2001: A Space Travesty (2000)

Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Allan A. Goldstein
met Leslie Nielsen, Ophélie Winter en Ezio Greggio

US Marshall Richard Dick Dix (Leslie Nielsen) moet ingrijpen als de Amerikaanse president gevangen wordt gehouden op een internationale geheime maanbasis genaamd Vegan. De president is op aarde vervangen door een kloon. Dit moet natuurlijk verkeerd gaan...

avatar van moviemafketel
1,36 sterren. Nog hoog eigenlijk. Ik heb eigenlijk nog niet veel meer bagger dan dit gezien. Kijk een film mag gemaakt worden met alle knipogen en sarcasme in de wereld. Jezelf en je film niet serieus nemen is ook prima. Maar dit schepsel raakt kant noch wal. Echt geen enkel leuk grapje. Nielsen zou daar normaal toch voor moeten kunnen zorgen.
Enige zinnetje wat een glimlachje gaf was: You like sushi? Yeah I like Suzy send her to my room". Verder kan ik betere films maken. Mag nog wel wat verder omhoog in de flop 100.

Om met Maarten Ducrot te spreken: "Wat gebeurt hier, joh? Zelden vertoond."

avatar van rep_robert
Dit is best pijnlijk. Schrijf mn recensie nu wel even, die laatste vijf minuten na de reclame maken toch niet meer uit en concentreren op deze bagger kan ik me toch al niet.

Nou ja, ik heb hier eigenlijk geen woorden voor. Dit is gewoon zo slecht dat ik werkelijkwaar niets positiefs over de film kan melden. Ik wilde eigenlijk zeggen dat het lachwekkend slecht was, maar ik wil het woord lachen niet in verband brengen met deze film. Wat een schande zeg.

De regisseur dacht dat het stoppen van domme personages in een film een film ook leuk maakt.
NOU, NEE DUS. Het is verschrikkelijk om naar een hippe paus te kijken en Pavarotti dat in een boxershort rondloopt en een gay dansje doet.
Dat is geen humor en dat zal nooit humor worden.

Godsedullemie zeg, ik zal nooit meer vergeten hoe slecht dit werkje was. Ik zou haast een altaar maken voor Meet the Spartans en Epic Movie, die nog vele niveaus hoger zijn dan dit dieptepunt in de filmgeschiedenis.

Mensen die veel films een 0,5* geven moeten toch is deze rotzooi genaamd 2001: A Space Travesty gaan kijken, dat stelt echt alles in een ander perspectief.

Een veel te hoge 0,5*

avatar van Sjoerdow
rep_robert schreef:

Mensen die veel films een 0,5* geven moeten toch is deze rotzooi gaan kijken, dat stelt echt alles in een ander perspectief.

Een veel te hoge 0,5*

Gelukkig kunnen we om de recensies wél lachen!

avatar van rep_robert
Las net even op Wikipedia dat deze film een budget van ongeveer 26 miljoen Dollar heeft gehad, de broek zakt me nu echt totaal af.

avatar van moviemafketel
Menig Afrikaans land zou toch even fronzen als ze zien hoe dat geld misbruikt is. Ik zie nog niet eens waar een miljoen aan is uitgegeven. De rest zal wel voor de regisseur zijn geweest dan

avatar van rep_robert
Ik stel voor dat we vanaf nu af aan geen positieve smileys meer gaan gebruiken in dit topic moviemafketel. Die 26 miljoen Dollar is een schande en het feit dat we dit topic gaan verblijden met leuke smileys is een eer wat deze film niet verdiend!

avatar van moviemafketel
Ja het was niet best, was een heel moeilijk avondje om door te komen voor mij qua film. Eerst Revenge of the Nerds en dan dit. Maar ik heb het mezelf aangedaan.

avatar van rep_robert
Same here, het wordt maar is tijd voor Total Recall. Pleur hem er maar effe in hehe.

avatar van Bottleneck
2001: a great Tragedy

Wat een marteling. Dacht misschien nog dat het slechte nog wel zn leuke kant kon hebben maar nee, zelfs Nielsen kon daar niets tegenin brengen. Slechte 'grappen', kostuums, SE, decors, alles eigenlijk. Enige knappe is dat het nog zestien films boven zich houdt in de flop 100.

La Barca
Robert:
Heb je echt revenge of the nerds + deze film op 1 avond gekeken?

Ik dacht dat ik alleen naar slechte films zit te kijken
Had alleen de eerste 10 minuten van dit stuk rommel gezien, ben toen maar total recall gaan kijken

Die 26 milj was vast uitgegeven aan de geweldige special effects!

avatar van Lefgozer
Heb toch nog wel een aantal keer gelachen.

avatar van Knapen
Het is een schande dat hier nog 26 miljoen aan is uitgegeven. Zeker als je dit vergelijkt met het meesterwerk wat ze op de hak proberen te nemen, die maar een schamele 10,5 miljoen kostte. Nogmaals, dit wangedrocht verdient niet eens een beoordeling. Is nog te veel eer voor ze.

Gisteravond voor de tweede keer gekeken, om te kijken of de film misschien toch nog enkele 'redeming factors' heeft.
Complete tijdverspilling.

Het is al een wonder dat deze film nog op 1,35 sterren staat.

La Barca schreef:
Robert:
Heb je echt revenge of the nerds + deze film op 1 avond gekeken?

Ik dacht dat ik alleen naar slechte films zit te kijken

Die 26 milj was vast uitgegeven aan de geweldige special effects!

