Starter for 10 (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tom Vaughan
met James McAvoy, Charles Dance en Simon Woods

Naar het boek van David Nicholls over een jongeman (James McAvoy) uit de arbeidersklasse die in 1985 gaat studeren aan een universiteit. We zien de problemen die hij ondervindt op academisch gebied maar ook de cultuurverschillen die hij ondervindt en zijn romantische perikelen.

leuke film, welliswaar geen hoogdragend script, maar film steekt goed in mekaar. acteer prestaties prima in orde 3,5 *

Mijn mening ook, leuke amuserende film met geweldige muziek, die mij zeer na aan het hart ligt....back to the 80's. Heerlijk...

Heerlijke amusante film.

Gewoon leuk!

avatar van Blokland
Geweldige film, geweldig acteerwerk, geweldige soundtrack! Heel knap hoe ze die jaren 80 sfeer hebben weten te treffen. Er loopt een soort high comic tension door de film heen die mij zeer aanspreekt.
****

avatar van JohnWilliams
Hé James Mc. Avoy. De man die Bilbo gaat spelen van LOTR. Misschien eens bekijken om te zien wat zijn acteertalent is.

avatar van james_cameron
Heerlijke feelgood movie zoals alleen de engelsen ze kunnen maken. Geen valse noot in het script en de cast is zonder uitzondering geweldig. McAvoy is perfect gecast in de hoofdrol. Energiek camerawerk en een zeer sterke soundtrack maken het geheel in stijl af. In Nederland niet eens uitgebracht! Typerend...

avatar van breedbeeld
Cast is prima inderdaad , verhaal gemiddeld maar leuk genoeg.
Ben even op IMDB wezen kijken of er nog anderen waren die bij Rebecca direct aan Molly Ringwald moesten denken en inderdaad.
Echter de gelijkenis was me niet opgevallen bij Vicky Cristina Barcelona en The Prestige. Bijzonder.

leuke zondagachtenfilm. goede acteerprestaties met een mooie, voorspelbare lovestory. niet te veel van verwachten, maar gewoon kijken.

avatar van Near_Dark
Yep, dit was zo'n typische "coming-of-age" film zoals er wel meer zijn gemaakt, maar zo goed als deze kom je ze niet alle dagen tegen !

Als ik niet beter wist zou ik zweren dat het écht een film is die werd gemaakt in de jaren '80, de kapsels, klederdracht, voertuigen, kortom alles wat je ziet ademt die typische sfeer uit van toen. De soundtrack bestaat uit een samenraapsel van onvergetelijke '80's popsongs van artiesten zoals "New Order", "George Michael", "Kate Bush", heel wat "The Cure"-songs enz...
En laat ik vooral niet vergeten om het lijflied te vernoemen van de jonge Brian en zijn vrienden: het hardrock nummer The Ace Of Spades van "Motörhead"

Niks special effects, geen hippe camerastandjes of andere lepe trucs !
Dit is gewoon een degelijke, ambachtelijk in elkaar gestoken film die het voornamelijk moet hebben van de nostalgische sfeer, ontzettend goed acterende hoofdrolspelers, en uiteraard het talent van regisseur Tom Vaughan. Da's er volgens mij eentje om in de gaten te houden, die gaat nog filmparels afleveren, remember my words !!

8/10. Een goeie "coming-of-age" film
Volgens sommigen misschien een overdreven hoge score, maar voor een jaren '80 kind en verdoken romanticus als ik is hij die absoluut waard.

avatar van Uzza_Sparta
best een aardige film, al is de verhaal of boek van David Nichols duidelijk gebaseerd op een of twee John Hughes films uit de jaren 80 (Some Kind of Wonderful, en Pretty in Pink)

Some Kind of Wonderful (1987)

De drie hoofdrolspelers in deze film zijn dan eigenlijk James McAvoy, Alice Eve (als Alice) en Rebecca Hall (als Rebecca Epstein), net zoals de drie op deze bioscoop poster.

