• 10.501 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Kazuki Akane

Met onder meer: Mayumi Iizuka

Gesproken taal: Japans

Plot Escaflowne

"One will wake it. One will destroy it."

De studente Hitomi Kanzaki zit in een diepe depressie en wil niets liever dan van deze planeet te verdwijnen. Op de één of andere manier wordt haar wens gehoord, en plots bevindt Hitomi zich in Gaea, een paralelle dimensie van de aarde, waar momenteel een bittere machtsstrijd aan de gang is. Hitomi blijkt in de Gaea over speciale krachten te beschikken en kan eigenhandig over diens lot beslissen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Dopke

Dopke

Wederom een zoveelste animefilm waarbij ik me afvraag welk publiek ze voor ogen hadden. Deze film is een remake van de serie in een parallel universum, vergelijkbaar met bijv. X - The Movie of de Tenchi films. Dezelfde characters, alleen dan met andere eigenschappen, een ander verleden en zodoende een soortgelijk verhaal, dat aan de oppervlakte elementen van de serie raakt, maar tegelijkertijd redelijk fris is.

Persoonlijk ben ik hier echter geen fan van. Waar de serie logischerwijs genoeg ruimte heeft om alle personages uit te diepen, de nodige diepgang te verwerven en een wereld op zichzelf te creeeren, propt de film alles in een luttele anderhalf uur.

Dit werkt naar mijn mening niet. Fans van de serie zien liever een toevoeging zoals bij Evangelion, Inu Yasha of Ah! My Goddess the Movie. De mensen die de serie niet kennen doen er goed aan om de serie te gaan kijken, in plaats van een film waar overdaad werkelijk schaad en er teveel gebeurt om naar een bevredigend climax toe te werken.

Genoeg gezever over wat ik liever had gezien. De film zelf is redelijk vermakelijk. Het hogere budget doen de animaties goed en het is een vrolijk weerzien met je favoriete personages. Het verhaal komt redelijk overeen met de serie, en enkele toevoegingen als het gebruik van magie zijn best leuk gevonden.

Voor de rest echter vrij loze hap. Radicale plotwendingen vinden we niet terug en de film duurt te kort voor de grote hoeveelheid aan elementen die niet optimaal benut worden.

Wanneer je een animefreak bent als ik, zeker kijken. Maar voor de casual kijkers zijn er meer dan genoeg betere anime films die je aandacht verdienen.

avatar van Yuffira_San

Yuffira_San

Heb de serie nog niet gezien en ze spreekt me ook niet echt aan maar de film had een erg mooie cover en een eerste indruk is voor mij redelijk belangrijk.

Is een vrij basic anime filmpje, mooi geanimeerd, misschien iets te veel kleine details waarvoor je een enorm televisiescherm moet hebben om ze werkelijk te zien.

Kleuren waren ook wat sobertjes. Zo kan je Escaflowne bv. amper zien omdat hij vrijwel samensmelt met de achtergrond.

Muziek was prachtig, zoals verwacht van Yoko Kanno. Ook de endingsong (Maaya Sakamoto - Yubiwa) was niet mis.

Van volledige series in een film te proppen ben ik ook geen fan. Maar deze was toch mooi gedaan. Personages waren net voldoende uitgewerkt.

Het filmpje gaat overigens goed vooruit, en op het einde raakte me het zelfs een beetje.

Leuke film om in je kast te hebben staan als je op een zondagnamiddag weer eens niet weet wat te doen

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

Mwah ging wel

Onderhond

• 11926 stemmen

Beter dan ik me herinnerde.

Vroeger had ik het niet zo op deze film en ik zie nog steeds wel waarom. Maar ondertussen kijk ik toch wat minder anime en is een filmpje als deze toch wel welgekomen. Bleek dus een nuttige en uiteindelijk ook wel fijne herziening.

Wat betreft het condenseren van een hele serie in een film van 90 minuten, dat juich is persoonlijk wel toe, zeker als het gaat om een onderwerp/personages als hier. Echt veel meer hoeft het wat mij betreft niet uitgewerkt worden, grotendeels toch allemaal bekend terrein en té serieus hoeft het ook niet. Het gaat uiteindelijk over een jong meisje dat in één of andere fantasy wereld de meubelen gaat redden met een mythische mech.

De film heeft het voordeel van een aardig budget. Best toffe designs ook en een overkill aan fantasy elementen die van de Escaflowne wereld toch nog iets aparts weten maken. Ook de muziek is best fijn, voegt zeker wat toe aan de film.

En zo krijg je een best een degelijk filmpje. Behoort zeker niet tot de groten, maar kijkt erg vlot weg en heeft een paar memorabele scenes.