The Celluloid Closet (1995)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Rob Epstein en Jeffrey Friedman
met Lily Tomlin, Joseph Breen en Susie Bright

The Celluloid Closet geeft een beeld van homoseksualiteit in de film. Verhalen en anekdotes van wereldberoemde sterren omlijsten meer dan 100 fragmenten van films van toen en nu. Naast de fragmenten interviews met producenten, scenarioschrijvers en sterren onder wie Tony Curtis, Shirley Maclaine, Tom Hanks, Whoopi Goldberg en Gore Vidal.

MFEO
De trailer van deze film kan je hier vinden: link

avatar van Goodfella
Had gehoopt dat deze docu wat meer gericht zou zijn op de creatieve omzeilingen door scenarioschrijvers van de Hayes-code, maar het bleek meer te gaan over de uiteindelijke zegetocht van homoseksualiteit door Hollywood. En dat begon op een gegeven moment zo in herhaling te vallen dat het irritant werd... 2,5 *

Geweldige docu die toont dat holebi's in Hollywood hoe langer, hoe meer vrij zijn. 5 sterren.

MFEO schreef:
De trailer van deze film kan je hier vinden: link

Er is helemaal geen trailer! Wat een oplichterij...

avatar van The One Ring
Goodfella schreef:

Kan ik me grotendeels in vinden. Het is natuurlijk mooi dat ze over zo'n onderwerp een documentaire willen maken, maar hij wel heel erg eentonig. Uiteindelijk had ik het gevoel dat er maar een paar dingen zijn gezegd, hoogstens genoeg voor een half uurtje, maar op die paar dingen werd eindeloos doorgegaan en ieder mogelijk voorbeeld werd zo'n beetje aangehaald, waardoor het uiteindelijk echt langdradig werd. Verder op zich wel mooie fragmenten en degelijk gemaakt.

Kijk de extra's op de dvd

Deze docu zag ik tien jaar geleden eens en het blijft een vette aanrader. Homoseksualiteit in Hollywood. Hoe deze relatie zeer moeizaam begon (met homo's om te lachen, of als vampier), taboe werd en vervolgens met horten en stoten geaccepteerd, sort of. Met name het tweede deel, waarin we zien hoe scenarioschrijvers homoseksuele thema's impliciet in de films stoppen (met cowboys die elkaars pistolen bewonderen) is echt hilarisch en heel leerzaam.

Boeiende documentaire over de omgang van homoseksualiteit binnen de wereld van Hollywood, op en achter het witte doek, van 1895 tot 1993 (Philadelphia). In het algemeen hadden de films een negatieve homofobe lading (zogenaamde "sissies", homos waren om te lachen, meelijwekkend, en/of je moest bang voor ze zijn. Dirk Bogarde blijkt de eerste acteur te zijn geweest die in 1961, in 'Victim' openlijk een homoseksuele man speelde. De documentaire gaat vergezeld van kleurrijke fragmenten.

avatar van Biosguru
Het is denk ik wat lastig om "gay" karakters helemaal los te zien van de tijd waarin ze spelen. Noem bv eens een sterke vrouwenrol in een seventies mainstreamfilm. En zo kan je de jaren tachtig absoluut niet zonder de macho actiethriller zien.

Ik heb zo even geen voorbeelden bij de hand, maar er zijn toch behoorlijk wat meer gay rollen in de geschiedenis waarin homo's niet gelijk sissy's waren. En dan bedoel ik vnml jaren 30 tot 50. Staat mij in ieder geval zo bij, dat ik dat regelmatig voorbij zie komen.

Knap ook, om de undergroundfilms volledig te negeren. Bv een Kenneth Anger.