Wide Awake (1998)

Familie / Komedie

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Denis Leary, Dana Delany en Robert Loggia

Josh (Joseph Cross) besluit na het overlijden van zijn grootvader een zoektocht naar God te beginnen. Op zijn school, het katholieke Waldron Academy, raakt hij in allerlei problemen, maar wordt uiteindelijk in zijn zoektocht bijgestaan door een sportende non.

gimli f
Ik vond het zeker wel een aardige film. Je kunt toch al zien dat het van die Shyamalan was: rustige opbouw van het verhaal, trage statische camerabewegingen en veel dialogen.

De film was wel wat serieus voor een kinderfilm, maar dat deert mij zelf niets.
Een volwassen thema, verpakt in een rustig voortkabbelend verhaal- dat bevalt mij vaak wel.
Een 3.

gimli f schreef:

'die' Shyamalan ??? wel een beetje meer respect voor deze fantastische man he

maar goed even over de film :
Ik dacht dat ik hem niet leuk zou vinden maar ik vond hem toch echt heel erg mooi. Er hangt toch weer een soort van magisch sfeertje en het verhaaltje was ook erg sprookjesachtig. In tegenstelling tot the sixth sense , unbreakable en signs was dit een familiefilmpje en het intelligente verhaal ontbrak waar ik juist zo van houd maar ook zonder het intelligente verhaal was het een absolute shyamalan topper. Er zit ook weer een heel mooi mysterieus muziekje in de film wat ik ook weer erg mooi vond. Erg sweet filmpje dus maar niet perfect. 4 sterren

avatar van Zavo
gimli f schreef:

De film was wel wat serieus voor een kinderfilm, maar dat deert mij zelf niets.

Serieus? Ik vond het eerder een comedy, ik heb vaak moeten lachen. Ik vraag me wel af of kinderen het thema zouden begrijpen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nah leuk om een keer gezien te hebben, maar ik vond het niet bijzonder... en het einde ronduit slecht

gelukkig castte Night in z'n latere films betere kids

neo (crew)
shyamalan weet ook in deze film het voor elkaar te krijgen om kinderen goed te laten acteren.misschien is de film toch meer op kinderen gericht,maar dankzij de goeie opbouw van het verhaal, het mooie camerawerk en de aardige muziek is de film toch zeer de moeite waard. 3 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)
neo schreef:

meen je dat echt? ik vond het echt tenenkrommend...

neo (crew)
ja dat meen ik echt Jordy

avatar van petey
Jordy schreef:
..... tenenkrommend...

Ik dacht dat dit een woord was hier

neo schreef:

misschien is de film toch meer op kinderen gericht

Vandaar dat ik hem zo leuk vond

Linda
De tweede keer was iets minder. Ik verlaag mijn stem maar eens met een halfje.

Lichtelijk tegenvallend. De meeste kids in de film acteerden zoals Jordy al zei T...ehhh... niet zo goed. Af en toe kon ik het niet laten om mijn mondhoeken te ontspannen en mijn tanden te ontbloten, maar verder deed het me weinig... 2,5*

avatar van gondwana
Walgelijke poster, maar robert loggia doet er in mee...

Slaat hij dat joch in elkaar? Anders huur ik deze film wel even.

De enige mindergoede M. Night film.

2 sterren.

avatar van danuz
Was eigenlijk op zoek naar een andere Wide Awake, maar stuitte per ongeluk op deze versie. Meen me bepaalde scènes te herinneren, volgens mij een film die ooit in mijn jeugd eens is langsgekomen.

Shyamalan maakt hier vooral een Melodrama met een verdiende hoofdletter. Bijna grotesk kan ik wel zeggen. Want de grote ogen van Leary priemen, de moraal is haast wel pijnlijk en maar weinig subtiel. Is Shyamalan zelf christelijk of ingehuurd door de katholieke kerk?

Kon verder weinig met de film, vond het allemaal té dik aangezet, wellicht ben ik dan ook de verkeerde doelgroep

Meneer Bungel
En nog eentje van Shyamalan waar ik niets van wist. Deze maakt minder nieuwsgierig, misschien komt ie nog es op tv.

avatar van yeyo
Een familiefilm van Shyamalan? Ik veronderstel dat deze niet z'n trademark twist op het einde bevat.

puckb96
yeyo schreef:

Nee, kun je je voorstellen dat die non eigenlijk dood is?

avatar van Zwolle84
Ik was altijd in de veronderstelling dat het machtige The Sixth Sense Shyamalans debuut was. Leek altijd al zo onwerkelijk, maar dat blijkt het dus ook te zijn.

Want dit (ook al niet z'n debuut, hoewel de voorganger een stuk obscuurder lijkt te zijn) is van een heel ander laken een pak. En niet alleen vanwege dat irritante, talentloze jongetje; er valt sowieso bitter weinig te genieten. Oké, het is allemaal aardig in beeld gebracht, maar daar houdt het ook al snel op. Want komedie? Heb niet één keer op het punt gestaan om over te gaan tot een glimlach. Familiefilm? Lijkt me niet echt een thema voor kinderen.

Nee, het hangt overal een beetje tussenin zonder op een bepaald punt te overtuigen. Het belerende toontje dat Shyamalan de kijker meegeeft is ook domweg irritant, nog los van het feit dat de clichés je om de oren vliegen.

Ik neig naar een nóg lagere score dan ik nu geef, maar houd het hierbij omdat ik wellicht toch niet de doelgroep ben. Gelukkig zou Shyamalan zich zeer snel herpakken en hierna vier, wellicht vijf knallers op rij afleveren.