Clean Slate (1994)

Alternatieve titel: Black Out

geregisseerd door Mick Jackson
met Dana Carvey, Valeria Golino en James Earl Jones

Een detective lijdt aan een speciaal soort amnesie, waarbij elke nacht zijn geheugen gewist wordt. Dat is vooral problematisch, omdat hij binnenkort moet getuigen in een belangrijke rechtszaak. Het enige aanknopingspunt dat hij heeft, is een audiocassette die hij elke avond inspreekt.

Ok, dit belachelijke verhaaltje wiebelt aan alle kanten en wie op zoek is naar cinematografische meesterwerken zoekt hier verkeerd. Maar gelukkig ligt het accent zwaar op de comedy en de onderliggende thriller fungeert alleen als kapstok. De film zakt regelmatig in, maar daar staan mooie scènes tegenover, zoals de geïmproviseerde lezing met lichtbeelden en niet te vergeten de running gag met de Mona Lisa. De muziekkeuze is apart. Geinige rol van Kevin Pollak als de wel heel erg nietsvermoedende advocaat.
***½