Head above Water (1996)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Jim Wilson
met Harvey Keitel, Cameron Diaz en Craig Sheffer

Het is hartje zomer. De rechter George (Harvey Keitel) is met zijn neurotische vrouw Nathalie (Cameron Diaz) neergestreken op een paradijselijk eiland in de buurt van Maine. Wanneer George een nacht gaat vissen verschijnt Kent, de ex-minnaar van Nathalie, onverwachts ten tonele. Kent overlijdt die nacht en George wil van het lijk af.

avatar van U-96
Echt zo'n typische 'what-to-do-now-film' ala Susan's Plan (1998). Het is alles behalve een serieuze film. Duidelijk te merken aan de oppervlakkige personages en de o zo huppelkutterige Cameron Diaz. Film kijkt lekker weg, omdat het verhaaltje gewoon leuk is en omdat Harvey Keitel zijn rol leuk vervult.

Na het veranderen van Keitel's karakter begint de film helaas stukken minder te worden, maar je blijft als kijker toch wel nieuwsgierig hoe het allemaal af gaat lopen en wat nou de feitelijke doodsoorzaak was van Billy Zane.

Leuk detail op het einde: Op de boot vraagt de politieman of ze misschien wat te drinken aan boord heeft. Hij opent die koelbox, maar je ziet niet wat hij eruit pakt. Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat waterflesje waar Keitel eerder in de film tig pillen in heeft gedaan...

U-96 schreef:

héhé goed opgezet, daar had ik niet bij stilgestaan. Dat past in ieder geval prima in de verder ook aardige film..

avatar van The Goss
Ja, ik vond van dat laatste vooral sterk dat ze dat in een soort verrekijker-achtig shot hebben verpakt, zodat, indien je goed hebt opgelet tijdens de film, je er op geattendeerd wordt en de clou ervan begrijpt. Erg leuk gedaan.

Ik vind Cameron niet de meest mooie vrouw in filmland, maar ik zou ze niet het bed uitslaan als ze toevallig naast me zou liggen.

avatar van U-96
Ik wel.

avatar van otherfool
Ik kan hier niks mee. Wil veel te graag leuk en twisterig zijn, maar is vooral flauw. En om nou sterren voor de verschijning van Diaz te gaan geven...

Nou, ééntje dan...

avatar van Kisje
Film ging wel! Ik vind dat Cameron beter speelt in komedie's, denk aan 'my best friend's wedding' ..

*2.5

avatar van HarmJanStegenga
Redelijke film die lekker wegkijkt. Cameron Diaz en Harvey Keitel spelen goed en het kleine rolletje van Billy Zane is ook geinig. De film word nooit echt spannend, maar er zijn wel een paar komische momenten te ontdekken. Keitel die de uit het cement stekende voet van Zane keitelt, geweldig! Ook de eindscene is meer dan aardig als de agent wat drinken wil en Diaz zegt dat hij wel wat uit de koelbox kan pakken. Natuurlijk pakt die dan het flesje wat Keitel heeft volgestopt met pillen. Voor de rest een leuke, maar wel erg ongeloofwaardige film die als leuk tussendoortje beschouwd kan worden.

Cameron is in alle opzichten geweldig in deze thriller!

Leuke gekke film.

avatar van Carl
Een leuke film, en voor die anderhalve euro was het uitstekend kijkgenot. In het begin had het ook wel wat van een komedy weg
Jammer dat op het eind de zaak zo nodeloos ingewikkeld werd, en ineens de meest onwaarschijnlijke wendingen langs kwamen.
Blijft: gewoon een leuke kijkfilm.

avatar van Aapje81
Erg leuke film waarin vooral de casting goed is. Harvey Keitel, Billy Zane en Cameron Diaz (erg sexy) maken deze film hilarisch. Ik heb af en toe onder de tafel gelegen van het lachen.

