The Last Legion (2007)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Frankrijk / Tunesië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Doug Lefler
met Colin Firth, Ben Kingsley en Aishwarya Rai

476 na Christus. Het eens zo machtige Romeinse Rijk davert op zijn grondvesten. Romulus Augustulus, de keizerlijke troonopvolger, wordt door de Goten gevangen genomen en opgesloten in een afgelegen vesting. Een aantal getrouwen onder leiding van Aurelius - bevelhebber van een uitgedund legioen - en de geleerde Ambrosinus, slagen erin hem te bevrijden. Met in hun kielzog de Gotische leider Odoaker vluchten ze naar het Noorden in de hoop in Brittannië nog een legioen te vinden dat hen kan helpen. Ze worden in hun zoektocht bijgestaan door een raadselachtige Oosterse krijger en een mysterieus zwaard.

avatar van Al DeNiro
Interessante stukje geschiedenis + King Arthur verhaal is leuk bedacht.

avatar van Parisa
Deze film probeert zo hard om episch te zijn dat hij vooral in het begin met zijn muziek toch wel aardig uit de bocht vliegt. Ook zijn de dialogen zo onnatuurlijk als de pest. Iedereen wacht braaf tot hij aan de beurt is. Soms vergeet Kingsley dat even, waardoor ik weer weet waarom ik hem eigenlijk een fijn acteur vind. En Rai blijft natuurlijk mooi om te zien.

avatar van Doerak40
Een jongetje dat de hele tijd boos kijkt en slap in beeld gebrachte gevechten waarbij zelfs het eindgevecht het niveau van een kinderfilm niet eens haalt, jammer!
een goed idee dat een geweldige film had kunnen zijn...

avatar van Al DeNiro
Actie + locaties zien er prima uit en ook een goed verhaal (val van Romeinse rijk & King Arthur)

als liefhebber van de romeinse tijd , vind ik dit natuurlijk een topfilm

avatar van royals
Ik vond dit ook een interessante 'historische' film. Ondergewaardeerd zie ik al.

avatar van Daenelia
Dit is gewoon een solide film, voor een fijne zondagmiddag waarop je je verveelt, voor mij. Ben Kingsley is natuurlijk prima, maar eigenlijk was er niemand, zelfs niet Mister Darcy, die het slecht deed. Het is geen supersnelle actiefilm of effecten-overladen verhaal, maar wel erg leuk als je een andere kant van (het ontstaand van) de Arthur legende wil zien. Da's denk ik net geen spoiler. Want het blijft wel een film over Romeinen en zo.

En grappig dat ik net hiervoor de film Excalibur nog had gezien. Als je een dubbel-matinee wil, raad ik aan om die hierna te bekijken.

avatar van Bacchero
Het leek mij een echte jeugdfilm, verteld vanuit een 'saga'-perspectief met het 'jongetje' dat op avontuur gaat en het kwade overwint inclusief alle typische aspecten van het typische heldenverhaal. Positief is dd dat het verhaal van Excalibur op een andere manier wordt verteld. Voor mij is dit niet echt een historische film ondanks de locaties, kostuums,...

avatar van Night's Watch
Niet een geweldige maar toch zeker vermakelijke film.
En veel Game of Thrones acteurs die meespelen, ik mis GOT

avatar van ForrestHanks
...kan er niks aan doen maar als ik Colin Firth zie dan kan ik hem alleen maar plaatsen in Romantische komedies. Een stoere rol kan hij voor mij niet gauw overbrengen en nu dus ook niet.
Zeker als de helft van de cast ook in dergelijke films heeft gespeeld kan ik het verhaal helemaal niet meer serieus nemen.

Leuk entertainment zonder pretenties en in die context ook best vermakelijk. Mooie shots van de natuur kunnen mij altijd wel bekoren. Dat joch is inderdaad niet echt een acteerkanon.

avatar van missl
De muziek klinkt af en toe een beetje als it's a small world. Veel bekende acteurs, prima avonturenfilm al duren de gevechten wat lang.

avatar van LhKsoft
Echt een goede film die het verhaal verteld van de laatste erfgenaam van de troon van Rome, een kleine jongen die moet vluchten naar Britania omdat Rome is gevallen door de Goten. Ik heb hier echt van genoten, en zelfs als ik de film keer op keer opnieuw bekijk, vervelen doet die niet.

Tarkus schreef:
Mooie avonturenfilm, evenwel geen topper,, maar de acteerprestaties zijn goed.
Wat betreft decor en kostuums is het wat minder, maar laat dat de pret niet bederven.
Het is een mooi verhaal dat een zeer verrassend einde kent, alsof men van de ene legende naar de andere stapt.

Opnieuw bekeken, met veel plezier zelfs, is me beter bevallen dan de eerste maal. Topcast in deze prent, met onder andere een bijna onherkenbare Daniel Craig.