Le Placard (2001)

Alternatieve titel: The Closet

Frankrijk

geregisseerd door Francis Veber
met Daniel Auteuil, Gérard Depardieu en Thierry Lhermitte

De zachtaardige Francois Pignon werkt als accountant in een rubberfabriek. Hij staat op het punt ontslagen te worden. Maar dan komt zijn buurman op een lumineus idee. Francois zou het gerucht moeten gaan verspreiden dat hij homoseksueel is. De directie zal zich dan wel drie keer bedenken voordat ze hem ontslaan. Een proces wegens discriminatie op grond van seksuele geaardheid is wel het laatste waarop ze zitten te wachten. Het plan slaagt, maar hij staat nu wel te boek als homo.

avatar van Wolkenmeter
Was een grote hit in Frankrijk. Dat is waarschijnlijk te verklaren door de Franse sterrencast die hierin speelt, met Gérard Depardieu op kop natuurlijk. Brave komedie, die echter zeer snel weer vergeten is. Ik herinner mij dat ik enkele keren heb moeten lachen, maar de film vond ik in zijn geheel maar van een bedenkelijk niveau

sydney
Ik vond hem best wel grappig moet ik zeggen. Vooral Depardieu die te boek stond als "potenrammer" maar van dat imago af wilde geraken door overdreven tegen Pignon te gaan doen. Zoals het vermakelijke "Ik zie dat je rode bieten hebt genomen, dat is heel gezond. Ik heb worteltjes genomen dat is ook gezond". Het staalt nergens op, maar ik lag in een deuk.

avatar van mdj
mdj
Vond de film ook wel vermakelijk hier en daar. Voor een film over dit onderwerp viel de hilariteit me nog mee. En de tendeur van het geheel was vooral grappig dat het saaie leventje van deze heteroman pas leuk begint te worden als ie zich als homoman voordoet. Hij wordt er ook werkelijk een leuker mens door! Blijft inderdaad niet lang bij maar aardig om eens gezien te hebben.

avatar van Edie
Grappig vermakelijke film, prima rol van Daniel Auteuil en Gérard Depardieu . Gewoon erg vermaakt, benieuwd wat er nu weer gebeuren ging.. 3,5*

avatar van Baggerman
Wel geinig, maar het einde vond ik wel een beetje slap.

Auteuil is wel de perfecte acteur voor deze rol! De ideale Walter Mitty!

avatar van Aapje81
Ik heb echt genoten van deze film.

Aardig idee, goede acteurs, leuk in scène gezet, maar er zitten geen echte hoogtepunten in de film. Zonder het realisme van het verhaal geweld aan te doen had het allemaal wat scherper gekund. In & Out bijvoorbeeld was net wat beter.

mooie film, echt wel, verrassend luchthartige zedenkomedie. Hoogtepunten hoef ik niet persé, de film kabbelt gezapig voort van de ene komisch wending naar de andere. Een genot om te kijken.

Echt plezierige komedie met een pak Franse "namen". Allen op hun best.
Een film met als enig doel te vermaken en die beroep doet op de angst in sommige maatschappelijke kringen om met de vinger gewezen te worden om wille van discriminatie.
De grap wordt goed doorgetrokken, vertoont de gebruikelijke misverstanden en verwikkelingen, verslapt wat naar het einde toe, maar het blijft heerlijk vertier.

ARD (Le placard, maandag 2 april, 1:20 uur)

avatar van leatherhead
Geen terging om uit te zitten, maar toch een ietwat flauwe bedoening. Hoewel Le Placard zich in de beginfase nog wel laat kennen als een aardig potentievolle komedie, vind er zo halverwege al snel een keldering in kwaliteit plaats. De hoofdpersoon doet het wel leuk en brengt de nodige jolijt met zich mee, daar waar de overige personages vooral uitblonken in stompzinnigheid. Het subplotje rond Depardieu was huilen met de pet op, en ook Depardieu zelf vond ik niet al te denderend. De eindscene was voorts van eenzelfde allooi, maar natuurlijk te verwachten in een film als deze.

Vlot is het verder wel en de film heeft zijn speelduur mee, maar mijns inziens had hier meer komisch potentieel ingezeten. Kleine 2,5*.

avatar van 93.9
Hilarisch!

Grappig om te zien hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond het een leuke film.

avatar van FlorisV
Echt een leuke, sympathieke film, heerlijk. Vlot, grappig en met het hart op de juiste plaats, zonder dat het te sentimenteel wordt. Auteuil is echt geknipt voor de hoofdrol en Depardieu redt zich in een toch wel aparte rol van macho collega die een zacht eitje blijkt te zijn.

Een niemendalletje, maar wel een hele fijne!