Map of the Human Heart (1992)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Canada / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Vincent Ward
met Jason Scott Lee, Anne Parillaud en John Cusack

In 1931 komt er een cartograaf naar het arctische noorden van Canada, om het gebied aldaar in kaart te brengen. Hij ontmoet daar een Eskimojongen die lijdt aan tuberculose, en neemt hem mee terug naar Engeland, alwaar de jongen geneest en wordt opgevoed in een katholiek pleeggezin. De jongen ontmoet dan een halfbloed meisje en ze worden verliefd. Dan worden ze van elkaar gescheiden en de jongen gaat terug naar Canada. Jaren later ontmoet de jongen de cartograaf opnieuw en vertelt hem dat hij een boodschap aan zijn geliefde door moet geven. Hij gaat tijdens WO2 bij de luchtmacht om tegen Hitler te vechten en komt zodoende weer in Engeland terecht. Dan ontmoeten ze elkaar opnieuw, maar er zijn eerst nog wat obstakels die ze moeten overwinnen alvorens ze definitief bij elkaar zijn.

avatar van narva77
Menni, heb jij misschien enig idee waarom deze zo onbekend is hier?

Menni
Haha, zie ik opeens een vraag aan mij staan, twee jaar later . Waarom 'ie zo onbekend is hier? Is overal redelijk onbekend, toch? En aangezien What Dreams May Come hier zowat de meest schandalig ondergewaardeerde film aller tijden is, is het niet zo gek dat weinig mensen erg op zoek gaan naar ander werk van Vincent Ward. Al zijn films zijn niettemin vre-se-lijk mooi.. Deze spant de kroon wat mij betreft, staat erg hoog op mijn lijstje van films die ik dolgraag nog 's op groot doek wil zien.

FisherKing
Wow ben benieuwd. Is er ook een klein doek qua DVD ofzo ?

Menni
Hij is verkrijgbaar, ikzelf heb enkel een krakkemikkige vhs . Van mij mag je 'm blind aanschaffen hoor. Als 'ie niet bevalt, koop ik 'm wel van je over.

avatar van narva77
Ha, respons van mij mag deze film wel weer eens op TV komen inderdaad. Klein pareltje.

lowhusky
Prachtige film, boeiend verhaal, jaren geleden op tv gezien en pas 5 stemmen? Dit is echt een heel GROOT pareltje.

5 sterren