Venus (2006)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Roger Michell
met Peter O'Toole, Jodie Whittaker en Vanessa Redgrave

Maurice, Ian en Donald zijn drie gepensioneerden die elke dag bij elkaar komen in hun favoriete pub om tezamen een glas te heffen, medelijden te hebben met de huidige staat van de wereld en geven elkaar goed geplaatste steken onder water. De tand des tijds heeft hun lichaam trager gemaakt, maar niet hun behendige hersens. Het verhaal begint wanneer de ouwe vrijer Ian vurig de komst van de tienerdochter van een nicht afwacht, het meisje komt voor hem zorgen. Aangekomen blijkt de brutale plaaggeest Jessie het tegenovergestelde van wat hij verwachtte: zo had hij haar bijvoorbeeld een exemplaar van één van Bachs Passies gekocht, maar het meisje verkiest toch maar MTV. Het duurt dan ook niet lang of Ian loopt van pure frustratie jegens de capriolen van zijn gast de muren op. Maar Maurice, een ietwat bekende acteur, begint de energieke jonge vrouw heel leuk te vinden en al gauw gaan de twee overal samen naartoe. Hij neemt haar mee naar het theater en zij neemt hem mee naar de discotheken. Maurice ontdekt en beleeft zijn tweede jeugd... en de leeftijd heeft niets gedaan om zijn verlangen naar vrouwelijk schoon te dempen.

avatar van thoms04
prachtige film die naar mijn mening net wat meer aan het verhaal had mogen doen.
Acteerprestatie zijn fenomenaal!

avatar van crowdsurfer
Saaie film, zat geen moment in om verder naar te kijken.

Ik vond dit een heel leuke film, maar je moet er van houden want veel gebeurt er niet. Maar wat een tour-de-force van O'Toole; en Whittaker speelt ook sterk. Zij maken deze film aangenaam om naar te kijken.
De grove taal van de oudjes en het goddelijke accent van Whittaker zijn heel geestig.

Grappig, maar vooral menselijk verhaal. Knap acteerwerk. Lekker traag en melancholisch. Een opluchting na een reeks Amerikaanse actiefilms.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zeer boeiend verhaal en een leuke uitwerking.
Peter O'Toole had ik bij mijn weten nog niet eerder zien acteren maar hij steelt hier duidelijk de show, hij speelt zijn rol met veel plezier en dat is goed te merken.
Ook Jodie Whittaker mag zeker genoemd worden in 1 van haar eerste rollen, vond haar naast haar mooie uiterlijk ook overtuigend over komen in haar rol.

Toch heeft Venus ook een paar minpunten, zo had ik graag meer gezien tussen Maurice en Jessie.
Iedere keer als de 2 tegenovergestelde personen niet samen waren vond ik de film toch minder boeiend.

Het einde was wel erg mooi en origineel gedaan, al had ik wel het idee dat het misschien weer iets te lang door ging en deze film beter was geweest als hij stopte op het moment dat Maurice dood ging, maar natuurlijk houd niet iedereen van een gedeeltelijk open einde

Kortom: Goed acteer niveau en een boeiend verhaal wat op sommige punten nog wel wat meer naar voren mocht komen.

Mooie maar soms wel wat te trage film over een ontluikende vriendschap tussen een knap jong meisje en een bejaarde man. Een prestatie op zich dat het geheel niet vervalt in vieze oude man/lolita-cliche. Op het begin is de vriendschap niet even geloofwaardig, maar het gekibbel tussen de twee is leuk en ze zijn duidelijk niet op hun mondje gevallen. Het acteerwerk is uitstekend en het eindshot mooi gevonden.

avatar van Number23
Wat een acteerwerk! O'Toole steelt duidelijk de show, maar Whittaker is ook goed. Verder is het samenspel tussen O'Toole en zijn medebejaarden heerlijk om naar te kijken. De film heeft heel lang een 4*-niveau, maar een paar voor mijn gevoel ongemakkelijke en onnodige scenes laten het een beetje zakken. Maar zeker een mooie film.

confucius repeat
Ik dacht eerst aan een 'ouwe knarren' film. Maar daar kwam ik al snel op terug. De wijze waarop Peter O' zijn rol neerzet classeer ik als 'buitencategorie.' Moeilijk te evernaren. Ja, een trage film, 't zijn dan ook ouwe knarren diie de dienst uitmaken, maar aangenaam om volgen.
Een 'subtiele onzedigheid' zweeft als een wit wolkje over het scherm, mooi om te zien, dank zij -weeral - Peter O'. Geen gebrek aan inspirerende poëzie, daar hou ik wel van. Wie nog?
Een oude man op zoek naar wat liefde, niet om te krijgen maar om te geven. Dat maakt het verhaal zo ... triest. Soms wordt het wat zielig - eigen aan het oud zijn zeker - maar niet van dat afstotelijke, integendeel.Op het einde van de film (van het verhaal, zeg maar) overkwam hem datgene wat het beste was voor hem dat hem kon overkomen! Kijk zelf en kijk hem uit. Mooi.

