La Carrière de Suzanne (1963)

Alternatieve titel: Suzanne's Career

Frankrijk
Romantiek

geregisseerd door Éric Rohmer
met Catherine Sée, Philippe Beuzen en Christian Charrière

Twee vrienden, Bertrand (Philippe Beuzen) en Guillaume (Christian Charrière), maken kennis met twee meisjes, Suzanne (Catherine Sée) en Sophie (Diane Wilkinson). De meisjes worden al snel door hen uitgebuit, maar naarmate de tijd vordert en hun gevoelens voor elkaar langzamerhand sterker worden, wordt hun relatie steeds complexer.

avatar van stephan73
Net de eerste twee delen van Rohmer's Moral Tales gezien.
Wat blijft het toch fascinerend om een ontwikkeling van een "genre" (Nouvelle Vague) te zien. Ook al was dit niet zo baanbrekend als de eerste films van Godard of Truffaut, deze vroege Rohmer laat toch een regisseur zien die goed mee kon komen met zijn stijlgenoten.

Persoonlijk vond ik La Boulangère de Monceau sterker, maar ook La Carrière de Suzanne was sterk. Goed (losjes) geacteerd en met prachige (grofkorrelige) beelden van Parijs.

La Boulangère de Monceau: 4*
La Carrière de Suzanne: 3,5*

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Fijne, wat laconieke film die inzoomt op beslommeringen van wat jeugdige Parijzenaars in de jaren 60. Grappig wel hoe Bertrand de sociale verbanden analyseert, verder een mooi tijdsbeeld met ook herkenbare -tijdloze- situaties, en overtuigend geacteerd. Heel anders dan de paar latere films die ik van Rohmer zag, die een (bedoeld) gekunstelde indruk maakten.