Westler (1985)

West-Duitsland

geregisseerd door Wieland Speck
met Sigurd Rachman, Rainer Strecher en Andy Lucas

De West Berlijner Felix is op bezoek bij Bruce, een vriend in Los Angeles. Bruce reist mee terug naar West-Berlijn en wil ook Oost-Berlijn bezoeken. Felix heeft daar eigenlijk geen zin in. Oost-Berlijn is grauw en deprimerend en hij ergert zich aan de uitgebreide grenscontroles. Maar Bruce drinkt aan en Felix gaat tegen wil en dank mee. Op straat ontmoeten ze Thomas en het is liefde op het eerste gezicht tussen Thomas en Felix. Ze wisselen adressen uit en Thomas is de eerste die schoorvoetend contact zoekt. Felix mag echter nooit langer dan 24 uur naar het oosten en Thomas mag nooit naar het westen. Het is een onoplosbaar probleem dat zwaar op hun breekbare liefde drukt. Praag biedt uitkomst: daar mag Thomas wel naar toe reizen en zo kunnen ze voor het eerst een paar dagen bij elkaar zijn. Thomas wil een poging wagen via Hongarije en (voormalig) Joegoslavie naar West-Duitsland te vluchten.

avatar van Quentin
Vanwaar deze lage score tov imdb?

avatar van Kuck-x
Een film waarvan je de eerste zeven of acht minuten achteloos in de vuilnisbak kunt gooien. De scènes in Amerika hebben niets met de rest van het verhaal te maken - en trouwens: die irritante, slecht acterende Amerikaanse vriend met zijn afschuwelijke accent evenmin. Gelukkig taait hij gauw af. Westler is een mager verhaal, met veel onduidelijkheden. Wie is in vredesnaam die dame die ineens aanschuift? De illegale opnamen uit Oost-Berlijn zullen best moedig zijn en geven een mooi tijdsbeeld, maar daarmee heb je nog geen goed verhaal. Het enige positieve vind ik dat dit een film is waarbij het rond de liefde tussen twee jongens nou eens niet om ranzige seks draait. De wederzijdse verliefdheid is mooi verbeeld.

Een voor 1985 verrassend zelfbewuste liefdesgeschiedenis (temidden van de koude oorlog), vooral bijzonder omdat er, in het geheim gemaakte speelscènes in Oost-Berlijn zijn, opgenomen met een super 8 camera, en ook beelden van de toenmalige architectuur. Vooral vanwege het 'realisme' kreeg de film goede kritieken.

avatar van 93.9
Release bij Homescreen op 7 mei 2013.

avatar van 93.9
Aardig document met het 'echte' Ost Berlin - Hauptstad der DDR.
Mooie herkenningspunten. Uniek.