Good old Peter O'Toole schittert in zijn rol van oude man die niet onverschillig gebleven is voor jong vrouwelijk schoon, in een film die een wat absurde situatie schetst maar waarin de dialogen, druipend van ironie en cynisme, vooral in het eerste gedeelte, om van te snoepen zijn. Nadien wordt de film veel tederder en al is het slot wel voorspelbaar, de film straalt toch warmte uit.

Bijzonder trieste, maar wel zeer mooie film.
Peter O'Toole is uitzonderlijk goed in deze film maar ook het jonge meisje, Jodie Whittaker, is prachtig.
Dit is geen film voor iemand die van veel actie houd, maar eerder voor de mensen die houden van pittige dialogen waarvan er in de film talrijke zijn.
Kan hem iedereen warm aanbevelen.

Zeer mooie, gevoelige film. Wat een acteur Peter O'Toole!!!

Heerlijke komedie - met hier en daar een ontroerende scene - zoals ze die volgens mij alleen in Engeland kunnen maken. Een echte acteursfilm, waarin alle vijf de acteurs en actrices het beste van zichzelf laten zien. Peter O'Toole springt er natuurlijk uit met een fabuleuze rol. Prachtig en dat op die leeftijd!

avatar van AC1
AC1
Nice.

avatar van james_cameron
Kleine, mooi gespeelde film over een akteur op leeftijd (Peter O'Toole) die een erotisch geladen vriendschap aangaat met een tiener die bij zijn beste vriend komt inwonen. Het Lolita-achtige gegeven wordt geloofwaardig en subtiel uitgewerkt; nergens verzandt de film in platte en/of ranzige toestanden. O'Toole is geweldig als cynische geile ouwe bok. De film heeft zinnige dingen te melden en is vaak erg grappig. Naar het einde toe ook behoorlijk aangrijpend.

avatar van K. V.
Dit was nog geen misse film. Geen groots verhaal, maar toch weet het te boeien, mede door het acteerwerk. Het kwam overtuigend over. Het is wel geen zo'n grootse film als Notting Hill, eerder klein maar fijn. Verder was het ook nog een aangename soundtrack.
'k had geen verwachtingen bij deze film en hij is me niet tegengevallen. De moeite om eens mee te pikken en 'k had hem gevonden voor een zacht prijsje (5 films voor 5€).

gauke schreef:
O'Toole als kwetsbare oude acteur in misschien wel de rol van zijn leven.

Een kleine film met een prachtige cast (Peter O'Toole in de rol van galante vrouwenversierder en gewaardeerd acteur), deels roerend en voor een deel grof, die laat zien hoe groot de kloof tussen generaties kan zijn en hoe dicht deze worden kan. Een gemene boosaardige komedie met belezen humor en echt overkomende emoties. In ieder geval worden oudere mensen hier als "normaal" beschouwd en met ontroering benaderd. De beelden zijn simpel en mooi

avatar van Boenga
Goodfella1812 schreef:
...een oude bejaarde die niet van een jong meisje kan afblijven heeft bij mij persoonlijk niet de juiste uitwerking van een brok in m`n keel film.

Met zo'n omschrijving krijg ik ook geen brok in de keel. Klinkt een beetje als een pornofilm van het laagste niveau.

Dit daarentegen...
Donkerwoud schreef:
Uiteindelijk is het mooi drama over de onzekerheid en de bandeloosheid van het jong zijn tegenover het verval en de berusting van het oud worden.

...klinkt helemaal anders, en schept een heel ander beeld van de film. Een correcter beeld ook, want dat is toch de idee die achter het verhaal schuilt: hoe moeilijk het is om te berusten in dat oud(er) worden, te aanvaarden dat een aantal dingen in je leven voorbij zijn en niet meer zullen terugkeren.

De combinatie drama-komedie werkt (imho) zelden, maar hier is dat toch wel het geval. De humor komt pas op de tweede plaats, maar is aangenaam (en best wel pittig), en gelukkig maar dat die er is, want anders zou dit wel heel zware kost zijn. Schrap de humor en creëer een sad end en het zou een Ken Loach-film kunnen zijn...

Het tempo is laag - uiteraard, gezien de leeftijd - en hier en daar zijn er ook een paar minder goeie stukken: het zijn in de eerste plaats de (wel heel talrijke) momenten van samenspel tussen O'Toole en Whittaker die boeien, en vooral O'Toole speelt hier gewoon perfect.
Z'n stem en intonatie, wat hij met z'n lichaam doet, z'n uitstraling..: hij had de Oscar van mij zeer zeker mogen krijgen.