Our Man Flint (1966)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Daniel Mann (I)
met James Coburn, Lee J. Cobb en Gila Golan

Wanneer verschillende geheim agenten, van verschillende nationaliteiten, vermoord worden, is het aan Derick Flint om dit tot een eind te brengen. Hij gaat op zoek naar de gestoorde wetenschapper die de wereld opnieuw in wil richten na met hulp van zijn aardbevingmachine de wereldheerschappij veroverd te hebben.

vic
leuke bond wannabe amerikaanse film. James coburn is ook wel perfect als geheim agent flint.

avatar van stephan73
Dit soort spionage-spoofs blijven prachtig. En van al die spoofs zijn de Flint films één van de interessantere.
In zijn eerste film als Derek Flint, moet James Coburn een groep wetenschappers stoppen die het weer kunnen controleren. Het vreemde is, dat deze wetenschappers er niet op uit zijn om de wereld over te nemen, maar eerder om wereldvrede te creëren.

James Coburn is perfect als geheim agent, een rol die hij nog twee keer zou spelen (naast het bioscoop vervolg In Like Flint, ook in een TV-film). Er is ruimte genoeg voor humor (een knipoog naar de bond-films is zeer leuk gevonden), vrouwelijk schoon en gadgets.

Ik ben dol op dit soort (over-the-top) spionagefilms, en Our Man Flint is te gek!

avatar van otherfool
Diabolical!

Had meer een (Amerikaanse) kopie van Bond verwacht maar het lijkt wel een parodie, zoveel ongein zit er in deze eerste Flint film. James Coburn speelt hierin een ont-zet-tend vervelende en arrogante geheim agent die met de nodige tegenzin de wereld moet zien te redden van een organisatie die er op uit is om, ehm... de aardkloot te ontdoen van kernwapens, ongelijkheid, armoede en racisme? 'That is not my kind of world!' roept de immer grijnzende yank uit als hij de strijd aangaat met deze notoire idealisten.

Ondertussen beleeft Flint ondeugende avontuurtjes met de nodige dames, kan hij aan de ingrediënten van een Franse soep herkennen waar de bad guys zich hebben begeven en stopt hij zo nu en dan zijn hart voor 3 uur om een beetje fit te blijven, een trucje dat natuurlijk erg van pas komt. Soms behoorlijk flauw maar na het wat trage begin (neem toch gewoon die opdracht aan) niet vervelend om naar te kijken.

2,5*.

avatar van GuidO96
Ik weet nog niet wat ik met de film aan moet. Er is te weinig comedie in mijn optiek om het een spoof te noemen, maar anderzijds mis ik ook wel echt een beetje de actie. Het begin van de film is goed, maar later zwakt de film steeds meer af. Coburn vind ik niet in de film passen. James Bond en dergelijke spoofs staan toch bekend om 'Gentleman', en Coburn is alles behalve [Hetgeen wat ook bijvoorbeeld heerst bij Daniel Craig]. De film was wellicht beter geslaagd wanneer het echt gewoon een actiefilm is geworden.

Het kijkt prima weg, maar zeker niet meer dan dat.