Ride a Crooked Trail (1958)

Western

geregisseerd door Jesse Hibbs
met Audie Murphy, Gia Scala en Walter Matthau

De outlaw Joe Maybe wordt abusievelijk aangezien voor een beroemde politieofficier. Dit zou niet erg zijn als Joe niet toevallig van plan was om samen met zijn handlanger Sam Teeler de plaatselijke bank te beroven. Nog grotere problemen staan Joe te wachten, wanneer hij verliefd wordt op de onweerstaanbare brunette Tessa Milotte, de ex-vriendin van zijn maat Teeler.

Aardige western die lekker wegkijkt, al is er iets teveel aandacht voor de relatie tussen Murphy en Scala (die er wel boven modaal uitziet overigens). Er had daarvoor in de plaats wel iets meer actie in mogen zitten.
De setting ziet er wel uit zoals ik westerns graag zie, tegenwoordig zou dat "old school" heten. Het merendeel van de film speelt zich af in een lekker stoffig klein stadje met al zijn gangbare bewoners. Behalve de rechter, die constant bezopen is. Leuke rol van Matthau.
Murphy speelt zoals in andere films van hem. Je moet, heb ik geleerd van een medeforummer, even door zijn babyface heen kijken. Toch zie ik liever een wat ruigere held met het liefst wat scherpe kantjes.
Dit is een film zonder extra lagen, diepzinnigheid of oneliners die blijven hangen. Puur entertainment is alles wat je krijgt.
Als ik er aan toekom wil ik nog duizend van dit soort westerns zien.

Mierzoete Murphy western die ondanks toch lekker weg kijkt.
Inderdaad leuke rol van Matthau, de vrouwelijke rol van
Gia Scala was ook goed maar ik kende deze mooie dame nog niet terwijl ik juist in de periode '40-'70 veel actrices kan boven halen , ik zag dat deze dame op 38 jarige leeftijd zelf besloten heeft om deze wereld te verlaten , waarschijnlijk is dat de rede dat ik haar nog niet kende.
De beste rol in mijn ogen was de rol van Eddie Little in de rol van de wijsneus jimmy.

ARD (Ride a Crooked Trail, zaterdag 21 april, 1:25 uur)

avatar van trebremmit
Een beetje een saaie western met een erg hoog Disney gehalte.

Dick2008
ARD (Duitsland 1) vrijdag 14 februari 1.55 uur. Voor de Disneyfans.

avatar van mr rumson
Deze western eens bekeken op de ARD .
En op zich was het wel een film die mij soms wel wist te vermaken .
Maar ook zeker zijn saaie stukken kende .
Het stadje ziet er prima uit en volgens mij is dit ook al eerder gebruikt in een van de James Stewart westerns .
walter matthau zorgde voor de komische momenten als zuipende rechter .
Gia Scala die ik alleen nog maar kende guns of navarone ziet er hier een stuk aantrekkelijker uit als in de voorgenoemde film .
Van Murphy daar ben ik niet zo weg van deze ziet er voor mij uit als de ideale schoonzoon .
Ik zie liever acteurs als: Cooper ,Lancaster ,Marvin ,Eastwood , Fonda .
Maar goed als je eenmaal het westernvirus te pakken hebt dan kom je er toch niet onderuit .
Om westerns met Murphy te zien .

avatar van Brix
Na lange tijd weer eens van genoten, via pas aangeschafte DVD (in mooi breedbeeld en navenante beeldkwaliteit)
Waarom dit niet western comedy heet weet ik niet, want dat is het.

Ik heb normaliter helemaal niks met Walter Matthau, maar hierin is hij érg geestig bezig, en uitstekend op zijn plaats tegenover Murph.
Hilarische dialogen.
Verrassend goed komt ook Gia Scala uit de bus.
En Murph is Murph..die doorgewinterde ijzervreter met babyface kan bij mij nooit kwaad doen, ook niet in een comedy.

Weer genoegen aan beleefd.