• 11.238 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Richard Quine

Met onder meer: Fred MacMurray, Kim Novak en Philip Carey

Gesproken taal: Engels

Plot Pushover

"This year the great suspense drama is PUSHOVER The Story of temptation"

Een bankoverval levert een groep criminelen $ 210.000 op. Vlak daarna heeft Lona McLane (Novak), de vriendin van één van de overvallers, een heftige affaire met Paul Sheridan (MacMurray). Als ze erachter komt dat Paul een politieagent is, probeert ze haarzelf te redden door hem om te kopen. Dat blijkt erg gemakkelijk te zijn. Maar voordat hij het smeergeld in handen heeft, is hij betrokken bij een complexe bespiedingsoperatie. Paul raakt steeds meer betrokken, totdat er geen uitweg meer is.

Paul Sheridan

Rick McAllister

Lona McLane

Police Lt. Carl Eckstrom

Paddy Dolan

Beery the Mechanic (onvermeld)

Hobbs (onvermeld)

Pickup Artist in Bar (onvermeld)

Detective Schaeffer (onvermeld)

stinissen (crew films & series)

Goede misdaad film met Fred MacMurray eindelijk weer eens als de bad-guy en met twee mooie vrouwen , Kim Novak en de bevallige Dorothy Malone.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Kijk uit naar 8 juli a.s. ivm DVD release.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Double Indemnity (1944) in ander jasje.

* DVD review

Lelijk die subs geprojecteerd op grijze balken.

gauke

Een solide gemaakt, aan de ene kant levendig en tegelijktertijd somber, maar ook wel zichzelf herhalend en daardoor wat te lang misdaaddrama over een politieagent die de slechte weg bewandelde, in combinatie met een femme fatale.

avatar van Movsin

Movsin

Film noir waarin de femme fatale een heel centrale rol opeist.

Een eerste-klas detective die zijn loopbaan overhoop haalt omwille van geld en een mooie vrouw, rol goed vertolkt door een jonge Kim NovaK (haar eerste belangrijke film).

Al wordt de spanning stelselmatig opgevoerd, denderend is het allemaal niet.

avatar van clubsport

clubsport

Het was allemaal best onderhoudend , maar van de bankovervallers krijg jeechter geen enkele back story na de intro meer .

Had hen erbij betrokken en het had een eventuele spannende extra dimensie aan het verhaal kunnen geven .

scorsese

Goeie film waarin twee agenten het liefje van een bankovervaller in de gaten houden. Een goed verhaal dat goed in elkaar zit waarbij de vele ontwikkelingen zich vrij snel opvolgen. Redelijk spannend naar het einde toe. Goed gecast en een van de eerste rollen van Kim Novak.

Nogal een van dik hout zaagt men planken film.

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Ik vind Fred MacMurray in zon soort rollen alles behalve slecht. Als hij de komische kant opgaat moet ik eerlijk gezegd vaak gauw afhaken. Maar zelfs hij kon deze film niet verprutsen al had ie nu de goede plot mee en de wat serieuzere rol ligt me denk wat beter bij hem.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Soms wordt Pushover afgedaan als een variant op Double Idemnity. Soms wordt het beschouwd als een kleine voorloper op Rear Window. Dat net iets later uitkwam. Soms wordt het vooral besproken als het debuut van KIm Novak. Maar het kan heel makkelijk op zichzelf staan. En het is een steengoede Noir. Een die wat mij betreft vaker in lijstjes zou moeten.

Van Quine zag ik vorig jaar Drive a Crooked Road. Een boeiende film met een sfeervolle regie en heel sterke acteerprestaties. Dat is hier ook zo en de film is zelfs nog wat beter. De grote Fred Macmurray speelt een agent. Aan de oppervlakte lijkt het alsof hij de onschuldige agent is die verleidt wordt door de debuterende(!) Novak. Maar in de details zie je dat anders ligt. Het is een film die meer de nuance zoekt. De agenten zijn bepaald niet zo onschuldig en zeer manipulatief en erg vrouwonvriendelijk. Wie manipuleert wie?

Dat plus heerlijke belichting in het donker, de regenachtige straten. Het steeds verder uit de hand lopen van de plannen om er met de centen vandoor te gaan. Dit is een heerlijke noir en een van de betere van deze maand. En zeker een van de minder gevierde van de echt goede films.