Matige film die redelijk spannend begint maar steeds ongeloofwaardiger wordt naarmate hij duurt en tenslotte bijna een parodie op zichzelf wordt.
Ze hadden er beter of een thriller of een comedy van kunnen maken, dan had het misschien wat beter gewerkt.

avatar van Metalfist
Murder just became a water sport

Ik had Head Above Water al eens gezien maar dat was al een tijd geleden. Naar mijn herinnering was hij toch wel vrij goed maar dat kan dan ook moeilijk anders als je ziet dat Harvey Keitel, Cameron Diaz en Billy Zane alledrie een redelijk grote rol hebben. Gisteravond nog eens opgezet maar stelt toch lichtjes teleur.

Vooral op het plot gedeelte gaat de film soms echt vaak in de mist. Het deed me soms wat denken aan Hitchcocks Trouble With Harry maar wordt nergens zo goed. Het begint allemaal nog wel vrij sterk met Kent die sterft en wordt verborgen in de kelder maar het luik sluit niet deftig, dat was trouwens het enige stukje komedie dat ik de film heb kunnen ontdekken. Maar langzaamaan beginnen er zich meerdere plottwists op te stapelen die de helft van de tijd nergens op slaan met als dieptepunt Keitel die gestoord wordt en dan maar even besluit om Natalie met haar voeten in cement te steken. Gelukkig bevat heel het verhaal nog wel een paar sterkere scènes zoals het inmetselen van het lijk van Kent in de trap.

Que plot zou Head above Water een dikke onvoldoende krijgen maar het is vooral door de acteerprestaties dat de film in mijn achting stijgt. Keitel is weer sterk zoals gewoonlijk, al slaagt hij er niet in om zijn relatie met Natalie geloofwaardig te maken maar helemaal op het einde laat hij toch wel wat zijn klasse zien. Cameron Diaz loopt de helft van de film in badpak rond en dat is zeker geen straf te noemen vermits ze toch echt wel een lust voor het oog is en ze kan dan ook nog eens acteren. Billy Zane is zoals gewoonlijk ook sterk.

De film pretendeert vol met zwarte humor te zitten maar deze komt er nergens uit. Door de vele twists wordt het zelfs bijna allemaal teveel maar dat wordt gelukkig te niet gedaan door Diaz, Keitel en Zane.

avatar van DragQueen
Leuke thriller met komische elementen. harvey keitel spant zich niet zo zeer in, maar speelt een vermakelijke rol. diaz valt dan weer wat tegen, maar doet het vrij aardig. het verhaaltje is verder niet bijster origineel, maar is wel boeiend genoeg om de film uit te zingen. de prent kijkt dan ook wel lekker vlot weg. 2,5 ster.

Aapje81 schreef:
ik sluit me hier helemaal bij aan , paar x in een deuk gelegen ,alleen al door die gezichts uitdrukkingen van Harvey Keitel.

De film lijkt op zich een beetje saai maar dat is juist het spel van de film. Erg gebeurt (bijna) niks maar juist daardoor word het probleem alleen maar groter. De slotscene is zo goed verzonnen. Vul de rest maar weer in. (zeg maar....)

avatar van aburex
Leuke zwarte komedie met Harvey Keitel op zijn best en ook Cameron Diaz doet haar best. Had deze film al eens eerdergezien op één of andere Vlaamse zender. Het einde in de boot met de politieman is werkelijk goed gevonden

avatar van moviemafketel
Best aardige B-film. De titel is ook wel leuk gevonden eigenlijk.
Ja wat moet ik van het verhaaltje zeggen? Nergens echt spannend en nergens echt grappig. Toch wel prettig om Diaz in haar jonge jaren te zien.
Badpakje had wel wat spannender gemogen en een goede sex-scene was ook geen overbodige luxe geweest. Verder zit het best vol met leuke onbenulligheden en vergissingen. Het einde is het beste met dat cement e.d. en de kettingzaag.
Sheffer blijft een zeer zwakke acteur trouwens, daar hadden ze wel een iets geschifter persoon voor kunnen neer zetten.
2,5 sterren

Hmmm............vreselijke domme kinderachtigefilm die de naam thriller absoluut niet mag dragen!
Voor kinderen een "spannende "pippi film................

