tsumabuki en Kiichi Nakai

De film speelt af in de Sengoku periode. Achtenveertig angstaanjagende, machtige majins ontdekken de geboorte van een krachtige mens. Ze geloven dat deze in de toekomst een krachtige demonenvernietiger zal worden. Ze gaan naar de vader van het nog ongeboren kindje en vragen hem achtenveertig lichaamsdelen van het kindje te verwijderen. Hij doet dit, nadat hem onverslaanbaarheid is beloofd in zware tijden. Vervolgens laat hij hem achter bij een rivier. Het kindje wordt meegenomen door Jukai. Jukai voedt hem op als een normale jongen. Toch houdt hij nog magische krachten over. Ondanks dat zijn ogen, mond en oren zijn verwijderd, kan hij nog zien, praten en horen. Toch wil hij wraak op de achtenveertig majins als hij volwassen is. Hij wordt bijgestaan door Dororo, de grootste dief uit Japan.

avatar van matthijs_013
Blijkt een hele grote film in Japan te worden. Lijkt een beetje alsof het van een Grieks verhaaltje komt..

avatar van 606
ok dat beloofd wat dan en ja poster is cool en zwaard vechten al helemaal

Mjah, wat hiervan te denken. Ik ken Shiota van eerdere projecten, veelal ingetogen dramas.

Dororo is lawaaierig blockbuster materiaal. Het best te vergelijken met films als Azumi. Het wereldje van de samurai en ninjas gereduceerd tot langdurige anime reeksen niveau en gepresenteerd met veel tamtam en misplaatste humor.

Los daarvan zitten er een aantal prachtige scenes in de film. Vaak erg sterk kleurgebruik en bij momenten ook fijne CGI. Geen mooie CGI, vaak ook een vreemde combo van rubberen pakken en CGI, maar bepaalde scenes hadden wel wat, conceptueel gezien (die met de boom/bloem onder andere.

Zit genoeg sfeer in de film maar die wordt veelal verknoeid door het matige acteerwerk van de hoofdpersonages. Nogal poppy en ludiek zoals bij dit soort filmpjes hoort, ik kan er gewoon niet zo goed tegen.

Kan je beter Death Trance kijken, hoewel ik daar redelijk alleen in sta.

2.5* voor deze. Zoals steeds genoeg potentieel dat er deels uitkomt maar tegelijktijd ook goed verknoeid wordt. Jammer.

idd death trance was beter, deze maar matig uitgewerkt, wel een paar leuke zwaardgevechten maar oa de cgi en bepaalde personages maken dit geen topper.

ik had er iets meer van verwacht.

avatar van nynkez
Lijkt me echt supervet. ben nu het stripboek aan het lezen!

avatar van Arabyus
Had er alleen meer van verwacht. Want zo leuk is hij niet.

avatar van RuudC
Een gemiste kans. Dororo had de potentie om een cultklassieker te worden. Het verhaal is fantastisch. Het idee van een vader die zijn ongeboren zoon verkoopt aan 48 demonen in ruil voor macht is zelfs heel origineel. We volgen de hoofdpersoon (hyakkimaru) die letterlijk als een gezichtsloos rompje ter wereld komt. Hij wordt verzorgd door een tovenaar die hem een surrogaatlichaam geeft en hem de vechtkunsten leert. Eenmaal op pad moet hij de 48 demonen doden om zijn eigen lichaam terug te krijgen. Met ieder heroverd lichaamsdeel lijkt Hyakkimaru een stuk menselijker te worden. Hij wordt al snel bijgestaan door Dororo, de beste (vrouwelijke) dief van Japan. Helaas een vervelend karakter met een soms heel irritante manier van communiceren. Het verhaal wordt er halverwege de film ook niet beter op. Langzaamaan komen er meerdere verhaallijnen bij die de film eerder chaotischer dan veelzijdiger maken. De uiteindelijke confrontatie met zijn familie en zijn vader die hem verkocht en daarna de laatste demoon die zijn hart heeft is redelijk. De film heeft tegen die tijd de meeste vaart wel verloren. Jammer, want de gevechten zelf zijn goed. Lekker flitsend zwaardwerk. De lelijke CGI monsters kan ik nog door de vingers zien. Het stoort niet echt in de gevechten. Uiteindelijk had er meer in Dororo kunnen zitten.

avatar van Phantasm
Film die prima wegkijkt al is het soms wel wat ongeloofwaardig. Leuk om een keer gezien te hebben.