Ook leuk om kleine rollen te zien van verschillende Britse acteurs die intussen zelf bekend zijn geworden, zoals Catherine Tate, of Benedict Cumberbatch (als team captain Patrick Watts) die nu beter bekend is uit de films War Horse en Tinker, Tailor, Soldier, Spy, en als Sherlock Holmes in de tv series Sherlock.

de blonde Alice (Alice Eve) is trouwens de dochter van Trevor Eve (die voor meer dan tien jaar de hoofdrol had in de populaire politie serie Waking The Dead)

Deze BBC/HBO film kreeg als nog een bioscoop release, en werd geproduceerd door o.a. Sam Mendes (American Beauty en de nieuwe Bond film) en Tom Hanks

Deze film heeft inderdaad een goede jaren 80 music score, al gebruiken ze ook vaak dezelfde post-punk artiesten (The Smiths, New Order, Echo & The Bunnymen, en Psychedelic Furs) als in de John Hughes films.
We horen ook vaak The Cure voorbij komen, maar deze film speelt af in 1985 en sommige Cure liedjes zijn van 1990

toch wel een leuke film

avatar van K. V.
Dit was nog een goeie film. Een beetje een mengeling van komedie, speelfilm en iet wat drama.
Het verhaal wist me wel te boeien. Het is gelukkig ook allemaal niet te.
De film zit boordevol '80 muziek, maar dan niet van die foute muziek. Ook de cast wist me te bekoren en zat goed in hun rol.
Voor de rest zat de speelduur goed en zaten en niet meteen dooie momenten in de film.
Toch wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geen glimlach.

Starter for 10 bevat nogal wat potentie, waaronder de altijd sympathieke James McAvoy en een ‘Coming of Age’-idee. Iets wat eigenlijk niet goed werkt omdat het ook nog eens in een vreemd soort quiz-jasje wordt gegoten. Wat wel werkt is de prettige soundtrack en degelijke uitvoering, maar de film schiet op veel gebieden te kort. Zo valt er nagenoeg niets te glimlachen en is het drama veel te dun, om van de verwaarloosbare romantiek nog maar te zwijgen.

Onvoldoende.

avatar van BlueJudaskiss
Een erg fijne verrassing deze. In het laatste gedeelte - zeg de laatste 20 minuten - verliest de film originaliteit en werkt het toe naar een verplicht ongeloofwaardig einde, maar er valt tot die tijd heel veel te genieten. Een mooi tijdsbeeld, een verfrissend leuke setting en erg leuke rollen van o.a. Cumberbatch en de prachtige Alice Evans.

zeer amusante film; met de nodige onverwachte ontwikkelingen. Ik ben geen kenner van acteerwerk; maar de knulligheid gaf de film veel van zijn charme. Hoewel de film voor meer dan de helft niet over university challenge gaat; is ze enkel te doorgronden wanneer je zeer vertrouwd bent met dit o zo Engelse fenomeen. DE film is uiteindelijk een ode aan dit fantastische lichte cultuurgoed.

Aardige film over een jonge student die gaat studeren aan de universiteit. Een prima romcom, die ondanks een voorspelbaar verloop gemakkelijk weg kijkt. Mede dankzij een fijne cast en ook zeker vanwege de fijne jaren '80 soundtrack waarbij The Cure goed vertegenwoordigd is. Niks aparts, maar wel leuk.

avatar van blurp194
Een beetje voorspelbaar maar toch wel een aangenaam stukkie kijkvoer. Wat me in het begin wel wat verkeerd schoot was de gemakzuchtige soundtrack die je even in het goede tijdsframe moet krijgen. Dat had toch wel iets dapperder gemogen. Maar de cast is goed, en het is best leuk om herinnerd te worden aan de quiz uit die tijd - want die heb ik indertijd ook gezien.