Ik probeerde jouw te evenaren, was niet in een serieuze bui, dus deze troep maar gekeken.

Tijd geleden deze film op tv gezien. Een avond teleteksten was vermakelijker geweest..

Lars Film
2001:A Space Travesty, een leuk verhaal wat gestoord wordt door de chaos.Wat een film voor je gevoel eindigt die nooit.De casting ziet er goed uit en Leslie Nielsen houd zich nog droog als acteur tussen al die andere (matig acteer werk buiten Leslie Nieslen om) de regie heeft wel goed over dit verhaal nagedacht, de parodie was op 2001: A Space Odyssey bedoeld maar liep een beetje in de soep. 3,5*

avatar van PEN15
Tja, het is een terechte flop. De eerste keer kijken is al teleurstellend, met een keertje herzien blijft het net zo slecht. Het is kort maar krachtig niet meer dan een herhaling van grappen uit de naked gun trilogy (de kloon - NG2, de tenoren, de handlanger die de president moet uitschakelen, Leslie die per ongeluk steeds meer kapot maakt in het kantoor van die bad guy, een salto's een dubbele flik flak makende Leslie - NG1), maar dan wel ontzettend inspiratieloos en bedroevend slecht uitgevoerd. De CGI kwam hier best slecht uit de verf, met als dieptepunt een vliegende Leslie in die Space Shuttle. Het begint de eerste 20 minuten met matigheid op zijn best maar ontaardt in totale chaos, omdat op een gegeven moment iedereen maar door elkaar loopt. Ongelovelijk dat zo'n prul slechts 2 jaar na wrongfully accused uit kwam. Ik geef de regisseur hier de schuld van.

avatar van dutchtuga
Wat een vreselijk ongrappige film. Ik had werkelijk moeite om mijn aandacht erbij te houden. Leslie Nielsen-onwaardig.

sweinsteiger
Ik vind deze film echt zielig, dat ze, vind ik, de beste film allertijden zo stom en irritant nadoen.
Nog niet zo zielig als Plump fiction maar even slecht.

sweinsteiger
RomeijnLand schreef:
Complete tijdverspilling.

Het is al een wonder dat deze film nog op 1,35 sterren staat.

Dat laatste snap ik ook niet hoor.

avatar van SnakeDoc
Vervelend. Zo kan ik dit het beste omschrijven. Er wordt geprobeerd om echt elke 2 seconde een grap te maken. Film raakt daardoor zeer chaotisch en is op een gegeven moment totaal niet meer te volgen. Het is een ware strijd om hier je aandacht bij te houden. Heb na 24 uur dan ook geen flauw idee meer naar wat ik gekeken heb....

Jaa .... naar één van de slechtste filmen aller tijden!

avatar van Phantasm
Deze film viel me nog mee, leuk om een keertje gezien te hebben, alleen het laatste half uur zakte de film in.

avatar van JTV-kijker
Amai, superflauw en hersenloos, maar na zware examens mag het wel eens wat minder serieus zijn

Ik werd erop geattendeerd dat hij op youtube stond en toen heb ik hem direct maar gekeken. De eerste 5 minuten zetten de toon. Als je die niks vindt, dan moet je vooral niks verder kijken omdat je anders anderhalf uur verspild. Kan je dat wel verdragen, zoals ik, dan kan je gerust verder kijken. Het slaat helemaal nergens op en lang niet alle grappen slaan aan, maar het is absoluut niet de slechtste film die ik heb gezien. 2*

avatar van Moviestar1979
Ik kan niet anders dan me aansluiten bij de rest van de recensies.

De ooit zo populaire Leslie Nielsen dankte zijn succes aan films zoals Airplane! (1980) en The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988)
Na het minder succesvolle Spy Hard (1996) ging het alleen maar bergafwaarts.
2001: A Space Travesty (2000) werd een regelrechte flop.
De ooit zo geweldige humor van Nielsen was compleet van de aardbodem verdwenen, en heeft tot aan zijn dood in 2010 niets meer opgeleverd.

Het enige filmdetail: De space shuttle die in deze film wordt gebruikt voor een reis richting Vegan, is van hetzelfde bedrijf die de Mayflower 1 shuttle bezitten uit Airplane II: The Sequel (1982)
De naam van dit bedrijf is Pan Universe Airlines.

Deze hoort absoluut in de flop 100 thuis.
Volledig Nielsen-onwaardig!!

0,5 *

Dick2008
Verschrikkelijke flauwe film en ik vermoedde aanvankelijk ook wel het ergste. Maar uiteindelijk toch nog wel meegevallen. Leslie Nielsen kon waarschijnlijk na The Gun Naked-films niet veel andere rollen meer spelen. Hij is hier ook al behoorlijk op leeftijd.

De film begint leuk en afgezien van veel flauwiteiten zitten er daarna ook wel grappige gedeelten in. Terug op aarde gaat het steeds meer lijken op Naked Gun 33 1/3, met die chaotische oscar-uitreiking, terwijl het hier gaat om welke de echte en welke de kloon is. Hiermee gaan ze veel te lang mee door, jammer. Allerlei look-a-likes van bekende mensen zoals Bill en Hillary Clinton, The Three Tenors en Elvis hebben ze wel leuk gedaan en met het bekende gestuntel van Nielsen waarmee de film begint zo wordt hij ook weer leuk afgesloten.
Het was beter geweest als hij een kortere speelduur had, maar het grootste gedeelte heb ik met toch wel kunnen vermaken met al die melige en flauwe toestanden en dialogen. 4.0/3.0