Shanghai Knights (2003)

Actie / Komedie

geregisseerd door David Dobkin
met Jackie Chan, Owen Wilson en Aaron Johnson

Na het Wilde Westen getemd te hebben moeten Chon Wang en Roy O'Bannon iets rechtzetten in Londen. Wanneer een Chinese rebel Chon's vader vermoordt en naar Engeland vlucht zijn Chon en Roy op wraak uit. Chon's zuster Lin ontdekt een wereldwijde samenzwering om de koninklijke familie te vermoorden, maar niemand gelooft haar.

avatar van otherfool
Leuke actiekomedie waarvan ik het origineel nog niet heb gezien, maar da's niet erg bij deze opvolger. Chan is onweerstaanbaar als altijd, maar Wilson is wat irritant en Fisher zet een waardeloze rol neer als 'Artie' Doyle. De factual errors (zoals oa het opvoeren van de in die tijd nog niet geboren Chaplin) maken niets uit, de te lange speelduur wél.

3*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ontzettend raar dat deze film zo laag scoort...

Ik vond deze echt een stuk sterker dan het 1e deel. Hier krijg je veel sneller Chan en Wilson samen in de meest rare situaties en dan is deze film echt op zijn best. Het is sowieso een zeer geslaagd duo. Er zitten heel veel scherpe grapjes in die pas opvallen als je er goed op let.

avatar van tommykonijn
Ik verheug me heel erg op Shanghai Noon want deze vond ik erg geslaagd, ik heb gelachen en de actiescenes met Jackie Chan vond ik inderdaad niet verkeerd, Owen Wilson vind ik soms wel een beetje irritant, bijvoorbeeld in Zoolander of in Starsky & Hutch maar hier is ie aardig, en helemaal niet irritant. Ik vind het geen topper maar ik kijk wel erg uit naar het eerste deel en deze vond ik erg vermakelijk.

3,0* (kans op verhoging naar 3,5*)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Veel minder dan het origineel. Daar was het ontbreken van een verhaal al een dooddoener en hier is dat niet veel beter. De stijl van humor is gelukkig wat gebleven en net als in de vorige werkt enigzins het duo Chan/Wilson nog wel. Weerom verwijzingen, al is dat dit keer naar China en Brittanië. Maar die zijn veel minder leuk dan het afzijken van de western. Weeral de stunts van Chan die nog de moeite zijn om te bekijken, maar meer niet. Gelukkig is de film niet irriterend en wel eens leuk om te zien. Maar hoogstaand is het niet.

Minder dan deel 1.

Combo Chan/Wilson werkt nog wel, maar de fut is er een beetje uit. Film is weer veel te lang, daarnaast zijn de grapjes ook een stuk flauwer.

Jammer ook weer dat de confrontatie Chan - Yen in een Amerikaanse film moet plaatsvinden. Zelfde situatie als Chan - Li. Allen martial arts legendes die mooiere show offs verdienen.

Net als in het eerste deel weet de regisseur trouwens absoluut geen raad met de gevechtscenes. Neem dan gewoon een action director aan, het zijn de lokscenes van een film als deze en ze worden in beeld gebracht alsof de regisseur voor het eerst zelf martial arts stunts ziet. Gemiste kans, want doorheen het vreselijke camerawerk leek er echt wel leuke choreografie aanwezig.

Verder ook vreselijke muziek in dit deel. Klonk erg Disney-achtig bij momenten. Vond het regelmatig gewoon storend. Verder zijn de verwijzingen redelijk grappig maar toch net iets te obvious en random, waardoor ook daar de appeal weer zeer beperkt is.

Resteren de vlotte babbel van Owen en de charme van Chan. Maar zonder goeie film is dat veel te weinig om 120 minuten vol te houden.

avatar van Spetie
Redelijk vervolg met meer actie dan het eerste deel, maar toch wordt het niveau van het eerste deel eigenlijk nooit gehaald. Het is grotendeels een herhaling van het eerste deel, al speelt de film zich deze keer grotendeels af in Engeland i.p.v. in het wilde westen. De grappen zijn net wat flauwer en minder scherp en je hebt het idee het allemaal al eens gezien te hebben. Wilson & Chan werkt nog wel als duo en de film is wel onderhoudend, maar in zijn geheel toch te zwak om deel een te kunnen evenaren.

avatar van DonOswaldo
minder dan de voorganger, maar toch nog leuk als tijdverdrijf

avatar van JTV-kijker
Wederom nog altijd een leuke film. De chemie tussen Chan en Wilson vind ik best wel amusant. Ook veel leuke Britse personages en gebeurtenissen erin gemengd wat af en toe ook wel plezant was.

avatar van movie acteurs
Net zoals de vorige film Shanghai Noon is dit een lekkere vlotte film.

