Shin Seiki Evangelion Gekijô-ban: Shito Shinsei (1997)

Alternatieve titels: Neon Genesis Evangelion: Death & Rebirth | Evangelion: Death(True) | Evangelion: Death(True)2

Japan
Animatie / Sciencefiction
101 minuten / 69 minuten ('Evangelion: Death(True)2')

geregisseerd door Hideaki Anno, Jason C. Lee, Masayuki en Kazuya Tsurumaki
met de stemmen van Megumi Ogata, Megumi Hayashibara en Yûko Miyamura

Op Aarde is ruim 95% van de mensheid omgekomen. De overgebleven 5% proberen met behulp van gigantische robots de Aarde (voornamelijk Japan) te verdedigen tegen aanvallen van de gevaarlijke Angels.

avatar van pjotr
Samengevat in één film?-Mis je dan niet een hoop ? Ik ben nu zo'n beetje halverwege de serie en die is (gelukkig ) erg lang.....

avatar van jeroentje
ja, dan mis je zeker een hoop maar het is wel vermakelijk om naar te kijken. De serie is wel veel leuker. Als je alle afleveringen achter de kiezen hebt dan raad ik je End of Evangelion aan....

da's wel ff een stukje gewelddadiger dan de serie

Ik vraag me af is de serie eigenlijk wel de moeite waard om te kijken? Ik heb de eerste twee afleveringen gezien maar ik moet zeggen dat ik daar niet zo kapot van was.
Wordt de serie later nog beter of is het in feite niet meer dan een goede mecha.

avatar van JayLunar
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik hoor overal erg positieve dingen, maar de 1e aflevering vond ik echt zuigen gewoon. Kinderachtig, voorspelbaar en totaal niet bijzonder of interessant.

avatar van jeroentje
och, ik ben begonnen met end of evangelion (niet echt logisch maar 't is nie anders) en die vond ik echt geweldig.....toen de serie gekeken (dan snap je stukjes uit the end of Evangelion wel in eens veel beter ) en die vind ik persoonlijk ook wel de moeite waard, leuke verhaalopbouw, stoere robots en redelijk uitgediepte karakters.

Maar het blijft, uiteraard, een kwestie van smaak. Gun het wel een kans zou ik zeggen maar als je d'r echt geen kont aanvindt, dan uiteraard gewoon kappen.

Ik heb trouwens gehoord dat het verhaal een beetje weg heeft Bleu Seed klopt dit. Ik vond dat namelijk wel een hele leuke serie.

avatar van jeroentje
geen idee, ik heb de serie wel maar ik heb nog nooit de moeite genomen om hem te kijken (dat is met veeeel meer series en films zo trouwens.....).

avatar van pjotr
En tja ...toen kwam er een live-action-versie van Neon-Genesis.......
It was bound to happen, but even I was surprised by the speed. ADV Films has confirmed that they're teaming with game studio Gainax Network System and "Lord of the Rings" FX shop WETA to produce a live-action feature-film based on the Japanese anime TV series.
bron: darkhorizons.com

Als het net zo goed wordt als de Dragonball live action kunnen we ons geluk niet op .

avatar van jeroentje
power rangers to the rescue....

Lijkt me nix dit 'live'
Kunnen ze beter een live action versie van Jin Roh maken....da's tenminsten tot op zekere hoogte nog realistisch.

Padd0 schreef:

Ik verbaasde me inderdaad ook over de nogal lovende kritieken na het zien van de eerste paar afleveringen. Zeker bij psychologische diepgang kon ik me weinig voorstellen. Ik vond het ook een beetje een standaard tekenfilm. Maar het wordt na een aantal afleveringen leuker en vooral ook steeds beter en complexer. Telkens als ik dacht, ok, nu weet ik het wel zo ongeveer, werden er weer nieuwe dimensies aan het verhaal toegevoegd. Dus mijn advies, gewoon doorgaan .

jeroentje schreef:

Dat is dan inderdaad leuker dan deze Death and Rebirth, want deze is niet meer dan een samenvatting van de hele serie. Op zich trouwens niet verkeerd om na 26 aflevering de hele zaak nog een keer samengevat te zien, kun je alles nog eens op een rijtje zetten.

avatar van Roodkapje
armitage schreef:

De zaak op een rijtje zetten... Kan je dan dat helse tempo volgen? Kan je ALLE ondertitels lezen? Ik ben zot nadat ik deze "film" gezien heb.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een bewegend kunstwerk. Gewoon een videoinstallatie voor in een museum. Ik ken de serie niet, maar deze samenvatting is een abstract kunstwerk van beeld en muziek. Zonder ondertitels kijken is het beste. Diepgang van karakters is helemaal niet aan de orde in dit knip en plakwerk. Het is een Jarmaneske collage van geluid, vormen, beesten, titelkaarten, zwaar klassieke muziek (de Canon van Pachelbel gaat maar door en door) in een verschroeiend dat tempo met een briljant gevoel voor tempo gemaakt.

Daar waar Tenshi no Tamago (de beste animatie was die ik zag - en de enige met 5*) uitblonk in rust en eenvoud en daardoor diepgang is de vorm hier diametraal tegenovergesteld maar de uitwerking het zelfde.

Volkomen overtuigd (en een plaats in de Top 10!).

Ik moet uitermate m'n best doen om het bovenstaande niet als één brok sarcasme te zien. Moet dan wel geniaal geplakt zijn, want de serie zelf stelt niet al te veel voor.

Trailer doet mij verder ook niet echt wild worden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nou het is toch echt waar!

