O Assalto ao Trem Pagador (1962)

Alternatieve titels: Assault on the Pay Train | Robbery of the Train Paymaster | Tião Medonho

Brazilië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Roberto Farias
met Eliezer Gomes, Reginaldo Farias en Grande Otelo

Een stel randfiguren uit de krottenwijken van Rio de Janeiro beramen een plan om de plaatselijke trein te beroven. Het aanvankelijke onderlinge kameraadschap gaat ten onder aan de individuele hebzucht...

Nog geen stemmen voor deze briljante Braziliaanse heist klassieker Hij wordt toch door de pundits als een van de beste Brazilianse films ooit beschouwd, en als de moeder van alle Braziliaanse gangstah flics ( wellicht met OC).
Onderscheidt zich wat van het genre doordat de heist zelf-briljant aangekondigd via sublieme montage-reeds in het vroege begin valt en slechts een bescheiden deel van de speelduur in beslag neemt.
Wat Farias de mogelijkheid geeft zich meer te focussen op de groepspsychologie. Hoewel de heist zelf wel degelijk geworteld is in een overval die daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en landeijk opzien baarde, zijn de personages fictief. Een bont zestal uit de favela's, waaronder enkele brave huisvaders, onder wie de groepsleider( Gomes).
Farias geeft zijn commentaar op sociale issues zoals armoede en het rassenvraagstuk impliciet, wat echter radicaal verandert in de briljante slotsequentie die reeds vooruitloopt op de latere anti-establishment cinema van links, terwijl de freeze frame aan het slot al cinema novo achtig aandoet.
De buitenlandse invloeden op dit werk zijn duidelijk, waarbij fotograaf Aronovich zich duidelijk heeft laten inspireren door Dassin en vooral Rififi, en die fotografie met vele close ups is zonder meer subliem te noemen. Alleen jammer dat we het zonder spectaculaire sjoet outs moeten stellen. Maar enfin, dit filmpje is ook de jongste niet meer.
De score was zoals te verwachten prima in orde.