Killer-Instinct
Wat een matige film.
Toen ik deze film keek vond ik nog dat Keitel zo slecht acteerde,alsof die in een comedy zat.
Nu lees ik op deze site dat het een comedy/thriller is maar ik vond hem niet grappig.
Het lijkt een soort zwarte humor te moeten zijn maar dat hebben ze dan wel heel slecht uitgevoerd.
En qua thriller,tja,spannend is het nergens,eerder saai.
De film heeft niet alleen een trage opbouw maar er zitten tussendoor ook hele saaie stukken en de scenes waar het om draait zijn ook niet de moeite waard.

Zane deed te kort mee om over te oordelen maar die vriend van Cameron is maar een saai karakter die niks toevoegt.
Ook de sfeer is klote,een afgelegen locatie als deze had meer spanning uitgehaald kunnen worden maar d'r wordt niks mee gedaan.

Cameron is wel erg sexy,sommige vrouwen worden mooier hoe ouder ze worden(zoals Hally Berry) maar Diaz vind ik lelijk oud worden(tja,das persoonlijke smaak) maar hier was ze nog een stuk jonger en sexy,hoewel ze wel nog sexier had kunnen zijn(zoals Alba in Into The Blue)
Maar ja,dat red deze film niet.
De climax vind ik ook maar onzin,niet spannend en slaat nergens op allemaal.

Hele matige film.

avatar van clairelove
Een vooral hele grappige thriller, ik heb vaak in een deuk gelegen.
Normaal zal ik dit soort films niet kijken maar Cameron Diaz is 1 van mijn favoriete actrices.
Misschien paste de rol niet helemaal bij haar maar ze speelt het echt heel goed.

3,5 sterren

avatar van chameau 1
Hoe krijgen ze het verzonnen.Heb helemaal in een deuk gelegen.

avatar van Zandadder
Diaz is een lekker ding.

1 ster zou misschien al teveel zijn

avatar van Decec
Herzien gezien...
Een goede thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Harvey Keitel, Craig Sheffer en Billy Zane spelen goed....
Ook bekende actrice Cameron Diaz speelt ook goed...
Mooi HD kwaliteit...
Mooi omgeving eiland...

avatar van Ad Murck
Ongelukken, misverstanden, angstreacties met dodelijke afloop. Onbedoelde moordenaars, John Lanting-achtige verwikkelingen en een blonde engel die de loop der dingen totaal ontgaat, ondertussen een spoor van ellende achterlatend. Een leuke film, goed gemaakt, en grappig om naar te kijken.

avatar van K. V.
'k had die vroeger nog gezien en nu eens herbekeken. Hij is me dit keer wat minder bevallen. Toch nog een leuk filmpje, maar vond dat de film naar het einde toe wat verzwakte. Maar gelukkig maar het einde toch weer heel wat goed
De cast deed het goed en Cameron Diaz mocht weer een naïef blondje spelen.
Het genre valt volgens mij onder zwarte komedie met een vleugje thriller.
Wie eens een over the top filmpje wil zien (beetje in het genre van Very Bad Things), is hier aan het goeie adres.

avatar van John Lee Hooker
Kleinschalige thriller zonder een overdosis spanning maar toch een interessante verhaallijn. Harvey Keitel speelt weer subliem, ditmaal als gefrustreerde vrek, en Cameron Diaz verraste me positief want ik had geen al te hogen pet van haar op. Jammer dat de toevalligheden zich blijven opstapelen en dat er allerlei willekeurige dingen gebeuren die ontstaan uit het toeval (bijvoorbeeld de kettingzaag die enkele palen neerhaalt waardoor de punt van het dak precies door George's romp wordt geboord). De zaak komt onnodig complex in elkaar te zitten met verschillende standpunten waar je je als kijker achter kunt verschuilen en eigenlijk is het met achteraf ook nog steeds onduidelijk wat nu precies de oorzaak was van Ken's dood (de methanol of de hartaanval). Cast is leuk en de locaties zijn mooi uitgezocht maar helaas komen er op het einde steeds meer overbodige wendingen in het spel.

Clapboy
Leuk verhaal en acteerwerk.

Geslaagde komedie thriller. Oke de wolf the cleaner harvey keitlel van pulp fiction was gestolen en something about marry diaz dat ze gek doen om haar was ook gestolen. De film was wel maar met weinig goed gecaste acteurs op een eiland geschoten.