Vooral het Death stuk is briljant. Rebirth begint aanvankelijk conventioneel, maar het laatste stuk is ook weer prachtig. Zoveel kleur, zoveel vorm. Ongelofelijk.

avatar van danuz
Onderhond schreef:

Dat had ik nou ook Direct een top 10 positie? Dat maakt me toch benieuwd.

avatar van Mochizuki Rokuro
Sarcasme? Ik verwijs naar een Jarmaneske collage. Dan moet je toch weten dat ik 'om' ben. Angelic Conversation: ook Top 10 werk!

avatar van danuz
Het heeft denk ik iets te maken met het vooringenomen negatieve beeld dat ik van Neon Genesis Evangelion heb (dat ik overigens nauwelijks kan onderbouwen). Dan ga je alles in zo'n bericht al een beetje wantrouwen Maar nogmaals: Dat maakt me wellicht nog meer benieuwd.

Pastichio Rocker
Beter dat je End of Evangelion kijkt. Dit is gewoon een samenvatting van de serie plus het eerste deel van EoE.

Ik heb deze film en EoE wel een paar jaar geleden in Frankrijk gekocht in een mooie kartonnen boxset!

avatar van Mochizuki Rokuro
Ja maar een samenvatting in de vorm van een beeldcollage. Enige narratieve elementen die er ongetwijfeld waren heb ik gelaten voor wat ze waren (ondertiteling oa afgezet). Daarom werd het wschl. beter dan dat de serie NGE ooit zou worden, want dat was vast een standaard overwinning van het kwaad via cyborgs oid (zoals de synopsis hierboven doet vermoeden).

Wat overbleef was een prikkelende beeldenstroom (vergelijk het desnoods met Koyaanisqatsi, maar dan zonder dat gepreek en die cliché beelden). De strekking is hetzelfde, maar meer dan kleur, vorm en ritme is het niet in mijn ogen.

Zal zeker persoonlijk zijn. Ik zag het graag

Pastichio Rocker
Je hebt de serie niet gezien? Nou, Je zit helemaal fout. De serie begint misschien als een standaard Mecha Sci-Fi, maar al gauw wordt duidelijk dat het wel wat dieper gaat dan alleen dat, en dat de Evangelion en Angels maar bijzaak zijn. Het einde is één van de meest besproken (en beruchte) eindes van een animeserie. Je kan het gerust een anti-climax noemen, hoewel je dan wel de diepere laag hebt gemist, mijns inziens. Het is ook voer voor allerlei theorieën, waar ook op wordt voortgeborduurd in D&R en EoE.

Wat de serie er jammer genoeg geen grammetje beter op maakt, het blijft nogal plat fanboy gedoe met een hoop gejank als basis.

Zowel narratief als qua stijl vind ik Eva een ondermaatse serie, de appeal nooit echt goed begrepen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nee,serie niet gezien. Vast niet zo goed als de film

Ik denk dat het narratieve me niet zou zou aanspreken als de vorm me nu heeft geraakt. heb er echt naar gekeken als naar een schilderij. Was ook ongeveer dezelfde sensatie als een zaal inlopen wwar een groot doek van Barnett Newman hangt. Het bewegen ernaar toe is al een sensatie en het bestuderen in detail geeft vervolgens ook een boel beweging . Wie had het hier over fanboys?

avatar van Miron
Mochizuki Rokuro ik kan je stem echt niet serieus nemen wanneer je deze film een meester/kunst-werk noemt maar de serie niet gezien hebt en bovendien nog de ondertiteling uitdoet waardoor je niet eens weet waar het over gaat.

avatar van Shinobi
Ik wist nog geen eens dat deze film op MovieMeter stond. Anyway, niet al te bijzonder eigenlijk.

Het is meer een soort samenvatting van de serie, het Death gedeelte dan wat dus de eerste 24 afleveringen bestrijkt.
Het Rebirth gedeelte leidt End of Evangelion in met een nieuw eind.

Eigenlijk alleen de moeite waard voor het Rebirth gedeelte mocht je de serie niet gezien hebben.

3,0 Sterren.

Toch echt niet best.

Veel meer dan een veredelde samenvatting van de serie is het niet. Evangelion is een kluwen van heruitgaves en aangeplakte content, dus wie even in sneltreinvaart de serie nog eens wil zien heeft hier een perfecte kans. Maar buiten dit praktische nuttigheidje heeft deze "film" niet te bieden.

Sowieso valt goed op hoe énorm beperkt de animatiekwaliteit van het origineel was. Het ziet er nergens mooi uit, en daar kan het snelle knip/plak werk maar weinig aan veranderen. Het brengt in ieder geval wel wat meer tempo in het verhaal (anders uitgesmeerd over 26 afleveringen) en het knipt alle filler consequent weg, Wat rest is alleen nog steeds niet echt interessant.

Evangelion zal nooit mijn ding worden, ik zie het appeal gewoon niet van deze serie. Het blijkt jankerig (zelfs in deze rush-montage) het blijft lelijk en de honderd pogingen om vanalles te recyclen voegen weinig tot niks toe.

avatar van mjk87
Aparte film. Een beeldcollage inderdaad zo, waar voor mij nauwelijks verhaal uit te halen was, althans op grote lijnen nog wel vaag, maar zeker niet de details. Doordat dit een soort samenvatting is werd ik ook nergens betrokken bij de film en werd dit een lange zit. Visueel af en toe best mooi, vooral met de stadspanorama's en in het begin is dit nog wel te kijken, maar daarna treedt verveling op. 1,5*.