De gevechten waren goed. Ook zijn de grappen misschien iets leuker dan de vorige film. Dat Engelse joch was alleen vrij irritant. Gelukkig bleef de film wel boeien, maar toch iets minder dan de vorige film dus 3,0.

avatar van dave
Mindere opvolger, hetgeen wellicht te wijten valt aan de verandering van decor. Een 'Bearskin' is immers geen 'Thumbleweed'. Het olijke duo heeft op zijn beurt niet veel aan charme moeten inboeten en heeft ook hier geestige momenten. Verhaaltechnisch en cinematografisch weinig indrukwekkend, maar nergens slecht te noemen. Het hele gedoe omtrent de puberale liefde tussen Chinese en cowboy kon evenwel beter achterwege gelaten zijn. De actie kwam hier in mijn ogen tevens iets beter uit de verf, vooral tijdens het kruisen van degens richting einde.

Een niet onaardig tussendoortje.

2,50 (2,75)

avatar van Metalfist
This isn't a yard! It's a jail!

De eerste Shanghai film vond ik op zich eigenlijk best nog wel vermakelijk. De combinatie Owen Wilson - Jackie Chan verraste me in de goede zin van het woord maar er waren een paar tegenvallers (voornamelijk de vrij zwakke actie) maar het vervolg scheen beter te zijn. Dat is sowieso al een redelijk unicum in de filmwereld, zeker op gebied van Hollywoodfilms, maar mijn interesse was wel gewekt. Zeker omdat ik hoopte dat dit de wrange nasmaak van The Medaillon zou laten verdwijnen.

En Shanghai Knights is inderdaad op sommige gebieden interessanter als zijn voorganger maar langs de andere kant gaat hij weer op andere punten de mist in. Zo is de actie wel een stuk beter dan Shanghai Noon. Waarom weet ik eigenlijk niet want beide films hebben Chan zelf als action director maar ik vond dit in ieder geval wel een stuk beter geslaagd. Alleen duurt ook deze sequel iets te lang dan goed is maar wat me het meest irriteerde waren de vele verwijzingen naar Sherlock Holmes. Pas op, van de detective zelf ben ik een grote fan maar dit voelde allemaal zo enorm geforceerd aan. De agent van Scotland Yard die Arthur Conan Doyle heet, de bad-guy die Rathbone heet (naar Basil Rathbone, één van de bekendste Holmes acteurs), het bekende Holmes kostuum dat Roy op een bepaald moment draagt. Geen idee waarom dit allemaal in de film is gestoken maar als het bedoeld is als knipoog naar London dan had er wat meer verscheidenheid in gemogen. Oké, Jack the Ripper en Chaplin passeren nog even maar dan vond ik de knipogen naar Western films veel beter geslaagd in de voorganger.

Deze keer geen Lucy Liu maar dat wordt opgevangen door een andere Aziatische actrice te casten in een soortgelijke rol. Enter Fann Wong dus maar die doet het op zich nog wel redelijk goed. Shanghai Knights was haar eerste Engelstalige filmrol en dat is nogal te merken doordat ze hetzelfde soms onverstaanbare taaltje brabbelt als Chan maar met haar ballet achtergrond weet ze zich in de vechtscènes wel te redden. Chan is zoals gewoonlijk weer degelijk maar het interessantste is de confrontatie met Donnie Yen. Er had meer in gezeten maar ik ben op zich al tevreden met het feit dat ze samen in een film spelen. Het zou mooi zijn mocht er ooit eens een Chinese film komt die een aantal sterren tegenover elkaar zet in plaats van dat dat altijd gebeurt in Amerikaanse films. Dan rest Owen Wilson nog die hier eigenlijk hetzelfde kunstje bovenhaalt als gewoonlijk. Het is echter de chemie met Chan die ervoor zorgt dat ik hem hier wel te pruimen vind.

