Davandeh (1985)

Alternatieve titel: The Runner

Iran

geregisseerd door Amir Naderi
met Abbas Nazeri, Majid Niroumand en Musa Torkizadeh

Portret van het leven van Amiro, een Iraanse weesjongen die leeft op een verlaten schip op het strand van Aba, Iran. Hij verdient de kost met het verkopen van water aan de havenarbeiders en het poetsen van schoenen. De enige mogelijkheid te ontsnappen aan dit leven is door educatie te volgen op school. Een leraar laat hem toe tot zijn klas, waardoor een betere toekomst voor Amiro wellicht haalbaar is.

avatar van Mug
Mug
Te zien op het witte doek:

do 19 oktober (vandaag dus): Maastricht - Lumiere [22.00 uur]
zo 22 oktober: Heerlen - De Spiegel [14.00 uur]
Hoogstwaarschijnlijk ook in Venlo, komende week (dag nog onbekend).

avatar van Mug
Mug
Weer wat kwijlplekken achtergelaten op de bioscoopstoel...

Neo-realisme uit Iran, niet te licht, niet te zwaar. Prachtig camerawerk [de vuur vs ijsblok scene behoort tot een van de mooiste ooit gezien] en een hoofdrolspelertje dat een van de beste kinderrollen ooit neerzet. Hij schreeuwt en rent de longen uit zijn lijf.

Jammer van de slechte transfer (was een videoband overgezet naar een dvd, waardoor scherpte ontbrak). Je voelt gewoon dat het zoveel mooier is met een goede transfer. Helaas geen dvd verkrijgbaar...zeer teleurstellend. Dit is een vergeten parel.

4 sterren, gaat ongetwijfeld omhoog indien er een betere transfer beschikbaar is.

avatar van Ataloona
Ben jaloers, ik moet het maar doen met een matige VHS-rip..

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik meen trouwens dat wat in de bios is vertoond ook ging om een 16mm kopie. Al is t lang geleden voor mij. Scherpte is sowieso geen kwaliteit die ik aan deze film zou koppelen. Maar verder is de beschrijving van Mug nog steeds adequaat om het gevoel van de film terug te krijgen. Zijn tweede film ( Aab, Baad, Khaak (1989) ) was echt een stap terug helaas.

avatar van Ataloona
Cut is er ook nog (helaas nog niet te vinden op het internet), maar dat is weer iets voor op Naderi's discussiepaginga

avatar van Mochizuki Rokuro
De Filmkrant nr.99 (van maart 1990 toen Davandeh in premiere ging in Nederland) heb ik helaas niet meer (ik heb ze vanaf nr. 120 hier nog liggen) en de website van de Film krant gaat terug tot nummer 126... Misschien dat een Filmjaarboek van 1990 uitkomst brengt. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of mijn geheugen nog goed genoeg is. Die nieuwe Naderi lijkt me een heel ander paar mouwen. Dat was zijn terugkeer (?) ooit op IFFR ook al met die Marathon film (IFFR 2003). Onvergelijkbaar en helaas minder aansprekend (meer essayistisch - dagboekachtig).

avatar van Ataloona
Eens. Cut lijkt mij veel meer een speelfilm in de traditionale zin dan bijvoorbeeld Davandeh, maar dat het een interessant project is - Cut dus - lijkt mij vrij evident. Naderi in combinatie met Aoyama had ik nog niet kunnen dromen, maar dat hij zijn oude cinematische (ik verzin het maar, hopelijk bestaat 't ) verleden achter zich laat, lijkt mij steeds duidelijker te worden. Dat is tot op heden (naar horen zeggen) nog niet geweldig uitgepakt, maar ik hoop dat Cut in ieder geval iets wordt waarin Naderi's oude niveau en Aoyama's vorm (rond Yurika) elkaar weten te vinden.