Ultimate Avengers II (2006)

Alternatieve titel: Ultimate Avengers 2: Rise of the Panther

Animatie

geregisseerd door Will Meugniot, Dick Sebast en Bob Richardson
met de stemmen van Justin Gross, Olivia d'Abo en David Boat

In de tweede film van Ultimate Avengers moeten Captain America en zijn team van superhelden afreizen naar het Afrikaanse land Wakanda. Ze moeten daar de Black Panther helpen de wereld te redden.

avatar van Iron Maiden
Meesterlijk!

avatar van witboek
Iron Maiden schreef:
Meesterlijk!

Kinderlijk

avatar van Iron Maiden
kan ook leuk zijn

Zeer prettige animatiefilm, die misschien niet in ieder opzicht recht doet aan de comics (maar goed, al die comics bij elkaar spreken zichzelf ook in veel opzichten tegen), maar wel erg lekker wegkijkt. De animaties lopen vlot, de voice-acting is goed, de soundtrack lekker bombastisch en de actie is een stuk harder dan in de Marvel tekenfilmseries waar ik vroeger zo graag naar mocht kijken (bloed, doorboorde mensen, aliens die uit elkaar gereten raken, noem maar op).

Tijd om het eerste deel eens op te sporen, het was niet per se nodig om het chronologisch te bekijken, maar ik ben toch wel benieuwd geworden.

avatar van Metalfist
I'm not going back to being a 2-inch superhero

Gisteravond deel 1 gezien en die viel eigenlijk zo ontzettend goed mee dat we dan maar ineens deel 2 er achter geplakt hebben. De films hebben toch niet zo lange speelduur en de dag moet nog komen dat The Avengers me gaan vervelen. Geen idee wat ik hier van moest verwachten maar de verhaallijn met The Black Panther leek me wel interessant genoeg om de gehele speelduur te blijven boeien.

En dat is inderdaad het geval. Al moet ik er wel aan toevoegen dat dit deel 2 een tikkeltje minder is geworden dan zijn voorganger. Opmerkelijk ook hoe de film zich eigenlijk echt verder baseert op het vorige deel. Ik had gedacht dat er wel een aantal jaar tussen beide films ging zitten (dus niet want ze zijn in hetzelfde jaar uitgebracht) maar ik had voornamelijk het idee dat ze gewoon een nieuw avontuur van The Avengers gingen verfilmen zonder enige oorsprong of knipogen naar het eerste deel. in ieder geval is het niet perse noodzakelijk dat je het eerste deel hebt gezien maar om echt alle verhaallijnen mee te hebben is het wel aan te raden. Soit, Rise of the Black Panther is op zich een vermakelijke film geworden. De bende wordt terug opgeroepen en trekken deze keer naar Wakanda, weet er trouwens iemand of dit ook op een comic verhaallijn is gebaseerd of hebben ze het allemaal zelf verzonnen? In ieder geval krijgen we weer de oude getrouwe sarcastische/arrogante humor van Stark en de onderlinge botsingen van de ego's. Van de eerste film is alleen nog maar Bob Richardson als regisseur overgebleven maar hij levert samen met zijn twee collega's wel mooi werk. De film kent genoeg actiemomenten, er wordt niet geprobeerd om het allemaal nogal kindvriendelijk te houden doordat sommige aliens letterlijk in twee delen worden gespleten door Captain America zijn schild, maar vooral de problemen tussen Hank en Janet kon ik wel appreciëren. Ik heb ze altijd wat van de minste Avengers gevonden maar nooit geweten dat ze zoveel problemen hebben gehad. De dood van Hank Pym wordt dan ook cliché maar op een mooie manier in beeld gebracht. Vooral omdat ik eigenlijk ook nog niet wist dat hij ooit het loodje legt.

Doordat de films qua periode van maken zo enorm kort bij elkaar liggen, is het gemakkelijk om dezelfde acteurs bijeen te krijgen. Een goede keus want de eerste Ultimate Avengers film was juist sterk door zijn uitstekende stemmencast. Er wordt zelfs nog een stapje hoger gegaan door nog een aantal bekende stemmen in de mix te gooien zoals Dwight Schulz en Mark Hamill. Het komt allemaal wat vreemd over, de makers van deel 1 hadden besloten om geen bekende namen te gebruiken omdat de kijkers anders teveel zouden gissen naar wie welke stemmen verzorgt. Ach, het is nu ook niet dat Hamill en Schulz zo'n enorm bekende namen zijn dus gissen heb ik ook niet gedaan. Qua animatie is er niet veel verandert ten opzichte van de voorganger. Het blijft allemaal nogal pover maar ondertussen was ik er al goed aan gewoon geraakt en stoorde ik me er helemaal niet meer aan. De actie ziet er nog altijd even goed uit en ook de stijl van de film zelf komt getrouw aan de comics over.

Iets minder dan de voorganger maar nog altijd even vermakelijk. The Avengers blijven een boeiend team en de film weet dit netjes uit te spelen. Het komt allemaal lekker episch over (die muziek wanneer Thor in beeld komt!) en is een geweldig voorproefje op wat we in mei 2012 te zien gaan krijgen. Ik ben benieuwd naar wat Whedon er van maakt.