Shura Yukihime (2001)

Japan
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Shinsuke Sato
met Hideaki Ito, Yumiko Shaku en Shirô Sano

In het Japan van de nabije toekomst heerst wanorde. Krijgers en rebellen proberen de regering aan het wankelen te brengen. Een groep samoerai, bestaande uit afstammelingen van de keizerlijke garde, krijgt de opdracht de rebellen uit te roeien. Yuki, het jongste groepslid en een verwoedt zwaardvechtster, is aanvankelijk trouw aan de regering en haar medestrijders. Maar als ze de waarheid ontdekt over de gewelddadige dood van haar moeder, verlaat ze de groep en bundelt ze haar krachten met een rebellenleider die haar kan helpen bij haar zoektocht naar wraak.

Filmtombe schreef:

Het begint zo mooi... maar zakt in als een plumpudding. Spijtig.
Ja, daar heb je zwaar gelijk in. De gevechten worden op den duur ook niet beter. Donnie Yen (swordfight-cheographer) had het wel beter kunnen doen, waar ik dus ook van verwachtte.

avatar van YuLaw16
Ik had vele dingen over deze film gehoord en besloot hem zelf ook maar te kopen. En ik vond dit een hele mooie film. Het verhaal lijkt misschien wat simpel, maar dat is het niet omdat het zoveel boeiende personages heeft. Deze film is afgeleid van de manga strip Shurayukihime en ik vond dat ze dat goed gedaan hadden. De hele sfeer in deze film is goed opgebouwd en het acteerwerk is van hoog niveau. De vechtscenes waren werkelijk adembenemend. Hoewel geen van de acteurs verstand hadden van Martial Arts, had Donnie Yen toch mooie gevechtenn geregiseerd. Het begin van de film en het einde van de film explodeerde je scherm van actie. In het midden van de film was het rustig. De regiseur gebruikte dat gedeelte voor de ontwikkeling van de personages en het verhaal. Sommige mensen vonden dat saai, maar ik vond het wel interresant en dat ze dat goed gedaan hadden. Het eindgevecht was vet maar misschien een beetje kort. Dat was wel wat teleurstellend. De special effects in deze film waren mooi. De soundtrack was prachtig. En het pastte echt bij deze film. Ik denk dat de meeste mensen het oneens zullen zijn met wat voor cijfer ik deze film geef, maar toch is dit een geweldige film. Als ik jou was zou ik je fiets pakken en naar de Free record shop racen en deze film kopen. Je zal niet teleurgesteld worden.

Ik vind dit zo'n geweldige film, dat ik er geen genoeg van kan krijgen. Ik ben al helemaal gek op Samurai en Martial-Arts films, dus dan is dit een goeie aankoop. Het verhaal vind ik perfect, alhoewel er wel wat meer actie-scenes in mochten.
Toch is het een uitstekende film.

Je zult er geen spijt van krijgen om deze film te kopen!
dat is verzekerd!

The Princess Blade is echt heel erg slecht.

Deze film raakt nog kant nog wal op bijna alle te beoordelen criteria. Plot is afwezig, ofwel extreem lachwekkend slecht uitgevoerd. acteerprestaties zijn slecht en het is onduidelijkwaar de film heen wil. Leg je hoop hier ook niet in de actie want afgezien van een schaarse zwaardvechtscene bevat de The princess blade geen enkele adrenalineverhogende scene. Zelfs de vechtscenes zijn lachwekkend te noemen, misschien wel goed chegoreografeerd maar zo gefilmd dat het er totaal belachelijk uitziet. Elke ook maar beetje interessante move wordt op ee knullige manier gefastforward, echt lachwekkend om te zien. Ook de schaarse dialogen zijn doods en quasi wannabe filosofisch. Binding met de hoofpersonen of de zo vaag geporteteerde wereld (waarvan je geheel geen hoogte krijgt) waarin zij leven is geheel afwezig. The Princess Blade sleurt zichzelf aan de haren voort naar een oninterresant einde die tegen de tijd dat als je al daar beland er eigelijk niet meer toe doet.

Ouch.......

1/2

Een teveel aan plot, maar vooral geforceerde character development, da's wat deze film voor mij nekt.

Enorm aantal overbodige scenes, dikwijls slecht geacteerd en enorm melig. Dat het plot kant nog wal raakt, of dat de retro-sci/fi wereld niet genoeg uitgebouwd worden vind ik persoonlijk loze argumenten. Je weet wat voor film je in de kuip krijgt. Het plot en de setting in zo'n films zijn sowieso van bedenkelijk niveau, en nogal besides the point.

Wat hier belangrijk zijn, zijn de actiescenes. Jammer genoeg zijn ook hier de acteurs niet bekwaam (zelfde effect als Kill Bill of The Matrix), en zien shots van op afstand er dus barslecht uit. Wat snappy editing en effectjes zorgen er gelukkig wel voor dat de gevechten op bepaalde momenten toch nog leuk zijn. Daarnaast zijn er over de gehele film verspreid nog wel wat leuke shots op te merken.