Ach, ik heb me er eigenlijk ondertussen bij neergelegd dat de Amerikaanse films van Chan nooit eenzelfde niveau zal halen als zijn Chinese films. De hoop is gevestigd op New Police Story om de jaren 2000 te redden maar daarvoor eerst nog even Around the World in 80 Days doorworstelen. Shanghai Knights is op zich nog een amusante film maar net als zijn voorganger zijn er teveel minpunten om me echt te laten genieten.

avatar van Movie Jim
Vanmorgen opnieuw gekeken!!
gewoon puur vermaak dit.
Maar voorganger Shanghai noon
is beter grappiger en leuker.

avatar van Kondoro0614
Shanghai Knights

Voor de tweede keer kijken is Shanghai Knights niet echt iets speciaals meer. Het is nog steeds leuk om te zien, dat zal ik ook direct toe moeten geven maar, de meeste lol is er nu van af. Ik moet toegeven dat ik vaak van Jackie Chan kan genieten, erg leuke acteur is dat en ik heb al wel een aantal films van hem gezien. Toch was dit na een herziening een wat mindere film.

Het verhaal was leuk evenmin het concept, het acteer werk was ook prima dus daar lag het niet aan. De schrik was er bij mij wel vanaf en echt super vermakend was deze hele film niet echt, maar toch nog goed te verteren tussen door. Kan er mee door.

avatar van Fonzzz002
Shanghai Knights, het vervolg op Shanghai Noon, is een actie/komedie avonturenfilm met Jackie Chan & Owen Wilson in de hoofdrol. Shanghai Knights gaat over de martial-arts meester genaamd Chon die het wederom samen met zijn cowboy vriend, genaamd Roy, moet opnemen tegen criminelen die aan de macht proberen te komen.

Shanghai Knights is een zorgeloos Hollywood avontuur en het bied alles wat een onderhoudende avonturenfilm nodig heeft: goede actiescenes, flauwe humor en een reis afleggen door kleurrijke gebieden. De actiescenes zijn typische Chan-scenes waarin hij op creatieve manier de omgeving in zijn voordeel gebruikt, en de humor focust zich op de flauwe romantiek-humor van de flirter Owen Wilson. Ikzelf kan beiden genres waarderen en de combinatie van de twee zorgt voor een fijne avonturenfilm die ik eens in de zoveel tijd aanzet. Hoewel de film niet op een creatieve manier in beeld is gebracht zien de plekken waar ze komen er kleurrijk & levendig uit. Ook zijn de scenes qua sfeer & kleuren anders waardoor ik het idee kreeg dat er een reis werd afgelegd.

Shanghai Knights zijn grootste zwakte is het script. Onlangs dat ik de film leuk vind vanwege zijn actie en humor is het een film waarbij je niet moet nadenken, want als je gaat nadenken stoot je om de havenklap tegen een onlogisch verhaal aspect aan. Het is niet zoals Indiana Jones wat probeert een serieus & spannend avonturenverhaal te vertellen, maar het is eerder een hoop clichés met Hollywood-stereotypes die zichzelf niet serieus neemt. Als een wegkijk-film waarbij je wilt ontspannen is dit een prima format, maar als je zoekt naar een serieus verhaal is dit niet een film die ik zou aanraden.

Onlangs dat het verhaal me niets doet vind ik dat Shanghai Knights als een lekkere wegkijker prima uit de verf komt. De actie is goed, gebieden zijn kleurrijk & levendig en de flauwe humor zorgt voor een onderhoudende zit die ik zonder zorgen meerdere malen heb kunnen maken.

avatar van Gang_Star
Chan en Wilson zijn weer terug om dit keer een kijzerlijk zegel terug te halen. De ingrediënten van dit 'vervolg' zijn dan ook weinig vernieuwend te noemen. Een goede dosis actiescènes en humor zoals al eerder kenmerkend was in Shanghai Noon. Grootste verschil is dit keer dat Donnie Yen aanwezig is, maar helaas is zijn rol te beperkt om zijn kunnen te kunnen laten zien. Shainghai Knights is wederom net als Shanghai Noon vermakelijk, maar tegelijkertijd ook niet meer dan dat.