Al-Ard (1969)

Alternatieve titels: The Earth | The Land | الأرض

Egypte

geregisseerd door Youssef Chahine
met Yehia Chahine, Hamdy Ahmed en Ezzat El Alaili

Het dagelijkse leven van de boeren in een Egyptisch dorpje in de jaren 30 en 40 verloopt rustig, totdat de officieel toegestane irrigatietijd van tien (die al ontoereikend waren) naar vijf dagen worden gebracht. Het volk komt in opstand en de leiders worden gevangen gezet, vernederd en mishandeld.

avatar van Donkerwoud
Deze film van Chahine heeft iet de gelaagdheid en de psychologische diepgang van zijn meesterwerk Cairo Station. Wel weet het op een zelfde speelse manier de dynamiek van een onderdrukte klasse te schetsen. Hier gaat het om Egyptische landbouwers die van buitenaf te maken krijgen met verwoestende overheidsbesluiten, maar die van binnenuit ook aangetast worden door corruptie en opportunisme. Het schetst een prettig romantisch beeld van hoe deze kleine gemeenschap alleen maar elkaar heeft om zich te kunnen wapenen tegen de machten die zich tegen hen hebben gekeerd. Helaas moest ik het doen met een slecht ondertitelde versie, dus veel van de nuances en plotwendingen zijn mij ontgaan. Zou zomaar kunnen dat ik hem anders hoger zal waarderen.