Hiervoor nog een 1.5*, de rest is pure bagger. Stomme film.

avatar van Linn
heeey Shinji Mimura uit Battle Royale zit er in

avatar van YuLaw16
mooie poster zeg!

avatar van kinjutsu
De geluiden lopen niet gelijk met de acties! Vooral in de eerste scene heb ik me er erg aan geergerd!

avatar van Gehenna
Visueel ziet het er weer heel mooi uit deze film die is afgeleid van een manga.
Zoals wel vaker gebeurt in films word je meteen in het diepe gegooid en weet je nog niks over het hoe en het waarom van de uiteindelijke hoofdrolspeler.
Dan neemt het tempo iets af en word veel uitgelegd, voor een actiefilm als deze zullen de meeste mensen, die vooral van actie houden, daar niet bepaald om staan te springen.
Toch vind ik dat één van de mooiere punten aan de film, het karakter ging me erdoor steeds meer boeien.
De film is geen hoogvlieger, wel een film die goed vermaakt, zo nu en dan ook een mooie vechtscene heeft en uiteindelijk toch weet te overtuigen. 3*

avatar van Naomi Watts
Het begint sterk maar later word het al snel wat minder. Vooral de gedwongen personages uitdieping kwam totaal niet uit de verf. 3*

BlueSword
deze film had echt goed kunnen worden.
want het begon allemaal erg top, en de actie was echt wreed!
maar het probleem was dat er best wel weinig actie in kwam, de film ging ook erg traag en veel doodse stiltes.
ongeveer in de midde van de film zat ik gewoon te wachten op het wraak moment.
wel goed geacteerd vond ik, en het verhaal was ook goed.
ben ook een fan van samurai en japanse films.
ik heb hem wel voor 6 euro gekocht en heb er geen spijt van.
geef het een 4.0 had hoger gekunt met iets meer actie.

avatar van sinterklaas
Rommelige film, Raar decor, de ene keer lijkt op het heden en de andere keer op de 23ste eeuw. Maar voor de rest vind ik het niet veel soeps.

avatar van sinterklaas
Ho! Een 1 Dat was nog in de tijd dat ik MM nog moest onddekken en dat ik dacht dat een 1 net een voldoende was.

Stem verhoogt naar een 3 want hij was best wel goed. De decors vond ik ook uitstekend.

Poster is inderdaad ook mooi, ook die van de Nederlandse versie. Ik moet hem maar eens op dvd kopen.

Filmtombe schreef:

Ja, klopt...

Ik hoopte op een Azumi-achtige film... maar het was VEEL TE LANGZAAM! en te veel drama... de paar gevechtscenes die er waren waren wel leuk...

sinterklaas schreef:
Poster is inderdaad ook mooi,

ja, dat wel ja...

Nomak
Goede film, maar je gaat natuurlijk automatisch de vergelijking met Azumi maken, en dat haalt hij echt niet.

Toch 3 sterren.

avatar van Filmkriebel
Vond ik niet goed.

De pogingen om de film tussen de actie door te dramatiseren vond ik zeer slecht. Het gevolg is dat je weinig zinvolle dialogen krijgt, een "zakdoek" einde die niet werkt, omdat het aan een plot vasthangt die niks met de rest van het verhaal te maken heeft . Het is geen zo'n slecht idee maar in zo'n films verwacht het publiek spectaculaire actiescènes, geen emo.

De scènes springen ook van de hak op de tak. Nu eens in een bos, dan eens aan een futuristische spoorweg, dan nog eens aan een meer, dan nog eens in een onbekend gebouw, en dat allemaal zonder een vloeiende overgang. Ruimtelijk bekeken klopt de film aan geen kanten. Het verhaal is klassiek, en je raadt welke kant het allemaal op zal gaan. Kon een goede actiefilm zijn, indien ze het zijverhaaltje met die broer en die zus eruit gelaten hadden en meer aandacht aan de decors hadden besteed, maar in plaats daarvan is het een beschamend zootje geworden.

dominion
Vond hem zeer goed.
De grauwe sfeer was ook dik aanwezig.
Het idee over futuristische samurais vond ik ook heel leuk.
De actie was ook heel goed in elkaar gezet.
Ik heb deze film al een paar keer gezien en het verveelt nooit.

avatar van RuudC
Van de hardcore Japan box die ik een paar jaar geleden aanschafte, hoopte ik dat Princess Blade de film was die nog enigszins de moeite waard zou zijn. Het ging me natuurlijk om Battle Royale, die er dus eveneens op staat. Inmiddels alles van de box gezien en BR steekt er met kop en schouders boven uit. Princess Blade begon nochtans niet slecht, maar na een redelijk wilde eerste twintig minuten, verzandt het verhaal in ge-ouwehoer. Héél véél ge-ouwehoer. Het is het typische verhaaltje waarin de actie in het begin en aan het eind aanwezig is. Het plot doet er eigenlijk helemaal niet toe, want het draait om slaapverwekkende goed-versus-kwaad. De actie was dan ook nog eens middelmatig.